دانلود فایل پاورپوینت پارادایم شناسی روش پژوهش و سلامت درقرآن

PowerPoint قابل ویرایش
38 صفحه
11900 تومان
119,000 ریال – خرید و دانلود

لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت پارادایم شناسی روش پژوهش و سلامت درقرآن توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت پارادایم شناسی روش پژوهش و سلامت درقرآن قرار داده شده است

2-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-

اسلاید ۱ :

چرا بدنبال ایجاد روش تحقیق در حوزه قرآن؟

توسعه علم قرانی(انجام فعالیتهای پژوهشی با صبغه غربی و مقایسه و مطرح فرمودن آیه یا آیاتی از قرآن جهت تایید نظر علمی)

توسعه قرانی علم(ایجاد پارادایمی مستقل از پارادایمهای غربی که خود بتواند رویکرد مشخصی با روش و تکنیک خاص خودش به تولید علم بپردازد)

اسلاید ۲ :

اهمیت تحقیق در رهنمودهای دینی

تفاوت بهره گیری های گسترده از آیات و روایات با تفسیر به رأی

دعوت به تحقیق و اندیشه در آیات و روایات

شرایط تحقیق در فلسفه احکام

نکات الهام بخش در آموزه های دینی

اسلاید ۳ :


چیستی تحقیق و معرفت علمی

تحقیق به معنای جستجو و بررسی کردن است.

جستجو و بررسی زمانی انجام می‌شود که انسان در مقابل یک ابهام، نگرانی، ناراحتی، سختی و… قرار دارد و برای فهم از این موارد و نهایتاً یافتن راهی جهت خلاصی یا تخفیف آنها اقدام به بررسی یا جستجو می‌کند.

جستجو می‌کند که این موارد چه هستند، چرا به‌وجود آمده‌اند؟ و چگونه می‌توان آنها را رفع کرد؟

تحقیق با محوریت سؤال شکل می‌گیرد. به‌همین لحاظ تحقیق را فعالیت سؤال محور یا مسأله محور می‌نامند. انسان در طول حیات زندگی خود در مقابل با دیگران و طبیعت مرتباً در معرض ابهامات، ناراحتی‌ها، سختی‌ها و دشواری‌هائی قرار می‌گیرد که برای شناسائی آنها و نهایتاً فائق آمدن بر آنها اقدام به طرح سؤالاتی پیرامون آنها می‌نماید.

اسلاید ۴ :

تمامی فعالیت‌ها یا مراحلی که انسان دنبال می‌نماید تا به طرح سؤال و جواب برسد ، فرآیند تحقیق نامند.

این‌که دانشمندان امروزه بحث تحقیقاتی علمی می‌نمایند، به دنبال طرح فرآیند یا مجموعه فعالیت‌هائی هستند که از خصیصه علمی برخوردار باشند، این به معنای این نیست که صرفاً دانشمندان تحقیق می‌نمایند. بلکه آنان اقدام به تحقیق علمی می‌نمایند.

مسئولیت دانشمندان این است که: تحقیق یا جواب به سؤالات از اعتبار و پایائی لازم برخوردار باشد. شناسائی ابهامات، ناراحتی‌ و سختی‌ها به صورت شفاف، درست، خارج از تعصب و پیشداوری و خارج از توهمات انجام شود. سؤال یا مجموعه سؤالاتی که بر این ابهامات، ناراحتی‌ها و سختی‌ها و… ارائه می‌شود، هدفمند، منطقی، سازمان‌یافته و به‌دور از تعصبات و پیشداوری‌‌ها باشند. جواب به این سؤالات از صحت و اعتبار لازم برخوردار باشد.

اسلاید ۵ :

بحث و گفتگو پیرامون تحقیق به انسان مربوط می‌شود. انسان توانائی انجام تحقیق را دارد. انسان است که برای رفع ابهامات، کاهش مشکلات و جواب به سؤالاتی که در ذهن او بوجود می‌آید، اقدام به فعالیت‌های  قابل تشخیص، قابل تعریف و حتی قابل پیش‌بینی ‌نماید. انجام این عمل متکی بر توانائی ذاتی انسان است.

در کل می‌توان انسان را با دو توانائی و استعداد در رابطه با فرآیند تحقیق یا پژوهش معرفی کرد.

– استعداد و توانائی حل  عقلائی مسأله

– توانائی و استعداد حل خلاقانه مسأله

اسلاید ۶ :

این دو توانائی از عقلانیت و خلاقیت انسان سرچشمه می‌گیرد.

انسان بر اساس قدرت عقل به تشخیص و تمیز می‌رسد. عقلانیت در انسان همان قدرت تمایزگذاری، تشخیص شباهت‌ها و تفاوت‌ها و تشخیص مرزها و محدودیت‌ها است. دوام و پایداری، ثبات و ماندگاری فعالیت‌های انسان در گروه عقلانیت آن است.

انسان بر اساس قدرت خلاقیت اقدام به نوآوری، شکوفائی، ساخت و سازهای جدید اجتماعی، خطر‌پذیری، اختراع، ابداع … می‌نماید. خلاقیت، انسان را به سمت رهائی، آزادی و تحول خواهی هدایت می‌کند در حالی‌که عقلانیت انسان را به ثبات، ماندگاری، دوام و مرزبندی در زندگی ترغیب می‌نماید.

اسلاید ۷ :

سلسله مراتب معرفتی از واقعیت

اسلاید ۸ :

فلسفه و فلسفه اسلامی

نفس انسان از سه قدرت ذهنی به نامهای حسی، خیالی و عقلی در جهت شناخت خود و اطرافش بهره مند است و البته آن معلوماتی که ارزشمند است،ادراکات عقلی است.

      هنر فکر کردن به وجود خود و موجودات اطراف، برای یافتن دلایل وجودی آنها و اثبات مقوله « وجود » برای هر یک، « فلسفه » نامیده می شود و بطور خلاصه « فلسفه یعنی حقیقت جویی»

با ظهور اسلام که مقارن با قرون وسطی و زمان انحطاط غرب بود ، فلسفه از غرب و یونان به جزیره العرب و دیگر بلاد اسلامی شیوع پیدا کرد و دستخوش تحولات و تکاملات قابل ملاحظه گشت .افرادی مانند خواجه نصیر الدین طوسی ،  ابن یونس نبطی عاملی و افضل الدین کاشانی از بزرگان آن بودند. و از دیگر دانشمندان در این زمینه عبارتند از: شهاب الدین سهروردی، میرابوالقاسم میرفندرسکی ، محمد باقر استر آبادی (معروف به میر داماد)، ملاصدرا، ملاهادی سبزواری

 

اسلاید ۹ :

تعریف پارادایم  و جایگاه آن در تحقیق علمی:

۱-جهت‌دهی (راهنمائی) اساسی به تئوری و تحقیق توسط پارادایم انجام می‌شود.                                                                                                                 

۲- علم متعارف یعنی کارکردن در چارچوب پارادایمی که سنت پژوهشی منسجم را تعریف می‌کند.

۳- مجموعه‌ای از اعتقادات علمی و باورهائی است که برای آزمون، ارزیابی کردن و در صورت لزوم، اصلاح نظریه‌های علمی چارچوبی فراهم می‌آورد.                  

۴- پارادایم‌ مجموعه قضایائی است که چگونگی درک جهان را تبیین می‌نماید. در این تبیین، نوع نگرش به دنیا، چگونگی فائق آمدن بر پیچیدگی‌ها و راهنمائی محققان و دانشمندان علوم اجتماعی در اینکه چه چیزی مهم و اساسی است، چه چیزی مشروعیت دارد و  چه چیزی منطقی و عقلائی است،‌ ارائه می‌شود.

اسلاید ۱۰ :

۵- مجموعه گفتارها یا مدل منطقی از گفتارهائی است که در ارتباط بین ذهنی اجتماعاتی از اندیشمندان مورد اتفاق نظر قرار می‌گیرد و زیر بنای فلسفی یا پیش‌فرض‌های علم را تشکیل می‌دهد.

۱-۵- اجتماعات یا جامعه علمی:

        یک گروه حرفه‌ای که مفروضات ، نشریات، مجاری ارتباطی یا علائق مشترک دارند.

۶- از طریق پارادایم، محقق و دانشمند به شبکه نیرومندی از تعهدات مفهومی،‌ نظری،‌ ابزاری و روش شناختی متعهد می‌شود.

۷- پارادایم‌مشتمل بر پیش‌فرض‌های اساسی علم، سؤالات اساسی که باید جواب داده شود و یا معماهائی که باید حل شود، است.

مطالب فوق فقط متون اسلاید های ابتدایی پاورپوینت بوده اند . جهت دریافت کل ان ، لطفا خریداری نمایید .
PowerPoint قابل ویرایش - قیمت 11900 تومان در 38 صفحه
119,000 ریال – خرید و دانلود
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد