بخشی از مقاله

چکیده

نظر به اهمیت کارآفرینی سازمانی که یکی از عوامل تولید مانند کار و سرمایه نیز شمرده می شود و همچنین مدیران سازمان ها برای بقا و رشد در محیط رقابتی می بایست توجه عمیقی به آن داشته باشند؛ در این تحقیق تأثیر فناوری اطلاعات بر اهداف کارآفرینی سازمانی کارکنان پترو شیمی ا صفهان ارائه می گردد.

در این مقاله پس از مطالعه ادبیات تحقیق، اهداف کارآفرینی بر ا ساس مدل مندوز چهار هدف اثر بخ شی کارکنان سازمان، برابری در برابر پاداش و مزایا، توانمند سازی کارکنان و تساوی در برابر اختیارات و آزادی عمل در نظر گرفته شد و سپس با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر این اهداف پرداخته شد، حجم جامعه آماری این تحقیق شامل 170 نفراز کارکنان پتروشیمی اصفهان می باشد که حجم نمونه آماری 118 نفر از کارکنان پتروشیمی اصفهان در نظر گرفته شد.

بررسی ها در سطح 95 درصد اطمینان نشان داد فناوری اطلاعات بر تحقق اهداف کارآفرینی سازمانی تأثیر دارد. همچنین فناوری اطلاعات بر اثر بخشی کارکنان سازمان، برابری در برابر پاداش و مزایای کارکنان، توانمند سازی کارکنان و تساوی در اختیارات و آزادی عمل تأثیر دارد و بیشترین تأثیر را فناوری اطلاعات بر اثربخشی و کمترین تأثیر را فناوری اطلاعات بر برابری در برابر پاداش و مزایای کارکنان داشت.

مقدمه

کارآفرینی سازمانی در محیط رقابتی امروزی اهمیت فراوانی یافته است تا جایی که برخی از صاحبنظران آن را یکی از عوامل تولید مانند کار و سرمایه می دانند. مدیران باید تلاش کنند برای بقا و رشد در محیط رقابتی ضمن بهره گیری از سرمایه های فکری سازمان به سمت کارآفرینی حرکت کنند. بخش عمده ای از دانش سازمانی در سرمایه فکری آن نهفته است و کنترل این منبع دانشی می تواند در مخاطرات و پاداش های اقدامات کارآفرینانه تغییر مثبت حاصل نماید. منابع منحصر بفرد سرمایه فکری با هدایت مناسب سرمایه گذاری های جدید سازمان را قادر می سازد در بازار های جدید وارد شده، محصولات برتر اراده کنند و به مزیت رقابتی بالاتری دست یابند 

فناوری اطلاعات تحولات زیادی در کلیه فعالیت های اجتماعی ازجمله کارآفرینی بوجود آورده و به عنوان مهمترین ابزار کارآفرینی مدرن مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کارآفرینی در فناوری اطلاعات پهنه وسیعی برای فعالیت دارد. کارآفرینی لازمه تو سعه فناوری و تو سعه فناوری ب ستر کارآفرینی ا ست. بنابراین با یک تعامل دو سویه میان این دو مواجه ه ستیم و بر ا ساس اهمیت نقش ب ستر ساز کارآفرینی، وظیفه نهادهای م سئول مدنی و اجتماعی م شخص می شود.

صاحب نظران مختلف چارچوب های علمی وکاربردهای متعددی را برای ایجاد سازمان کارآفرینانه ارائه داده اند که در این مدلها انواع فعالیت های لازم و عوامل مؤثر بر فرآیندها در نظر گرفته شده است، از جمله این مدلها، مدل اکهلس ونک می باشد این مدل می کوشد تا به طور مفهومی تأثیر رفتارهای کارآفرینانه ی فردی و ساختاری بر موفقیت کارآفرینی سازمانها مورد بررسی قرار دهد به عبارتی دیگر، این مدل توانایی سازمان را برای بقا در یک محیط پویا و سر شار از نوآوری، تعامل رفتار کارکنان و ساختار سازمان را که از عنا صر ضروری برای موفقیت در فعالیتهای کارآفرینانه سازمان است را نشان می دهد

1-1 فرضیه های تحقیق فرضیه اصلی

فناوری اطلاعات بر کارآفرینی سازمانی تأثیر دارد.
فرضیه های فرعی

فناوری اطلاعات بر اثر بخشی کارکنان سازمان تأثیر دارد. فناوری اطلاعات بر برابری در پاداش و مزایا تأثیر دارد. فناوری اطلاعات بر توانمند سازی کارکنان تأثیر دارد.

فناوری اطلاعات بر تساوی در اختیارات و آزادی عمل تأثیر دارد.

7-1   مدل مفهومی تحقیق

از آنجائیکه مندوز چهار هدف را به عنوان مهمترین اهداف کارآفرینی سازمانی درنظر گرفته است، محقق این چهار هدف را به عنوان متغیرهای وابسته در مدل مفهومی زیر در نظر گرفته است که فناوری اطلاعات متغیر مستقلی است که تأثیر آن بر اهداف کارآفرینی سنجیده می شود:

2-2 تعاریف کارآفرینی سازمانی        
پینکات در سال 1985 این واژه را ابداع نمود و کارآفرینی درون سازمانی را فردی تعریف کرد که در سازمان های بزرگ همچون یک کارآفرین مستقل فعالیت می نماید و فعالیت او، ایجاد واحد های جدید در سازمان، ارایه محصولات و خدمات و فرآیندهای جدید می باشد که شرکت را به سمت سودآوری سوق می دهد.

شومپیتر - 1989 - عمده فعالیت کارآفرینان سازمانی را شامل توسعه کالا و خدمات جدید، معرفی روش های جدید تولید، تشخیص بازارهای جدید، پیدا کردن منابع جدید و توسعه و بهبود سازمان می داند.

در جدول5-2 تعاریف کارآفرینی سازمانی از دیدگاه برخی محققین آمده است که در خصوص وجود یک فرد کارآفرین در درون سازمان می باشد.

جدول : - 2-2 - تعاریف کارآفرینی سازمانی از دید برخی محققین می نمایند و به اجرای یک اندیشه نوآورانه منجر میگردد
 8-2 ضرورت کارآفرینی برای تحول سازمان های امروزی

امروزه ب سیاری از شرکت ها به لزوم کارآفرینی شرکتی پی برده اند. در واقع این گونه تغییر گرایش در ا ستراتژی، در پاسخ به سه نیازی است که بر شرکت ها تحمیل شده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید