بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعریف حادثه ی ناشی از کار

برای حادثه تعاریف زیادی شده است. در اینجا به چند
نمونه از تعاریف اشاره می شود:
-حادثه عبارت است از رویدادی که به طور تصادفی
یا بنا به علل ناشناخته و غیر قابل پیشگیری رخ دهد.

-حادثه عبارت از هر پیشامدی است که جریان و پیشرفت عادی کار را کند یا متوقف نماید. حادثه ممکن است همراه با آسیب به شخص یا متضمن خسارات مالی یا جانی یا هر دو باشد.

اسلاید 2 :

در تعریفی که در قانون بهداشت و ایمنی حرفه ای آمریکا (OSHA) آمده حادثه ی قابل گزارش عبارت از حادثه ای است که سبب مرگ، بستری شدن در بیمارستان، از دست دادن روزهای کاری، مداوای با دارو، تغییر شغل یا خاتمه ی آن، یا از دست دادن هوشیاری شود.
حادثه واقعه ای است غیرمنتظره یا پیش بینی نشده که می تواند در تمامی موقعیت های زندگی پیش آید. حوادثی را که در زمان کار به وقوع می پیوندند حوادث ناشی از کار گویند.

اسلاید 3 :

با توجه به تعاریفی که برای حادثه ارایه شد می توان حادثه ی ناشی از کار به این صورت تعریف کرد:
«حادثه ناشی از کار عبارت است از رویدادی غیرمنتظره که در هنگام کار روی می دهد و جریان عادی کار را متوقف می سازد. حادثه ممکن است دارای پیامدهای جسمانی و روانی برای کارکنان و خسارات اقتصادی برای سازمان باشد».
در یک مفهوم وسیع، حوادث ناشی از کار کلیه ی حوادثی را که در ضمن کار و نیز در حین رفت و آمد به محل کار به وقوع می پیوندند در بر می گیرد. برای اینکه حادثه ناشی از کار تلقی شود تحقق دو شرط اساسی ضرورت دارد:
الف) حادثه در حین انجام وظیفه روی دهد
ب) حادثه به سبب انجام وظیفه روی دهد.

اسلاید 4 :

برای احراز اینکه حادثه در حین انجام وظیفه بوده است یا خیر باید به دو عامل زمان و مکان وقوع حادثه دقت کرد. منظور از محل کار و حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در یکی از مکانهای زیر مشغول انجام وظیفه باشد:
الف) بیمه شده در کارگاه و مؤسسات وابسته یا ساختمانها و محوطه ی آن مشغول کار باشد.
ب) به دستور کارفرما در خارج از محوطه ی کارگاه مأمور انجام وظیفه باشد. این مأموریتها باید در ارتباط با کارگاه و با وظایف قانونی وی و قوانین و مقررات و عرفِ کار منطبق باشد. بنابراین اگر مأموریت در ارتباط با کارگاه نباشد، و مثلاً برای انجام امور شخصیِ کارفرما باشد در صورت وقوع حادثه ی ناشی از کار تلقی نمی شود.

اسلاید 5 :

ج) حوادثی که هنگام رفت و آمد بیمه شده از منزل به کارگاه و بالعکس رخ دهد. البته به شرط آنکه حادثه در اوقات متعارف کار بیمه شده به کارگاه و بالعکس باشد. بنابراین اگر حادثه در غیر مسیر عادی رفت و برگشت و نیز پس از گذشت ساعتها از پایان کار رخ دهد، ناشی از کار تلقی نمی شود.
د) حوادثی که در اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان یا برای معالجات درمانی و توانبخشی رخ می دهد، مشروط بر اینکه مبدأ حرکت کارگاه بوده و در زمان و مسیر متعارف برای رفت و برگشت رخ داده باشد.
هـ) حوادثی که حین اقدام برای سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان رخ می دهد، مشروط بر اینکه در محیط کار اقدام کننده و برای نجات و مساعدت رخ دهد.

اسلاید 6 :

انواع حادثه
بر اساس طبقه بندی ای که به تصویب دهمین کنفرانس جهانی آمارشناسان کار، در اکتبر 1962 رسیده است، انواع وقایعی که مستقیم سبب آسیب دیدگی می شوند عبارتند از:
1. سقوط اشخاص؛ 2. سقوط اشیاء؛ 3. راه رفتن، تصادم با اشیاء؛ 4. گیرکردن و قرار گرفتن بین اشیاء؛ 5. کارهای سنگین و تلاش بیشتر از حد با حرکات افراطی و نادرست (مانند حرکات سنگین برای جابجا کردن اشیا)؛ 6. برخورد یا ارتباط باحرارت غیر متعارف؛ 7. برق گرفتگی؛ 8. برخورد یا ارتباط با مواد یا پرتوهای زیان آور؛ 9. سایر انواع حادثه که در جای دیگر طبقه بندی نشده است و حوادثی که درباره ی آنها اطلاعاتی در دست نیست.

اسلاید 7 :

علل بروز حادثه
عوامل مختلفی، از جمله عوامل مادی، فیزیولوژیکی، روانی، محیطی، سازمانی و آموزشی، در بروز حادثه مؤثرند. از این رو، تعیین یک علت خاص برای حادثه کار آسانی نیست و لازم است حوادث ناشی از کار را با نگرش نظام مند تحلیل کرد.

اسلاید 8 :

-ضرورت اتخاذ نگرش نظام مند در بررسی علل حادثه
در درون ما نظامهایی با قلمروهایی متفاوت وجود دارند که هر یک یا نظام و سازمان مشخصی راهی را می پویند. ما محاط در نظامهاییم زیرا به عنوان جزئی از اجزای نظامهای ترین که پیرامون ما را فرا گرفته اند قرار داریم و یا ارتباطاتی که با سایر اجزا در دیگر نظامهای موجود برقرار می کنیم برای بقای آن نظامها تلاش می ورزیم.
برخی از نظامهای محیطی عبارتند از نظامهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی، جغرافیایی، طبیعی و ... که جملگی ما را احاطه کرده اند و کیفیت زندگی ما را تحت تأثیر کنشها و واکنشهای خود قرار می دهند.
نگرش نظام مند راه و روش فکر کردن و قالب ذهنی خاصی است. نحوه ی تفکری است که چارچوبی برای در نظر گرفتن عوامل درون و برون نظام به عنوان یک مجموعه ی متشکل به دست می دهد. درون داده های نظام های کاری ما را منابع انسانی، اطلاعاتی، مالی و سایر منابع تشکیل می دهند.

اسلاید 9 :

آنتروپی

آنتروپی، معیار بی نظمی در نظام است. در هر نظام عواملی وجود دارند که در خلاف جهت نظم نظام عمل می کنند و مختل کننده ی انتظام نظام اند و در نهایت، موجب سستی و نابودی آن می شوند آنتروپی به دو نوع تقسم می شود: آنتروپی مثبت که عملکردش در خلاف جهت نظم نظام است و آنتروپی منفی، که عملکردش در خلاف جهت آنتروپی مثبت است.

اسلاید 10 :

در نظام های تولیدی کشور ما آنتروپیهای مثبت به حد وفور دارند و به صورت بسیار فعالی عمل می کنند. به عنوان مثال و نمونه می توان به این موارد اشاره کرد: فعال نبودن کمیته های حفاظت و ایمنی در کارگاه ها، کهنگی دستگاه ها و ماشین آلات، مستهلک شدن وسایل و ابزار کار، قدیمی بودن روشها و شیوه های کار، نقایص مهارتی و آموزشی کارکنان

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید