بخشی از مقاله

چکیده:
هدف: تعیین تأثیر آموزش شیوهی مطالعه انتقادی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروه سنی"د" عضوکتابخانه عمومی امیرپازواری بابلسر با رویکردتجربی میباشد.

روش پژوهش: از نوع تجربی - پیشآزمون پسآزمون - . جامعه آماری این پژوهش 181 نفر از دانشآموزان کلاس هفتم و هشتم عضو کتابخانه امیرپازواری بابلسر در گروه سنی »د« بودند. براساس روش نمونهگیری هدفمند تعداد 72 نفر که حداکثر شباهت را از نظر ویژگیهای جمعیت شناختی داشتند، به عنوان جامعه نمونه آماری انتخاب و به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته براساس کتاب "روشهای یادگیری و مطالعه" سیف استفاده شد. روایی صوری و محتوایی با رجوع به استادان علم اطلاعات و دانش شناسی اخذ گردید و پایایی پرسشنامه براساس آزمون آلفای کرنباخ 0/77 تعیین گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آزمونهای تحلیل کوواریانس یک طرفه و تی استیودنت تک نمونه استفاده شد.

یافتهها: یافتهها نشان داد بین میزان مهارتهای مطالعه در دو گروه آزمون و شاهد در سطح معنیداری 0/001 تفاوت معنیدار است. بین آموزش شیوهی مطالعه انتقادی و پیشرفتتحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد - سطح معنیداری - 0/051 = به طوری که معدل گروه آزمون از 17/58 در پیش آزمون به 18/28 در پس آزمون افزایش داشت و معدل گروه شاهد از 17/82 به 17/63 کاهش داشت.

نتیجهگیری: آموزش شیوههای مطالعه خواندن انتقادی نقش مثبت در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروه سنی "د" عضو کتابخانه امیرپازواری بابلسر دارد.

کلیدواژهها: شیوهی مطالعه، خواندن انتقادی،کتابخانه عمومی امیرپازواری، شهرستان بابلسر، پیشرفت تحصیلی، گروه سنی »د.«

مقدمه

مطالعه همانند هرکار یا فعالیت دیگر، نیازمند استفاده از روش درست است، رشد شکوفایی استعدادها، تواناییها و دانش هر انسان به کیمیت و کیفیت مطالعه او بستگی دارد. - میرزابیگی،. - 1390 آشنا کردن دانشآموزان و دانشجویان با مطالعه و شیوهی مطلوب آن امری حیاتی است که موجب رشد و بالندگی آنان در فرآیند تحصیلی میگردد. فراگیرانی که از مهارتهای مناسب مطالعه محرومند، با دشواریهای زیادی در فراگرد تحصیلی مواجه میشوند و با دردسرهای فراوانی آنرا به پایان میبرند - ایمانی،. - 1388 سیف - - 1389 در مقدمه کتاب روشهای یادگیری و مطالعه مینویسد: "بهبود کیفیت خواندن مانند سایر تواناییهای آموختنی انسان امری است که از راه تمرین و ممارست حاصل میگردد. خواندن و مطالعه در نزد انسان امری اکتسابی است که هر چه فرد در آن بیشتر تمرین کند، تبحر بیشتری کسب مینماید."تفکر انتقادی به آن دسته از فرایندهای ذهنی انسان اطلاق میشود که شامل مراحل تجزیه و تحلیل یک مسئله برای رسیدن به نتیجهای مناسب است. پس ریشه اصلی تفکر انتقادی در درک مسئله و توان استدلال منطقی آن به منظور رسیدن به پاسخی مناسب، نهفته است. این نوع تفکر در انسان از هفت سالگی شروع میشود - قیاسی، . - 1389تفکر انتقادی جزء مهارتهای تفکر میباشد. این گونه از تفکر باید به عنوان عامل اساسی و مهم در برنامه درسی لحاظ شود - پریسوز،. - 1390 تفکر معطوف به حل مسأله و تفکر خلاق از دیرباز مورد بحث و توجه معلمان و مراکز آموزشی بوده است. شاید توجهی که به طرح و حل مسأله در نظامهای آموزشی معطوف میشد، ناشی از توجه به پرورش این وجه از تفکر بوده است. - بهمنی، - 1384خواندن انتقادی قضاوت کردن در مورد درستی، اعتبار یا ارزش مطالب خواندنی است، بر اساس اینکه ملاکها یا استاندارها صحیح بیان شدهاند یا خیر. خواندن انتقادی به یک ذهن فعال و پرسنده برای قضاوت کردن درست احتیاج دارد. - مقیمیزاده، محمدزادههروی، - 1387فواید خواندن انتقادی عبارتند از: - سیف،. - 1389

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید