دانلود مقاله نقوش برجسته دوران آشوری بین النهرین

word قابل ویرایش
29 صفحه
4700 تومان

نقوش برجسته دوران آشوری بین النهرین

پیکرتراشی آشوری
هنرمندان سنگتراش آشوری مهارت و خلاقیت خود را در آفرینش نقش برجسته های بی شماری جهت دادند و ما به ندرت به آثار سه بعدی کامل که بتوان آنرا مجسمه نامید. برمی خوریم. دلیل این امر زمینه وسیعی است که سطوح طولانی و بی انتهای دیواره های کاف ها برای خلق مناظر گوناگون فراهم آورده بود. نقوش کاف های نیمرود ( تصاویر ۱۶-۳ و ۱۷-۳) و نینوا (تصاویر ۱۸-۳و۱۹-۳) چون کتابی مصور توصیف جنگل ها، شکارها و خلاصه هر آنچه را که معرف قدرت و شوکت پادشاه و پادشاهی است به استادانه ترین وجه به عهده گرفته اند.
(تصویر ۱۶-۳)

(تصویر ۱۷-۳)

در نوع ترکیب بندی عناصر تصاویر در تصویر(۱۶-۳) دقت کنید و آنرا با نقاشی روی صندوق مکشوف در مقبره فرعون (تصویر ۲۳-۴) بخش تمدن مصر مقایسه کنید.
(تصویر ۱۸-۳)

(تصویر ۱۹-۳)

گرچه جزئیات نقش برجسته ی آشور باینپال بسی استادانه تر از نقاشی مصری است لیکن از شباهت های بسیار میان این دو اثر می توان به رابطه دو تمدن و تأثیر و تأثراتی که از یکدیگر پذیرفته اند، به خوبی پی برد. حتی نوع ایستادن ها و نشست های خشک و رسمی در تصویر(۱۷-۳) ما را به یاد نقاشی های دیواری، در مقابر فراعنه مصر تصویر ۲۰-۴ و ۲۱-۴ بخش تمدن مصر می اندازد.
چیز دیگری که در نقش برجسته های آشوری، بیننده را به تحسین وا می دارد و دانش وسیع کالبد شناسی و دقت نظر هنرمندان در القای حرکات طبیعی ماهیچه هاست. در تصویر (۱۸-۳) ماده شیری دیده می شود که در اثر اصابت پیکان های کشنده و مجروح شده و آخرین لحظات زندگی را سپری می کند.
جانوران در آثار هنری کشف شده از مناطق مختلف تمدن بین النهرین حضوری جدی و با اهمیت دادند. این اهمیت معمولاً جنبه ی اسطوره ای داشته است. در مواردی چون نقش برجسته های تصاویر( ۱۸-۳)و(۱۹-۳) که قدرت پادشاه در یک صحنه شکار شیر به نمایش درآمده، موضوع بسیار عادی است، ولی در موارد دیگر حضور جانوران ، خصوصاً بز و عقاب، جنبه ای نمادین و گاه مقدس دادند. در برخی آثار نیز به موجودات اساطیری متشکل از اجزای انسان و حیوان برمی خوریم (تصویر۲۰-۳) نوع ایستادن رسمی و با وقار این موجود حکایت از ویژگی نمادین و آئین آن دارد که کاملاً با شیوه ارائه شیرهای دو تصویر گذشته متفاوت است.
(تصویر ۲۰-۳)

در میان جانوران ، «بزنر» و «بزکوهی» در بین مردم بین الهرین از جایگاه خاصی برخوردار بوده اند. آثار متعددی از سنگ، مس، طلا بدست آمده که «بز» موضوع اصلی اثر بوده است. یک نمونه از این آثار را در تصویر(۱۱-۳) همین بخش ( بز و درخت) دیدیم. در تصویر (۲۱-۳) سارگون دوم، پادشاه آشور را می بینیم که بزی را به قربانگاه می برد نوع ایستادن پادشاه و حالت موقر و رسمی بز، هر دو با اجرای مناسک مذهبی که در آن «بز» به پیشگاه یکی از خدایان قربانی می شده هم سویی و یکنواختی دارد.
(تصویر ۲۱-۳)

می بینیم . که دانش امروزی ما نسبت به باورهای مذهبی گذشتگان در بسیاری از موارد از طریق آثار هنری بدست آمده است. نماد «بز» همانطور که در ادامه همین بحث خواهد آمد، درهنر ایران باستان هم رواج می یابد و منشأ ظهور و آثار بدیع و زیبایی می گردد.
اساساً شیوه ی مجاری و نوع آرایش سر و صورت در هنر ایران باستان تا حد زیادی متأثر از آثار آشوری است.در تصویر (۲۲-۳) مجسمه ای بزرگ و کاملاً بعدی از آشور نزیر پال دوم، یکی دیگر از پادشاهان آشوری را می بینید. این تصویر را با تصاویر (۱۷-۳)و(۲۰-۳)و(۲۱-۳) مقایسه کنید. دقت در تن پوش های شخصیت های این آثار ما را از طرح لباس های این دوران آگاه می سازد. طرح هایی که تقریباً در دوران بعدی (یعنی دوره تمدن ایران باستان) تکرارمی شوند.
(تصویر ۲۲-۳)

هنر ایران باستان :
جداکردن مباحث مربوط به هنر بین النهرین و ایران باستان بسیار دشوار است و چه بسا ناصحیح می نماید. چرا که بسیاری از آثار بدست آمده از تمدن بین النهرین در سرزمینی پاه به عرصه ی وجود نهاده اند که امروزه در ایران خوانده می شود به عبارت ساده تر تقسیم نمودن رخدادهای تاریخی بر اساس سلسله های حکومتی، یک تقسیم بندی اعتباری است، نه حقیقی .
تمدن، فرهنگ و هنر پدیده هایی زنده و سیالند که در کالبد انسان های ادوار مختلف جریان دارند. حکومت ها تغییر می کند اما هنرها اتصال و ارتباط خود را با یکدیگر حفظ می نمایند و در بستر خود تداوم می یابند و متحول می شوند.
زیگورات چغازنبیل
کتاب های تاریخ ،‌که اغلب رنگ و بوی واقعه نگاری دادند. آغاز تمدنی به نام ایران را از سال ۵۳۹ ق.م با روی کار آمدن امپراتوری هخامنشی ثبت کرده اند. اما بدیهی است که فرهنگ و هنر ایرانی قدمتی بسیار طولانی تر داشته است.
زیگورات زیبا و با عظمت چغازنبیل (تصاویر ۳۳-۳) و (۳۴-۳) که قدمت تقریبی آن به ۱۲۵۰ ق.م (حدود ۷۰۰ سال قبل از سلطه ی امپراتوری هخامنشی) باز می گردد، گوه استواری بر قدرت و غنای فرهنگ کهن ایران است.
زیگورات چغازنبیل در اطراف شهر شوش در استان خوزستان کنونی واقع شده است. حصار بیرونی این بنا ۱۲۰۰×۸۰۰ متر بوده. و ابعاد حصار درونی آن که مشخص کننده ی محدوده ی خود بنا می شود( در تصویر ۲۳-۳ دیده می شود) ۴۰۰×۴۰۰ متر است.
(تصویر ۲۳-۳)

(تصویر ۲۴-۳)

آثار مفرغین لرستان :
لرستان از مناطقی است که به واسطه کشف آثار مفرغین زیبا و استثنایی شهرت یافته است. بخش هایی از لرستان را دشت های سبز و وسیع تشکیل می دهد که مکان مناسبی برای پرورش اسب بوده و هست. ایلامی ها اسب های خود را از لرستان تأمین می کردند. در کنار پرورش اسب، ما شاهد آثار زیبایی هستیم که به نحوی با اسب های ورزیده لرستان مربوط می شوند. انواع دهنده ها، پوزه بندها و دیگر تزئینات و یراق های سوارکاری از این جمله اند. در تصاویر(۲۵-۳) و (۲۶-۳) نمونه ای ازاین آثار مفرغین زیبا را می بیند.
(تصویر ۲۵-۳)

(تصویر ۲۶-۳)

صنعت مفرغ بین ۱۵۰۰ تا ۷۰۰ قبل از میلاد در لرستان رواج بسیار داشته است. از مقبره های مکشوف از لرستان مقدار بسیار زیادی از مفرغینه های زیبا و گرانبها کشف شده است. به غیر از تجهیزات اسب، انگشتر، مهر ، خنجر و تبرزین نیز از این مقابر بدست آمده است. کشف این آثار از درون قبرها نشان می دهد که مردم لرستان در هزاره اول و دوم پیش از میلاد همراه اموات خود تجهیزاتی را نیز به خاک می سپردند. کثرت تعداد مفرغینه های مربوط به اسب، از جایگاه مهم این جانوردر فرهنگ آن مردم حکایت دارد.در تصویر(۲۷-۳) نمونه دیگری از مفرغینه های زیبای لرستان را مشاهده می کنید. به اغنای زیبای لبه تبرزین و ظرافتی که در تزئیات آن بکار رفته است توجه کنید . اثری چنین هنرمندانه قطعاً پشتوانه ای از سنت قوی، غنی و طولانی داشته است.
(تصویر ۲۷-۳)

مارلیک :
منطقه ی مارلیک در دره گوهر رود (در شمال ایران – بین رشت و قزوین – نزدیک سفید رود) واقع شده است. آثار مارلیک نیز مانند مفرغینه های لرستان از دل قبرها کشف شده اند. ابعاد قبرهای مارلیک متفاوت است. کوچکترینشان ۱×۲ است و وسعت قبرهای بزرگ تا ۶×۵ متر هم می رسد. در قبرهای مارلیک آثاری از جنس مفرغ، طلا و نقره کشف شده است. عمده ی این آثار را جام ها، پیاله ها ، تندیس های کوچک از انسان و جانوران تشکیل می دهند (تصاویر ۲۸و۲۹-۳) به اشکال دو جانور اسطوره ای (گاو بالدار) بر روی جام(تصویر ۲۹-۳) بادقت نگاه کنید. آنگاه آنرا با تصاویر (۷-۳) و ۱۱-۳ و ۱۲-۳ همین فصل مقایسه کنید.
(تصویر ۲۸-۳)

(تصویر ۲۹-۳)

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
wordقابل ویرایش - قیمت 4700 تومان در 29 صفحه
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد