بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
مقدمه
کاربست منطق در جهت صوری کردن و نمادین ساختن دیدگاه های فلسفی
قاعده طلایی:
◦با دیگران آن گونه رفتار کن که می خواهی با تو رفتار شود.
اسلاید 2 :
عقلانیت عملی (ناظر به عمل)
آگاهی از واقعیات
به کارگیری قوه تخیل (برای تصور نقش معکوس)
سازگاری
اسلاید 3 :
آگاهی از واقعیات
درباره مطلب مورد نظر خود، از واقعیات آگاه باشیم
◦اوضاع و احوال
◦گزینه ها
◦عواقب و پیامدها
از خودمان و نحوه شکل گیری احساسات و عواطف و باورهای اخلاقی مان آگاه باشیم
در شرایط مساوی حکم اخلاقی آگاهانه تر، عقلانی تر است
اسلاید 4 :
به کارگیری قدرت تخیل (معکوس کردن نقش در ذهن)
آگاهی شفاف، روشن و دقیق از وضعیت افرادی که در معرض اعمال ما قرار گرفته اند.
نسبت به پیامدها و عواقب بعدی کارهایمان بر خودمان آگاه باشیم.
اسلاید 5 :
سازگاری
میان باورهای ما، میان هدف ها و وسیله های ما و میان احکام اخلاقی ما و نحوه زیست اخلاقی ما هماهنگی باشد.
قاعده طلایی:
◦نباید در قبال دیگری طوری عمل کنیم که نخواهیم در موقعیتی مشابه با ما آنگونه رفتار شود.
اسلاید 6 :
عقلانیت کل گرا و فراگیر
حکمت عملی
متضمن تمام وجوه و جنبه های عقلانیت
به میزانی که بخشی از این جنبه ها را رعایت کنیم در باورهای اخلاقی مان خردمند یا حکیم هستیم.
تنها خداوند می تواند تمامی این شرایط را به نحو تام و تمام رعایت کند.
اسلاید 7 :
منطق باور
منطقی بودن
◦از ناسازگاری در باورهایتان اجتناب کنید.
سازگاری هدف – وسیله
◦وسایل خود را هماهنگ و متناسب با اهدافتان انتخاب کنید.
با وجدان بودن
◦اعمال، عزم ها و میل هایتان را با عقاید اخلاقی تان هماهنگ کنید.
اسلاید 8 :
منطقی بودن
باورهای ناسازگار را با هم ترکیب نکن.
اگر A و B با هم ناسازگارند، آنگاه عقیده به A را با عقیده به B ترکیب نکن.
به مطلبی معتقد نباش، مگر آنکه به آنچه از آن نتیجه می شود (لازمه آن) نیز معتقد باشی.
اگر A منطقا مستلزم B باشد، آنگاه عقیده به A را با عدم عقیده به B ترکیب نکن.
اسلاید 9 :
سازگاری مربوط به هدف - وسیله
این هدف را تحصیل کن مستلزم این است که اگر اتخاذ این وسایل برای نیل به این هدف لازم باشد آنگاه این وسایل را انتخاب کن.
این موارد را ترکیب نکن:
◦میل به نیل به این هدف
◦اعتقاد به اینکه انتخاب این وسایل برای نیل به این هدف ضروری است
◦اقدام نکردن در جهت تحصیل این وسایل
اسلاید 10 :
با وجدان بودن
عقیده به این که انجام A به دست شما خطاست را با اقدام در جهت عمل A ترکیب نکنید.