بخشی از مقاله

گرفتن مالیات از نویسندگان غیر قانونی است

طبق بخش " ل " ماده 139 قانون مالیات ها، فعالیتهای انتشاراتی ، مطبوعاتی ، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند
دبیر و سخنگوی انجمن نویسند گان کودک با اشاره به نشست اخیر هیات مدیره این انجمن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : طبق تبصره 2 ماده 104 همین قانون کسر 5 د رصد مالیات د ر مواردی که منابع د ر آمد شان از پرداخت مالیات معاف شده باشد ، منتفی است


علی اصغر سید آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری مهر افزود : براین اساس " نوشتن "موردی است که منبع د رآمد ش از انتشارات است و فعالیت های انتشاراتی و مطبو عاتی از پرداخت مالیات معاف شده اند ، پس نویسند گان از پرداخت مالیات معاف هستند اما متأسفانه با وجود این قانون هنوز از نویسندگان مالیات کتاب دریافت می شود.
سید آبادی اظهار داشت : همچنین مسجد جامعی « وز یر ارشاد» در پاسخ به د رخواست این انجمن مبنی بر حق د خالت نهادهای غیر د ولتی د ر تصمیم گیری های مربوط به حوزه فعالیت نهادهای مذ کور ، بررسی این مسئله را منوط به یافتن راهکارهای اجرایی مناسب دانست

 

این سخنگو د ر مورد اقدام انجمن نویسند گان برای تأسیس دانشکده ادبیات کودک گفت : این موضوع د ر حوزه کاری ما قرار ندارد و ما در حال طراحی یک د وره ادبیات کود ک و نوجوان هستیم که هم اکنون این طرح د ر کمیته آموزش و پژوهش انجمن در حال طراحی است .

امروز فيش حقوقي اسفند ماه رو كه آوردن و بعد از ديدن كسورات و خالص پرداختي ، نكته اي به ذهنم رسيد كه گفتم بد نيست امروز در مورد آن مطلبي بنويسم:
يكي از اقلام كسورات فيش حقوقي ما كارمندان دولت، ماليات است! يعني كارمند دولت چون حقوقش را از دولت ميگيرد سيستم مالياتي كشور راحت ترين راه را براي اخذ مالبات از اين قشر زير خط فقر ! انتخاب كرده است. يعني شما هنوز حقوق خود را نگرفته ماليات آن را به دولت مي دهيد.

ماليات دادن در يك جامعه ،‌يكي از راههاي اساسي توسعه يك كشور است و ملت هر جامعه براي بهره مندي بيشتر از رفاه و آسايش و نيز امكانات و خدمات لازم است كه ماليات بر درآمد خود را بپردازند. اما آيا سيستم مالياتي كشور كه اين همه خودش را موفق ميدونه! از تمام درآمدهاي افراد جامعه ماليات اخذ ميكنه؟
همه ما ها افراد زيادي را با سرمايه هاي كلان را در بين دوستان ، فاميل و آشنايان خود سراغ داريم كه اين افراد داراي يك شغل بسيار پر درآمدي هستند كه در هيچ قانون و نوشته اي اسمي از آن به ميان نيامده است و اين شغل شريف چيزي نيست به جز : شغل آزاد . افرادي كه سرمايه زيادي دارند به اين شغل شريف روي مي آورند چون نه فيش حقوقي دارند و نه حساب و كتاب كارشون جايي نوشته ميشه فقط خودشون ميدونن و طرف حسابشون!
هستند افرادي كه با يك تلفن زدن صدها ميليون به جيب مي زنند بدون آنكه كمترين درصدي از اين درآمد خود را ماليات بدهند . اين افراد به اندازه چندين برابر افراد ديگر از خدمات و امكانات و سوبسيدها استفاده ميكنند اما يك قرون هم ماليات نميدهند. تقصير آنها نيست و در ميان مقصر واقعي همان دولتي است كه سيستم مالياتي اش اينهمه ضعيف است.
يادم مياد چند سال پيش در يكي از دوره ها ي آموزشي استادي داشتيم كه از هلند آمده بود، ايشون مي گفتند كه بيش از 30 درصد درآمد خودشون را ماليات مي دهند هر چه در آمد بيشتر و ماليات بيشتر. و به واسطه همين هست كه مردم كشورهايي چون هلند بدون اينكه منابع غني زير زميني ما را داشته باشند در آخرين حد رفاه و آرامش زندگي مي كنند و دولت آنها هم بدون جوسازي و شعارهاي تبليغاتي توانسته بالاترين سطح عدالت را در بين افراد جامعه ايجاد كند. فاصله فقير در چنين كشورهايي نزديك به صفر است . درست بر عكس كشور ما كه فقيرا هر روز فقير تر مي شوند و پولدارها هر روز پولدار تر!
مردم ماليات مي دهند تا در رفاه و امنيت و آسايش زندگي كنند و اگر چنين چيزهايي را در زندگي خود نيابند به انحاء مختلف از زير بار ماليات فرار مي كنند و هماني ميشه كه الان در كشور خود شاهد آن هستيم.
چرا بايد كارمندي بعد از 10 سال كار كردن از حقوق 400 توماني خود قبل از اينكه حقوقش را بگيرد ، ماليات بدهد اما افراد ديگر با چنين شغلهاي كاذب و مجازي با ميليونها تومان درآمد ماليات ندهند؟ مگر دولت كدوم گل را سر كارمندش مي زند كه در اين بين اين تفاوت بسيار بسيار محسوس به چشم نياد؟

دنبالک اين مطلب
آدرس Track Back يا دنبالک اين مطلب :
http://www.asgharzadeh.com/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/382

نظرات دوستان در باره مطلب فوق
در مورد مقايسه‌اي كه بين ايران و هلند نوشته‌ايد بايد بگويم دقيقاً به اين علت كه در هلند منابع نفتي وجود ندارد، نظام مالياتي دقيق و عادلانه است. در ايران دولت درآمد حاصل از نفت را دارد و نيازي به ماليات ندارد، فقط اداي نظامهاي مالياتي دنيا را درمي‌اورد. براي همين تلاشي براي دقت و نظم و عدالت در گرفتن ماليات انجام نمي‌دهند. اصلاً لازم ندارند اين مالياتها را. نفت انقدر برايشان سود دارد كه مي‌خواهند سر به تن هيچ مؤسسه و سازمان و بيمارستان و ...نباشد. اگر نفت نداشتيم وضع ما هم بهتر بود. بد نيست بدانيد 54 درصد واحدهاي توليدي و خدماتي از زير ماليات دادن در مي‌روند. براي دولت يك كشور توسعه‌يافته مثل هلند اين امر فاجعه است. اما براي دولت ايران هيچ لطمه‌اي نيست. دولت سر و مر و گنده به حيات پربارش ادامه مي‌دهد. چون خدا داده نفت!


درآمد مالیاتی در هفته اول تیرماه سالجاری از کل درآمد سال 82 بیشتر است
رییس سازمان مالیاتی کشور از فراتر رفتن میزان وصولی و درآمد هفتة اول تیرماه سال جاری از درآمد مالیاتی در سال 82 خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، غلامرضا حیدری کرد زنگنه که در جلسه ستاد درآمد و تجهیز منابع استان قم حضور یافته بود، با اشاره به اجرای طرح مالیاتی خود اظهاری گفت: سازمان مالیاتی کشور با اعتماد به مردم، طرح خود اظهاری را در سراسر کشور اعلام کرد تا تولید‌کنندگان و اصناف، طبق اظهار خودشان مالیات پرداخت کنند.

وی افزود: اعتماد به مردم نتیجه مثبت داد و آمارها حاکی از آن است که میزان وصولی و درآمد در هفتة اول تیرماه سال جاری از کل وصولی سال 82 بیشتر بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میانگین دریافت مالیات از استان قم با توجه به مشکلات موجود نسبت به بودجه مصوب و میانگین رشد نسبت به سال گذشته از میانگین کشوری بالاتر است.
حیدری کرد زنگنه در پایان گفت: در دریافت مالیات از استان‌هایی مثل قم بیشتر حمایت می‌کنیم و در استان‌های برخوردار، مالیات بیشتری وصول می‌کنیم تا تشویقی برای سرمایه‌گذاری در استان‌های محروم باشد.
استاندار قم نیز در این جلسه درسخنانی مالیات را حق مسلم حکومت اسلامی دانست و افزود: مبنای اصلی گرفتن مالیات از فعالان عرصة اقتصاد، توسعه ورونق هرچه بیشتر استان است.

ماده 203: اوراق مالياتي بطور كلي بايد به شخص مودي ابلاغ و در نسخه ثاني رسيد اخذ گردد . هرگاه به خود مودي دسترسي پيدا نشود اوراق مالياتي بايد در محل سكونت يا محل كار اوبه يكي از بستگان يا مستخدمين او ابلاغ گردد مشروط براين كه به نظر مامور ابلاغ سن ظاهري اين اشخاص براي تميز اهميت اوراق مورد ابلاغ كافي بوده و بين مودي و شخصي كه اوراق را دريافت مي دارد تعارض منفعت نباشد .
تبصره 1- هرگاه مودي يا درصورت عدم حضور وي بستگان يا مستخدمين او از گرفتن برگها استنكاف نمايد يا درصورتي كه هيچ يك از اشخاص مذكور در محل نباشد مامور ابلاغ بايد امتناع آنان از گرفتن اوراق يا عدم حضور اشخاص فوق را در محل در هر نسخه قيد نموده و نسخه اول اوراق را به درب محل سكونت يا محل كار مودي الصاق نمايد . اوراق مالياتي كه به ترتيب فوق ابلاغ شده قانوني تلقي و تاريخ الصاق تاريخ ابلاغ به مودي محسوب مي شود .
تبصره 2- سازمان امور مالياتي مي تواند براي ابلاغ اوراق مالياتي از خدمات پست سفارشي استفاده نمايد . مامور پست بايد اوراق مالياتي را به شخص مودي يا بستگاني و مستخدمين او در محل اابلاغ و در نسخه ثاني رسيد اخذ كند و چنانچه مودي يا اشخاص ياد شده از گرفتن اوراق امتناع كنند , مامور پست اين موضوع را در نسخ اوراق مذكور قيدو نسخه دوم را به نشاني تعيين شده الصاق مي كند و نسخه اول را به اداره مالياتي عودت مي دهد و. هرگاه هيچ يك از اشخاص ياد شده در محل نباشد مامور پست با قيد تاريخ مراجعه عبارت ( 15 روز پس از تاريخ مجددا“ مراجعه خواهدشد) را در اوراق مذكور قيد و نسخه دوم را به نشاني تعيين شده الصاق مي كند و نسخه اول را عودت مي دهد . مامور پست در مراجعه بعدي درصورت عدم حضور اشخاص فوق اين امر را در ذيل اوراق قيد و نسخه دوم را به نشاني تعيين شده الصاق مي كند و نسخه اول را به اداره امور مالياتي عودت مي دهد . اوراقي كه بدين ترتيب الصاق مي شود از تاريخ الصاق ابلاغ شده محسوب مي شود.
ماده 204: مامور ابلاغ بايد مراتب را در نسخه اول و دوم اوراق مالياتي تصريح و امضا نمايد : الف : محل و تاريخ ابلاغ با تعيين روز و ماه وسال به حروف و عدد ب : نام كسي كه اوراق به اوابلاغ شده با تعيين اين كه چه نسبتي با مودي دارد ج :نام و مشخصات گواهان با نشاني كامل آنان در مورد تبصره ماده 203 اين قانون
ماده 205:اگر مودي يكي از ادارات دولتي يا موسسات وابسته به دولت باشد اوراق مالياتي بايد به رئيس يا قائم مقام رئيس دفتر آن اداره و يا موسسه ابلاغ گردد.
ماده 206: اگر مودي شركت تجارتي يا ساير اشخاص حقوقي باشد اوراق مالياتي بايد به مدير يا اشخاص ديگري كه ازطرف شركت حق امضا دارند ابلاغ شود .
تبصره : مقررات ماده 203 اين قانون و تبصره آن در مورد شركتهاي تجاري و ساير اشخاص حقوقي نيز مجري است .
ماده 207: در مواردي كه مودي محلي را به عنوان محل كار يا سكونت يا محل ابلاغ اوراق مالياتي معرفي كند و درغير اين مورد درصورتي كه اوراق مالياتي در محلي به عنوان محل كار يا سكونت مودي ابلاغ شود و درپرونده دليل و اثري حاكي از اطلاع مودي از اين موضوع بوده و به اين نشاني ايراد نكرده باشد مادامي كه محل ديگري به عنوان محل سكونت يا كار اعلام نكند ابلاغ اوراق مالياتي به همان نشاني قانوني صحيح است .
ماده208: در مواردي كه نشاني مودي دردست نباشد اوراق مالياتي يك نوبت درروزنامه كثيرالانتشار حوزه اداره امور مالياتي محل واگر در محل مزبور روزنامه نباشد در روزنامه كثير الانتشار نزديكترين محل به حوزه اداره امور مالياتي يا يكي از روزنامه هاي كثيرالانتشار مركز آگهي مي شود. اين آگهي در حكم ابلاغ مودي محسوب خواهدشد .
تبصره 1- در متن اوراق مالياتي ابلاغ شده بايد علاوه بر مطالب مربوط , محل مراجعه مهلت مقرر و تكليف قانوني مودي درج شده باشد .
تبصره 2- در مورد موديان ماليات مستغلات كه نشاني آنها طبق ماده 207 اين قانون مشخص نباشد اوراق مالياتي به ترتيب مذكور در تبصره ماده 203 اين قانون به محل مستغلي كه ماليات آن مورد مطالبه است ابلاغ خواهدشد.
ماده 209: مقررات آئين دادرسي مدني راجع به ابلاغ , جز در مواردي كه در اين قانون مقرر گرديده است در مورد ابلاغ اوراق مالياتي اجرا خواهدشد .

ماليات ، شغل آزاد و كارمند

امروز فيش حقوقي اسفند ماه رو كه آوردن و بعد از ديدن كسورات و خالص پرداختي ، نكته اي به ذهنم رسيد كه گفتم بد نيست امروز در مورد آن مطلبي بنويسم:
يكي از اقلام كسورات فيش حقوقي ما كارمندان دولت، ماليات است! يعني كارمند دولت چون حقوقش را از دولت ميگيرد سيستم مالياتي كشور راحت ترين راه را براي اخذ مالبات از اين قشر زير خط فقر ! انتخاب كرده است. يعني شما هنوز حقوق خود را نگرفته ماليات آن را به دولت مي دهيد.


ماليات دادن در يك جامعه ،‌يكي از راههاي اساسي توسعه يك كشور است و ملت هر جامعه براي بهره مندي بيشتر از رفاه و آسايش و نيز امكانات و خدمات لازم است كه ماليات بر درآمد خود را بپردازند. اما آيا سيستم مالياتي كشور كه اين همه خودش را موفق ميدونه! از تمام درآمدهاي افراد جامعه ماليات اخذ ميكنه؟


همه ما ها افراد زيادي را با سرمايه هاي كلان را در بين دوستان ، فاميل و آشنايان خود سراغ داريم كه اين افراد داراي يك شغل بسيار پر درآمدي هستند كه در هيچ قانون و نوشته اي اسمي از آن به ميان نيامده است و اين شغل شريف چيزي نيست به جز : شغل آزاد . افرادي كه سرمايه زيادي دارند به اين شغل شريف روي مي آورند چون نه فيش حقوقي دارند و نه حساب و كتاب كارشون جايي نوشته ميشه فقط خودشون ميدونن و طرف حسابشون!


هستند افرادي كه با يك تلفن زدن صدها ميليون به جيب مي زنند بدون آنكه كمترين درصدي از اين درآمد خود را ماليات بدهند . اين افراد به اندازه چندين برابر افراد ديگر از خدمات و امكانات و سوبسيدها استفاده ميكنند اما يك قرون هم ماليات نميدهند. تقصير آنها نيست و در ميان مقصر واقعي همان دولتي است كه سيستم مالياتي اش اينهمه ضعيف است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید