بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

اهميت فعاليت بدني به عنوان بخش مكمل يك زندگي سالم گسترش يافته و شواهد علمي از فوايد سلامت بخش تمرين و ورزش در حال افزايش است. بررسي ها نشان مي دهند كه فعاليت بدني با تكرار ، شدت ، مدت مناسب و بر اساس برنامه هاي منظم ، مزاياي قابل توجه دارد. حفظ سطح مناسبي از عناصر آمادگي جسماني مانند استقامت قلب و عروق ، قدرت و استقامت عضلاني ، تركيب بدني و انعطاف پذيري ، در كاهش خطر بيماري هاي قلبي ، فشار خون ، ديابت ، پوكي استخوان ، چاقي ، و ناراحتي هاي رواني (افسردگي) مؤثر است. كاهش ميزان موارد حمله ي قلبي و حفظ عملكرد مستقل در پيري از مزاياي تمرينات منظم است. به علاوه افراد داراي فعاليت جسماني نسبت به افراد غير فعال از طول عمر بيشتري برخوردارند.

اسلاید 2 :

آمادگي جسماني چيست؟

آمادگي جسماني عبارت است از توانايي زيستن به عنوان موجودي متعادل و كامل.
و يا آمادگي جسماني را مي توان انجام دادن كارهاي روزمره بدون خستگي و صرف انرژي زياد تعريف كرد.....
 يك فرد علاوه بر سلامت جسماني بايد داراي صفاتي چون رفتار نيكوي انساني مبتني بر اصول اخلاقي برخوردار باشد. برنامه هاي تربيت بدني به طور جدي آمادگي جسماني را مورد توجه قرار داده و در بهبود آمادگي و تندرستي كلي نيز تلاش مي كند.

اسلاید 3 :

آمادگي جسماني به مفهوم وسيع كلمه عبارت است از : ظرفيت هر فرد براي توليد انرژي ( فرايندهاي هوازي ، غير هوازي و انتقال اكسيژن) توانايي او از نظر كاركردهاي عصبي و عضلاني ( قدرت ، هماهنگي ، تكنيك )قابليت تحرك در مفاصل و ظرفيت شخص از نقطه نظر فاكتورهاي رواني (انگيزه، تاكتيك )هدف بدنسازي ايجاد راندمان بهتر در كار عضلاني و تامين نيازهاي حركتي   مي باشد. در اثر تمرينات بدن سازي حركات بدن منظم و هماهنگ شده و خستگي دير تر ظاهر ميشود .

اسلاید 4 :

حفظ آمادگي جسماني چه تاثيري بر زندگي دارد؟

نيل به آمادگي جسماني و حفظ آن بر تمام جنبه هاي زندگي تاثير مي گذارد. علاوه بر تقويت تندرستي در افزايش بازده كاري نيز مؤثر است. افراد آماده انرژي بيشتري دارند كه اين حالت بر بازده كاري و فكري نيز تاثير مي گذارد. انرژي بيشتر فعاليت هاي تفريحي و اوقات فراغت را نيز مفيد مي سازد. آمادگي جسماني مقاومت در مقابل خستگي را افزايش مي دهد و فعاليت جسماني و الگوي خواب را نيز بهبود مي بخشد.
آمادگي جسماني به طور كلي اجراي حركت هاي عمومي را بهبود مي بخشد. فعاليت بدني با زندگي روزمره در ارتباط است و افراد داراي آمادگي جسماني، مهارت هاي ورزشي را بهتر ارائه مي دهند. افراد آماده پس از كار و تمرين شديد خيلي سريع تر از افراد فاقد آمادگي به حالت اوليه برمي گردند.
براي كاهش علائم پيري نيز بايد از دوران نوجواني و جواني فعاليت هاي بدني زا به صورت منظم در طول زندگي انجام داد. افراد فعال و داراي آمادگي در سراسر زندگي از حيث سلامت قلب و عروق، قدرت عضلاني، استقامت عضلاني و تركيب بدني در حد مطلوبي خواهند بود.

اسلاید 5 :

     بر مبناي فلسفه ي  بهتر زيستن، دست يافتن به زندگي سالم به خود شخص بستگي دارد. دست يابي به اين مزيت از طريق تغذيه ي درست، تمرين مناسب و منظم، استراحت و آرامش كافي،درمان و پيشگيري از فشارها ي رواني، اقدام به كار هاي شايسته و محو عوامل خطرناك و قابل كنترل نظير اعتياد به سيگار و داروها فراهم مي شود.  افرادي كه روش صحيحي را در زندگي پيش بگيرند ، لذت شيرين زيستن در رفاه همه جانبه را خواهند چشيد و آنهايي كه در بي راهه قدم گذاشته اند زندگي خود را در معرض خطر قرار داده اند .
ميليون ها نفر از مردم، از كمر درد رنج مي برند و بسياري از اين ناراحتي ها به ضعف عضلاني و فقر حركتي و يا فعاليت هاي نامناسب نسبت داده مي شود. كسب و حفظ مقدار مناسبي از اين عناصر از خطر ابتلا به كمر درد   مي كاهد. ميليون ها نفر از سالمندان و افراد معلول در انجام كارهاي روزمره، به علت عدم رشد و تقويت آمادگي جسماني با مشكلاتي مواجه مي شوند. تمرين جسماني منظم و مناسب، اين افراد را براي كار وفعاليت مستقل توانا مي سازد. كاهش خطر آسيب عضلاني و مفصلي نيز از نتايج مثبت تمرين منظم و مناسب است.

اسلاید 6 :

عوارض عدم آمادگي جسماني

تحرك نداشتن و يا كم تحركي و دور بودن از تمرينات لازم جهت فعاليتهاي ورزشي منجر به خارج شدن از فرم ايده آل و ضعف تمام ارگانيسم بدن مي شود . به عنوان مثال عدم تحرك در عضلات به تدريج باعث كوچك و لاغر شدن آن مي شود. كافي نبودن تمرين بطور محسوسي بر كارآيي قلب و دستگاه تنفسي تأثير منفي خواهد داشت و به نحوي كه حجم عضله ي قلب كاهش مي يابد و ضربان پايه افزايش
مي يابد همچنين در ارتباط ب
ا ريه ها ظرفيت حياتي و مقدار جذب اكسيژن در آن ها كمتر مي شود .
به طور كلي علائم ضعف آمادگي جسماني به قرار زير است :
1- عضلات بدن به تدريج لاغر مي شوند كه در نتيجه ضعف عضلاني و كاهش كيفيت اجراي مهارتهاي ورزشي را به دنبال دارد .

اسلاید 7 :

2- مفاصل و عضلات انعطاف پذيري خود را از دست مي دهند كه در نتيجه دامنه ي حركتي كاهش مي يابد . و علاوه بر تأثير منفي در مهارتها زمينه ي بروز كشيدگي يا پارگي عضلاني را نيز فراهم مي كند .
3-
ميزان چربي بدن نسبت به حجم عضلات افزايش   مي يابد كه اين عارضه بازدهي و عملكرد عضلاني را كاهش مي دهد .
4- آمادگي رواني به دليل از بين رفتن اعتماد به نفس در قابليت اجرايي مهارتهاي مورد نظر تا حد زيادي كاهش مي يابد .

اسلاید 8 :

5- در اثر برهم خوردن تعادل بين رژيم غذايي و فعاليت ، وزن غير مفيد بدن افزايش مي يابد كه اين اضافه وزن عوارض خاص خودش را به دنبال دارد.
با توجه به اين چند مورد و ساير مواردي كه از ذكر آن خودداري شد شايسته است كه ورزشكاران رشته هاي مختلف همواره و حتي در
   مرحله ي استراحت از تمرينات مستمر غافل نباشند و همچنين افراد عادي روزانه حداقل 20 دقيقه به ورزش هايي كه گروه زيادي از عضلات و ارگانهاي بدن را شامل مي شوند مانند راه پيمايي ، دويدن آهسته ، دوچرخه سواري ، طناب زدن و يا شنا بپردازند .
اين فعاليتها نه تنها از بروز مشكلات ذكر شده جلوگيري مي كند بلكه به انسان كمك مي كند تا بدني سالم وتندرست داشته باشد .

اسلاید 9 :

آشنای با اصطلاحات اصلی در زمینه آمادگی جسمانی و تندرستی

۱-تندرستی

از نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) تندرستی صرفا نداشتن بیماری و ضعف نیست . بلکه منظور از آن ، سلامت کامل جسمی و روحی است :

سلامت جسمی

سلامت اجنماعی

سلامت ذهنی و روانشناختی

سلامت روحی  

۲- خوشی

خوشی ، به مفهوم کیفیت مطلوب زندگی از نظر اجنماعی ، ذهنی ، روحی و جسمی است . در حقیقت خوشی و آمادگی کلی ، شرایطی پویا و چند بعدی است که بهوراثت ، محیط و اشتیاق فرد وابسته است . 

۳- فعالیت بدنی

هر نوع حرکت جسمی که به وسیله عضلات اسکلتی ایجاد میشود و باعث مصرف انرژی میگردد را فعالیت بدنی میگویند . فعالیت  بدنی بخش مهمی از بهبود کیفیت زندگی است ، زیرا سطح زندگی را افزایش میدهد و سلامتی جسمی ،ذهنی و روان شناختی و به طور کلی مزایای تندرستی مطلوبی ایجاد میکند .

۴- فعالیت ورزشی

فعالیت ورزشی ، مجموعه ای از فعالیت بدنی است . در واقع ورزش یک فعالیت بدنی طراحی شده و غالبا دارای ساختار است که قابلیت تکرار دارد و از نظر بهبود یا حفظ آمادگی جسمانی سودمند است .

۵- آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی ، اصطلاحی با مفاهیم وسیع است که برای افراد مختلف ، معنای متفاوت دارد ؛ در نتیجه بیان یک تعریف دقیق از آن کار ساده ای نیست .یکی از بهترین تعریف ها تعریف مشهور انیستیتوی طب ورزش آمریکاست : فابلیت اجرای سطوح متوسط تا شدید فعالیت بدنی ، بدون خستگی بی مورد و حفظ این قابلیت در سراسر دوره زندگی .

اسلاید 10 :

بسیار ضروری و مهم است که یک ورزشکار بداند درورزشی که انجام میدهد کدام یک ازعوامل یا فاکتورهای آمادگی جسمانی نقش اساسی ایفا میکندزیراازاین طریق به نتایج مطلوب زیر خواهد رسید:
1- زمان رسیدن به نقطه عطف ومطلوب دربرخورداری ازفیزیک مناسب به حداقل ممکن میرسد(پیشرفت سریع)
2- ازآسیب دیدگی بی مورد تا مقیاس بالایی جلوگیری میکند
3- ازفشارآوردن بی مورد برسایرعضلات ودستگاههای بدن جلوگیری می نماید

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید