بخشی از مقاله

چکیده :

این پژوهش با تمرکز بر مبحث،تربیت بدنی در کلاس های ابتدایی ورودی متفاوت به بحث تربیت بدنی دارد و با تحلیل دقیق کتب تربیت بدنی با توجه به شاخص های تعریف شده به عنوان منبع استخراج مضمونها به نوعی از پژوهشهای انجام شده تاکنون متفاوت است. در نگاهی کلیتر، این پژوهش گامی به سمت انطباق مفهوم آمادگی جسمانی با کلاس تربیت بدنی است. به این ترتیب که ابتدا برخی از شاخص های آمادگی جسمانی به وسیلهی روش توصیفیBتحلیلی بیان شده است و سپس با کلاس تربیت بدنی در ابتدایی مطابقت داده شده و برای داشتن کلاس تربیت بدنی بهتر الهام گرفته شده است . روش جمعآوری اطلاعات در این پژوهش روشهای کتابخانهای است .

مقدمه :

آمادگی جسمانی را در یک نگاه بسیار ساده می توان به نردبانی تشبیه کرد که هر پله آن تکیه گاه محکمیست که یک ورزشکار موفق را برسکوهای بلند مسابقات و موفقیتهای ورزشی هدایت می کند . ولی رشته های ورزشی مختلفی که امروزه در سراسر جهان شناخته شده اند به ظاهر از همه پله های نردبان مورد نظر ما استفاده نکرده و به روی بعضی از آنها پا نمی گذارند . ولی بازهم بر سکوی قهرمانی می ایستند.

آیا آنها بدون در نظر گرفتن بعضی از عناصر و یا فاکتورهای آمادگی جسمانی به موفقیت رسیدند ؟ آیا تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که یک پرنده طول یک دونده سرعت و یا یک تیرانداز چه احتیاجی به بالابردن استقامت عضلانی دارد ؟ در اینجاست که بحث استقامت ویژه حتی در ورزشهایی که سیستم تولید انرژی آنها دستگاه PC - ATP - فسفاژن - می باشد ، به میان می آید و نقش این استقامت در حین تمرینات مستمر برای اجرای مفید و هر چه بهتر فعالیتهای مختلف برای یک ورزشکار بسیار تعیین کننده می شود . بنابراین تاحدودی امروزه به این درک می رسیم که تمام عناصر آمادگی جسمانی تقریباً در تمام رشته های ورزشی مختلف نقش دارند هرچند گاهی اوقات برای یک تماشاگر قابل روئیت نمی باشد .

همچنین موضوع قابل بحث در ادامه آمادگی جسمانی دوره ابتدائی مهارتهای بنیادی برای دانش آموزان مقطع ابتدائی می باشد که در کلاسهای اول و دوم تا حدودی سوم بصورت ویژه تری باید مورد بحث قرار گیرد . این مقاله پیرامون شناخت هر چه بهتر آمادگی جسمانی و راه های تقویت آنها با وجود مشکلات پیش رو در مدارس و مهارتهای بنیادی و ارتباط بین انها و چگونگی بالابردن سطح کیفی و کمی و نقش انها در اجرای مهارتهای پیچیده و فعالیتهای شدید در سنین بالاتر - آینده - پلی ارتباطی ایجاد می کند .

آمادگی جسمانی :

مجموعه ای از عناصر متعددیست که این عناصر در سطوح مختلفی قابل طبقه بندی هستند .

اجزاء آمادگی جسمانی :

-1 آمادگی وابسته به اجراوحرکت ؛ توان - سرعت - قدرت - استقامت عضلانی - چابکی - تعادل - هماهنگی - زمان عکس العمل

-2 آمادگی وابسته به تندرستی ؛ ترکیب بدنی - استقامت قلبی و عروقی - انعطاف پذیری

تذکر : در آمادگی اجرای حرکتی بر بهبود اجرای فعالیتهای جسمانی و در آمادگی تندرستی بر زندگی بهتر توجه می شود . در اینجا بیشتر آمادگی وابسته به اجرا و حرکت مد نظر ماست که هر کدام را به اختصار تعریف می کنیم .

ترکیب بدن : درصد چربی بدن

استقامت قلبی و عروقی ؛ ظرفیت بیشینه کارکردی سیستم قلبی و تنفسی برای ادامه و حفظ فعالیت های جسمانی و یا کار دربرگیرنده گروه های عضلانی عمده در زمان طولانی .

انعطاف پذیری : دامنه حرکت مفصل و یا مفاصل ؛

قدرت عضلانی : مقدار بیشینه نیرو که بوسیله یک عضله و یا یک گروه عضلانی در مقابل یک مقاومت در طول یک انقباض بکار برده می شود .

استقامت عضلانی : توانایی یک عضله و یا گروه عضلانی برای تکرار انقباض عضلانی در مقابل یک نیرو و یا نگهداشتن انقباض برای مدت زمان طولانی .

توان : توانایی تولید نیرو در بیشترین سرعت آمیختن قدرت و سرعت درمدت زمان کوتاه .

زمان عکس العمل : فاصله زمانی بین ارائه محرک و شروع پاسخ .

تعادل : قابلیت حفظ تعادل در هنگام حرکت و یا سکون - حفظ توازن -

هماهنگی : قابلیت اجرای حرکات بطور موثر و ملایم .

سرعت: توانایی حرکت دادن سریع بدن .

چابکی : قابلیت تغییر جهت سریع همراه با کنترل .

به نظر محققان آمادگی جسمانی به آن دسته از توانائی های پایه و بنیادی انسان گفته می شود که به خودی خود وجود داشته و آموزش پذیر نیستند ، ولی دراثر تمرین پیشرفت می کنند ، مانند : قدرت ، استقامت و انعطاف پذیری . در مقابل آمادگی حرکتی نیز به توانائی هایی اطلاق می شود که در اثر آموزش ایجاد می شوند ، اکتسابی هستند و از طریق آموزش و تمرین بهبود می یابند ، مانند : سرعت ، توان و چابکی - امروزه می دانیم با اثبات وراثتی بودن توانائی های آمادگی حرکتی، تقسیم بندی مذکور قابل قبول نیست - آزمون های مربوط به تقسیم بندی مذکورارائه شده است .

آمادگی حرکتی  

 آمادگی جسمانی    

- توان پاها - پرش طول -     

- استقامت عضلانی کمربند شانه ای - کشش   بارفیکس -     

- چابکی - دو رفت و برگشت - 4×9 متر    

- اسقامت عضلانی کمربند شانه ای آویزان شدن بازو    

- سرعت - دو 60 متر -     جمع از بارفیکس    

- استقامت عضلانی شکم - دراز و نشست -     

- استقامت قلبی و تنفسی - دوی 540 متر -     

در یکی از جدیدترین تقسیم بندی های موجود آمادگی جسمانی ، برایان شالکی آنرا به دو بخش آمادگی عضلانی و آمادگی انرژی تفکیک کرده و اعتقاد دارد که بسیاری از مربیان ورزشی این نوع تقسیم بندی را در تنظیم برنامه های تمرینی ورزشکاران خود موثر می دانند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید