بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

1-1 موقعیت جغرافیایی :

      استان آذربایجان غربی در شمالغرب کشور و در حد فاصل 35درجه و 58 دقیقه تا 39 درجه و 46 دقیقه  طول شرقی واقع گردیده است.

      این استان تنها استان کشور است که با سه کشور خارجی مرز مشترک دارد و همین ویژگی موقعیت خاص ژئوپولتیکی به آن بخشیده است. استان آذربایجانغربی از شمال با جمهوری خود مختار نخجوان(جمهوری آذربایجان)،از غرب با ترکیه و عراق دارای مرز مشترک بوده و طول این مرزها مجموعأ 891 کیلومتر است.این همچنین از شرق بیه استانهای آذربایجانشرقی و زنجان واز جنوب به استان کردستان منتهی می گردد.

      وسعت استان آذربایجانغربی بدون احتساب دریاچه ارومیه بالغ بر 37614کیلومتر مربع(3،2درصد مساحت کشور) می باشد و متشکل از 14 شهرستان،36 بخش،109 دهستان،34 شهر و 3724 آبادی است.شهرستانهای تابعه این استان عبارتند از: ارومیه ، اشنویه ، بوکان ، پیرانشهر ، تکاب ، جالدران ، خوی ، سردشت ، سلماس ، شاهیندژ ،؛ ماکو ، مهاباد ، میان دوآب و نقده.

1-2 اقلیم :

     از نظر اقلیمی استان آذربایجانغربی تحت تأثیر اقلیم نبمه مدیترانه ای با ریزش های جوی معادل 400 – 300 میلی متر در سال می باشد.در طول سال درجه حرارت بین 38 و 30- درجه متغیر است. رژیم بارندگی در استان غالبأ پایزه و زمستانه می باشد.

2-3 جمعیت :

     استان آذربایجانغربی با اینکه تنها 2.3 درصد کل مساحت کشور را در بر می گیرد ولی با این همه جمعیتی در حدود 2800000 نفر در سال 1380،تقریبأ 3/4 درصد کل کشور را در بر گرفته است.این امر بیانگر تراکم نسبتأ بالای جمعیت در این استان می باشد که رقمی بالغ بر 74 نفر در کیلو متر مربع را شامل می گردد.

اسلاید 2 :

2-4 کشاورزی :

     این استان دارای پتانسیل های بسیار قوی در زمینه کشاورزی و زیر بخش های آن میباشد. بویژه در زمیته های آب و خاک، این استان در سطح کشور دارای موقعیت کم نظیری می باشد.این ویژگی ها باعث گردیده است که زمینه های مناسبی جهت رشد و کسترش بخش کشاورزی در این استان فراهم آید و به تبع ان صنایع وابسته به این بخش نیز گسترش چشمگیری یافته اند.

2-5 گردشگری :

     استان آذربایجانغربی همچنین از نظر صنعت گردشگری دارای جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی بوده و در زمینه های لازم جهت گسترش این صنعت در استان وجود دارد.وجود دریاچه ارومیه به عنوان یک اکوسیستم بینظیر در سطح جهان، کشور و استان بستر مساعدی جهت توسعه بخشیدن به صنعت گردشگری بویژه اکوتوریسم فراهم آورده است.این دریاچه که در دوران اُـوسن سکل گرفته است بسته به سالهای کم آبی و پر آبی بین 4000تا 6000 کیلومتر مربع   وسعت دارد. طول آن 130 تا 140 کیلومتر و عرض آن بین 15 تا 50 کیلومتر است.ارتفاع این دریاچه در حدود 1275 متر(از سطح دریا های آزاد)می باشد.عمق متوسط آن 5 الی 6 متر براورد گردیده است ولیکن این میزان در برخی از جاها به 14 الی 16 متر میرسد. آب این دریاچه بسیار شور بوده و میزان نمک محلول در آن دو برابر اقیانوس هاست.به همین دلیل هیچگونه ماهی در آن زندگی نمی کند.تنها موجود زنده در آب دریاچه ارومیه موجودی سخت پوست و ریز به نام ارتیمیا سالینا است که از نظر غذای دارای ارزش بسیار بالای جهت تغضیه سایر موجودات زنده است.

      وجود این دریاچه با سواحل زیبای آن می تواند یکی از محور های توسعه در استان محسوب شود و با گسترش صنعت گردشگری به توسعه استان کمک کند.

 

اسلاید 3 :

2-6 صنعت :

      استان آذربایجانغربی علاوه بر قابلیت های فوق دارای زمینه های مساعدی جهت گسترش صنایع بویژه صنایع وابسته به کشاورزی است.علاوه بر آن به علت وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و ماهر و رشته های دانشگاهی در سطوح بالا در زمینه صنایع میکرو الکترونیک و مکروماشین، زمینه های گسترش و توسعه آن در استان بالاست.افزایش   تقاضا برای سرمایه گذاری در در فعالیتهای صنعتی در استان طی سالهای اخیر امید گسترش صنعت در استان را افزایش داده است.

2-7 خدماتی :

     علاوه بر آن، موقعیت ویژه استان از نظر جغرافیایی بخش خدمات را نیز از نظر رشد و توسعه در وضعیت مناسبی قرار داده است.همجواری با سه کشور خارجی و نیروی کار فراوان در لستان زمینه های مناسبی جهت گسترش این بخش به ویژه فعالیت های یازرگانی  را فراهم آورده است. امید است با تکیه بر بر این استعداد ها بتوان توسعه ای پایدار و متوازن را در استان برقرار نمود.

اسلاید 4 :

2-1 موقعیت جغرافیایی

      شهرستان خوی در 38 دقیقه و 32 درجه عرض شمالی و 44 دقیقه و 58 درجه طول شرقی قرار دارد. این شهرستان در استان آذربایجانغربی قرار گرفته و از شمال با سیه چشمه و ماکو و از جنوب با سلماس و از شرق با استان آذربایجانشرقی و شهرستان مرند و از غرب با کشور ترکیه همسایه می باشد.

2-2 اقلیم

      از نظر اقلیمی شهرستان نیز مانند استان تحت تأثیر اقلیم نبمه مدیترانه ای با ریزش های جوی معادل 400 – 300 میلی متر در سال می باشد.در طول سال درجه حرارت بین 38 و 30- درجه متغیر است. رژیم بارندگی در استان غالبأ پایزه و زمستانه می باشد.

2-3 کوهها

      شهرستان خوی در منطقه کوهستانی قرار دارد و از کوه های معروف این شهرستان می توان از چله خانه و کوه زیبای اورین نام برد.

2-4 پوشش های گیاهی

      پوشش گیاهی خوی، اکثرأ باغات و مراتع میباشد و اغلب هم در مناطق کشاورزی هم می کنند. در بعضی از مناطق مانند فرورق و پسک سفلی و قطور پوشش گیاهی تسبتأ خوبی را داریم که در آن باغات با درختهای  الو، گردو، هولو، گلابی... از همه مهمتر درختان گیلاس و آلبالو می باشند که اغلب به خارج از استان و خارج از کشور صادر می شوند.

2-5 رودها

اسلاید 5 :

2-6 زمین شناسی:

      زمین این شهرستان به دلیل محصور شدن بین کوههای بلند که اورین و چله خانه معروفترین آنها هستند و وجود آبهای زیر زمینی مناسب که آب آنها معمولأ از این کوه ها تأمین می شوند و خاک مناسب و حاصلخیز، برای زراعت و کشاورزی بسیار مناسب می باشد.

2-7 جمعیت:

     در سال 1387 ، جمعیت شهرستان 368491 نفر بوده است که از این تعداد 54/88 درصد در نقاط شهری  و 45/145 در نقاط روستای سکونت داشته اند.

 

     جدول –جمعیت بر حسب جنس و تفکیک ساکن و غیر ساکن

 

 

اسلاید 6 :

2-10 مهاجرت :

        1-توزیع مهاجران بر حسب آخرین محل اقانت قبلی :

        در فاصله سالهای 1375 تا 1385 ، 48389 نفر به شهرستان وارد و یا در داخل این شهرستان جابجا شده اند.

        محل اقامت قبلی 15/08 درصد مهاجران ، سایر استانها ، 17/08 درصد شهرستان های دیگر استان محل سر شماری ،

         و 67/45 درصد شهر یا آبادی دیگری در همین شهرستان بوده است.

         مقایسه محل اقامت قبلی مهاجران با محلی که در آن سرشماری شده اند نشان میدهد ، 26/13 درصد از روستا به شهر ،

         53/84 درصد از شهر به شهر ، 8/99 درصد از روستا به روستا و 10/65 درصد از شهر به روستا در طی 10 سال

         قبل از سرشماری مهاجرت کرده اند.

       2- توزیع مهاجران بر حسب مدت اقامت در محل سرشماری :

        توزیع مهاجران وارد شده طی سالهای 1375 تا 1385 به شهرستان، بر حسب مدت اقامت در محل سرشماری نشان

       می دهد که بیشترین تعداد مهاجران وارد شده به شهرستان و یا جابجا  شده در داخل آن با 16/04 در صد مربوط به 1 سال قبل   از سر شماری و کمترین تعداد آنان با 2/25 درصد مربوط به 9 سال قبل از سرشماری بوده است.

       بیشترین تعداد مهاجرین وارد شده و یا خارج شده و یا جابجا شده در نقاط شهری مربوط به 1 سال قبل از سر شماری (16/58  درصد) و برای نقاط روستای مربوط به کمتر از یک سال قبل از سرشماری (17/60 درصد) بوده است.  

اسلاید 7 :

2-11 دین :

 

2-12 آموزش:

       در سال 1387 ، از جمعیت 6-24 ساله شهرستان ، 56/48 درصد در حال تحصیل بوده اند. این نسبت در نقاط شهری 68/79 درصد و در نقاط روستای 42/12 درصد بوده است.

       در این شهرستان ، 80/09 در صد از کودکان ، 72/42 درصد از نوجوانان و 30/57 درصد از جوانان به تحصیل اشتغال

      داشته اند .

 2-13 اشتغال :

     در سال 1387 ، از شاغلان 10 ساله و بیشتر شهرستان ، 33/94 درصد در گروههای عمده ”کشاورزی ، شکار و جنگلداری“

      و ”ماهیگیری ” ،11/34 درصد ، در گروههای عمده ”عمده فروشی و خرده فروشی ، تعمیر وسایل نقلیه موتوری ،موتورسیکلت و کالاهای شخصی و خانگی“، 19/80 درصد ،در گروه عمده“صنعت(ساخت): و 34/90 در صد نیز در سایر گروههای عمده

      فعالیت های اقتصادی به کار اشتغال داشته اند .این نسبتها در نقاط شهری به ترتیب 10/95 درصد ،19/88 درصد ،18.95

      درصدو 50/22 درصد و در نقاط روستای 56/96 درصد ، 2/83 درصد ، 20/64 درصد و 19/56 درصد بوده است.

اسلاید 8 :

2-14 زراعت و باغداری:

     زراعت و باغداری در این شهرستان به دو صورت آبی و دیم صورت می گیرد که در جمع کل سطح زیر کشت 68192/5 هکتار می باشد ، که از این مقدار زمین 51205 هکتار زیر کشت آبی و 12026 هکتار زیر کشت دیم قرار دارند.

2-15 دامداری :

      در این شهرستان دامداری نیز همانند کشاورزی دارای جایکاه خاصی می باشد و در عمده روستاهای این شهرستان دام های مانند گوسفند و گاو برای شیر و گوشت پرورش داده می شوند.

2-16 کارخانجات :

    در شهرستان خوی کارخانجاتی مانند کارخانه قند، نساجی، سیمان، آجر و سفال و ... می باشد،این شهرستان دارای یک شهرک صنعتی و فرودگاه و نیروگاه سیکل ترکیبی می باشد، این شهرستان دارای معادن مس، گچ، سنگ آهکو طلا می باشد.

2-17 راهها :

    از نظر راه ها، این شهرستان در یک منطقه استراتژیکی مناسبی قرار گرفته، برای دسترسی به ترکیه باید از این شهرستان بگذریم، در مرز شهرستان خوی و ترکیه بخش قطور قرار دارد که روستای مورد مطالعه ما، روستای رهال نیز از جاده این بخش جدا می شود.

اسلاید 9 :

3-1 موقعیت جغرافیایی :

      در 14 کیلومتری شهرستان خوی بعد از روستای سعلکده، چاوشقلی به روستای رهال خواهیم رسید.دلیل نام گذاری روستا:چون در گذشته مسافرانی که از جاده ابریشم عبور می کردند، برای استراحت و رفع خستگی در این مکان توقف می کردند و در آن توقفگاهی وجود داشته که مسافران در آن مکان استراحت می کردند و به این دلیل به این روستا رهال گفتند.

       روستای رهال از غرب به کوههای رهال و از شرق به روستای گنبد، خویاما و از جنوب با روستاهای سعلکده و چاوشقولی و از شمال با روستاهای بوزگوس و حصار همسایگی دارد.روستای رهال جمعیتی بالغ بر 975 نفر دارد که اغلب آنها کشاورزی و دامداری میکنند. 

 

3-2 اقلیم :

ا      قلیم این منظقه سرد و نیمه خشک و بخاطر قرار گرفتن در عرض جغرافیایی بالا دارای هوای سرد می باشد. ولی بخاطر احاطه شدن توسط کوههای با ارتفاع زیاد و بلند که همچون حصاری منطقه رادر بر گرفته از نفوذ بادهای سرد شمالی در امان است. در حالت کلی این منطقه جزء نقاط سرد سیر بوده که زمستانهای آن پر برف و تابستانهای آن نسبتأ گرم است.

 

3-3 رودهاو دریاچه ها :

     مهمترین منبع تأمین آب کشاورزی روستا، رودخانه قطور میباشد که از کوههای کشور ترکیه سرچشمه گرفته و بعد از ورود به ایران در جهت غربی-شرقی و در امتداد جاده رازی-قطور-خوی جریان پیدا می کند و پس از طی48 کیلومتر وارد دشت خوی می شود. این رودخانه بصورت  دائمی بوده و آب آن توسط نهرهای آبیاری سنتی اراضی زراعی این روستا انتقال می یابد.

 

3-4 کوهها و تپه ها:

    در اطراف این روستا در قسمت غرب ، کرههای رهال و چاوشگلی  قرار دارند که سهم بسزای در اکوسیستم این منطقه و حاصلخیزی زمین های مورد نظر را ایفا می کند.

 

 

 

 

اسلاید 10 :

5-3 پوشش گیاهی :

     در اطراف این روستا کوههای متعدد کوچک و بزرگی وجود دارد که در حال حاضر بعنوان مراتع روستائیان محسوب می شود.

      پوشش گیاهی مناسب این کوهها برای نگهداری دام نیز از عامل موثر بوده است.

6-3 نوع خاک :

    وجود آب و خاک مرغوب زراعی از مهمترین عوامل شکل گیری هر آبادی می باشد و در شکل گیری این روستا نبز همین عوامل

    تاثیر قطعی داشته است . طوری که این روستا در کنار رودخانه قطور قرار گرفته است.

    وجود عراضی مرغوب زراعی و وفور آبهای زیر زمینی و چشمه های اطراف روستا خود از دلایل اثبات این امر است .

3-7 نوع دما ، رطوبت و میزان بارندگی :

       متوسط میزان بارندگی منطقه9/332 میلیمتر است که نسبت به متوسط بارندگی کل کشور(240 میلیمتر) در سطح بالایی است.دمای متوسط و میانگین درجه حرارت برابر با 8/11 درجه سانتیگراد است.رطوبت نسبی منطقه 1/52 درصد بوده که دی ماه رطوبت ترین ماه سال(با 7/75 درصد) و اواخر مرداد و اوایل شهریور کم کم رطوبت ترین اوقات سال است.

3-8 بادها و جهت آن :

     باد غالباین روستا در فصل تابستان از سمت جنوب شرقی و در فصل زمستان از سمت شمال غربی می باشد.باد های محلی روستا شامل آق یل، مه یلی، دریا کنار و دره یلی می باشد که به ترتیب از سمت جنوب شرقی، شمال غربی، دریاچه ارومیه و دره قطور می وزند.آغ یل در فصول بهار و پاییز و مه یلی نیز در فصول پاییز وزمستان جریان می یابند.

ک

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید