بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه:

روستا در ایران

به طور کلی آبادی های کشور ما از چند دیدگاه قابل بررسی است که از آن جمله به موارد زیر اشاره می شود .

-روستاها از نظر تعداد جمعیت ، تفاوت های فاحشی با هم دارند ، به نحوی که در بعضی از آنها بین 2000 تا 5000 نفر و در تعداد زیادی از آنها تا حدی کمتر از 500 نفر و به طور عمده کمتر از 250 نفر ساکن وجود دارد . روستاها و بویژه آنهایی که دارای جمعیت کمتر از 500 نفر می باشند ،

-روستاها و بویژه آنهایی که دارای جمعیت کمتر از 500 نفر می باشند ، از نظر امکانات دارای کمبودهایی می باشند .
بیشتر روستاییان به صورت سنتی و به دور از پیشرفتهای فنی کشاورزی و دامداری به کار خود ادامه می دهند . از این رو منابع مالی و  معیشتی  و سطوح درآمدی کافی در اختیار ندارند . این خود از جمله مهمترین عوامل مهاجر برانگیز روستایی می باشد .
بخش عمده ای از ساختمان های روستایی کشور فرسوده شده و قسمتی نیز در دوران جدید ساخته شده است . مجموع آنها در مواجهه با زلزله ، سیل و دیگر عوامل نامساعد طبیعی قابلیت مناسبی نداشته و از این رو به نسبت نقاط شهری در معرض صدمات جانی و مالی بیشتری قرار دارند .

-خیل عظیمی از روستائیان در اثر وجود عوامل جاذب شهری به سوی شهرها مهاجرت کرده اند . این مورد ضمن کاهش تولیدات کشاورزی و نیروی شاغل در این بخش ، روستائیان را به سوی فضاهای نامتجانس و غریبه ی شهری سوق داده و با انبوهی از مشکلات مانند مسکن ، کار و تامین نیازهای اولیه مواجه گردانیده است .
ایجاد بازارهای کار ناشی از صنعت در نقاط شهری و رواج مشاغل خدماتی و مبادله ای و غیر تولیدی ، عامل مشوقی در جذب جمعیت آماده به کار روستایی بوده است .

 

اسلاید 2 :

معرفی روستا
 دیزج تکیه، روستایی است از توابع بخش مرکزی و در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی ایران. این روستا در دهستان باراندوزچای شمالی قرار داشته و جز روستاهای کوهستانی است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۳۷ نفر (۲۰۴ خانوار) بوده است
 وجه تسمیه روستا:
علت وجه تسمیه این روستا مشخص نبوده ولی در مورد نام آن تعدادی از ریش سفیدان این روستا بر این باورند که نام اولیه این روستا بلوط بوده است

اسلاید 3 :

علت مکان یابی روستا
به مانند اکثرروستاها وجود منابع آب به خصوص گذر رودخانه باراندوز باعث سکنی گزیدن مردم در این منطقه گردیده است.
 نحوه دسترسی به روستا
دسترسی روستا از جاده ارومیه ،اشنویه می باشد.
همسایگی های روستا
از شمال روستاهای ساعت لو (مسیحی)-علی آباد و از غرب روستاهای قلعه جوق، زویک و بزرگ آباد میباشد.ازجنوب این روستا منتهی به روستاهای مراد علی اولیا، میر شکارلو و خزر آباد میشود و در شرق روستاهای ساراوان و شمسی حاجیان می باشند.
تاریخچه روستا:روستای قدیمی با نام بلوط که خانواده های آن کلا مسیحی بودند در مکان فعلی روستا قرار داشت.که بر اثر زلزله این روستا تخریب شد و در حال حاضر تبدیل به تپه شدهکه از آن به عنوان تپه باستانی یاد می کنند.در زمان حمله عثمانی ها به مسیحیان اکثر مسیحیان این روستا قتل عام شدند و تعدادی از آنها به بغداد فرار کردند.

اسلاید 4 :

بررسی جغرافیای طبیعی روستا
به دلیل واقع شدن روستا در شهرستان ارومیه و وجود مشابهت اقلیمی آن دو ،داده های این شهر را به روستا تأمین داده ومعیار قابل قبولی برای اقلیم روستا در نظر گرفته ایم .چرا که مطالعات صرفی برای اقلیم آن صورت نگرفته نیمه مرطوب وسرد بر منطقه هستند و از نظر تقسیم بندی آبادی های واقع بیشترنواحی کوهستانی و جلگه ای هستند و تحت تاثیر اقلیم نیمه مرطوب و سرد هستند.
آب و هوا
 میانگین بارش از 270 میلی متر تا 400 میلی متر در ارتفاعات شمالی متغیر است،میانگین دمای سالانه از 12 درجه تا 3/6 درجه متغیر است.
بررسی بادهای غالب
طبق تحقیقات میدانی،بادهای غالب روستا عبارتند از مه یل که از طرف شمال شرق روستا و آغ یل از طرف غرب روستا
جنس خاک
خاک پای کوه خاکی آبرفتی و حاصلخیز بود به طوری که هر یک از اهالی روستا باغ کوچکی برای تامین مایحتاج خود داشتند.

اسلاید 5 :

باغات اطراف روستاحیوانات
در روستا حیواناتی چون گاو –اسب-الاغ-اردک و غاز وجود دارد. براساس برآوردهای جهاد کشاورزی بیشترین تعداد دام های موجود در روستا 573 رأس می باشد که از این تعداد حدود 205 رأس را گاو و گوساله و 368 رأس را گوسفند وبز تشکیل می دهد

اسلاید 6 :

عوامل اجتماعي :
يكي از تفاوتهاي محيط شهري نسبت به روستايي اختلاف زياد خدمات شهري مانند بهداشت، درمان ،آموزش و تاسيساتي مانند آب و برق و گاز و .... و مراكز تفريحي و غيره است.
وجود جاذبه هاي شهري مانند پاركهاي زيبا و تفريحي وامكانات اياب و ذهاب ، ساختمانهاي شكيل و وجود مغازه هاي رنگارنگ از جمله پوشاكي ، خوراكي و لوازم خانگي و غيره به مقدار زياد در كنار يكديگر و از طرفي روح تنوع طلبي جوانان را سيراب كرده كه با محيط سرد و آرام روستا كه ندرتا اينچنين امكاناتي وجود دارد موثر در رشد مهاجرت مي شود.
بازگشت يك جوان روستايي مهاجرت كرده به روستا به همراه لباسهاي جديد و حرف زدن بهتر و تعريفهاي جذاب و اتفاقات نهيج ذهن را براي مهاجرت به شهر ها مساعد مي سازد. مقايسه كار سخت كشاورزي و دامداري در روستا با كارهاي آسان و متنوع در شهرها.

اسلاید 7 :

تاثیر اقلیم بر خانه های روستایی

استفاده از درختانی که در فصول گرم سایه اندازی داشته  و در فصول سرد مانع ورود نور خورشید به داخل نباشد .

عدم تعبیه بازشو در دو جبهه ی بنا از کوران هوا جلوگیری کرده و به حفظ انرژی کمک می کند.قرار گیری بنا در کوه و بسته بودن یک جبهه آن به این امر کمک می کند.

اسلاید 8 :

به دلیل آب و هوای سرد منطقه ،بافت روستا به صورت متراکم است. به دلیل جهت تابش آفتاب جهت گیری خانه ها به سمت شرقی غربی است.بازشوها برای بهره گیری از نور بیشتردر سمت جنوبی و شمالی ساختمان هستند.و ساختمان ها برای جلوگیری از نور آزار دهنده شمالی در این ضلع سایه بانی در برابر بازشو قرار داده اند، تقریبا اکثر خانه ها دارای ایوان جنوبی هستند. خانه هایی در قسمت شیب دار قرار دارند وبه دلیل خاک نسبتا سفت ،پی سازی ندارند .مصالح به کار رفته در آن ها نیزبه دلیل شرایط اقلیمی منطقه از سنگ و خشت و چوب است  وباغ ها نیز در نزدیک رودخانه قرار دارند.

بافت متراکم ،درون گرایی و حداقل ارتباط با بیرون باعث حفظ انرژی می شود.
کشیدگی شرقی غربی خانه ها باعث استفاده از حداکثر نور و گرما می شود.
 

اسلاید 9 :

تجزیه و تحلیل شبکه ارتباطی روستا

شبکه معابر روستا دارای طرح ریزی قبلی نبوده و شکل گیری آنها متاثر از عوامل طبیعی و اجتماعی است ، بافت شکل گیری معابر روستا به نحوی است که حالت غیر منظم بر آنآن حاکم بوده است ، همچنین تناسب لازم بین طول و عرض معابر روستا وجود نداشته که دلیل عمده آن شکل گیری ارگانیک روستا است که نمود ظاهری آن در شبکه معابر تجلی یافته.عرض معابر 4 تا 6 متر بوده و امكان تردد ماشين در آن ميسر مي باشد.

اسلاید 10 :

تاثیر اقلیم بر مسکن روستا

عوامل طبیعی

موثر ترین عوامل طبیعی تاثیر گذار در مسکن روستایی جهت تابش آفتاب است که این امر باعث شده که جهت گیری خانه ها به سمت جنوب غربی باشد  و عمده بازشوها در ظلع جنوبی و شمالی ساختمان باشد.تا حداکثر بهره را از نور آفتاب داشته باشند.و همه ساختمانها برای جلوگیری از نور آزار دهنده شمالی در این ضلع سایه بانی در برابر بازشو قرار داده اند.

نحوه معیشت:

نوع معیشت این روستا بر پایه باغداري وکشاورزی است.که البته به علت تنگی معیشت عمومی روستاییان اختلاف چندانی از نظر فضاها و ساختمان بناها بایکدیگر وجود ندارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید