بخشی از مقاله

چکیده: این مطالعه به بررسی تأثیر استفاده از بازی جدی به عنوان ابزاری نوین در یادگیری واژگان زبان انگلیسی در سطح Elementary میپردازد. این تحقیق از نوع نیمهتجربی بوده و گروه شرکتکننده، به صورت غیر تصادفی از میان دانشجویان رشته بازیسازی دانشگاه علمی کاربردی انتخاب شدند. این مطالعه دارای طرح پیشآزمون و پسآزمون است. شرکتکنندگان در مطالعه 22 دانشجو با سطح زبان Elementary بودند که از طریق آزمون - theEuropean Language Certificates, or telc - language tests - level test elementary A1 به صورت همگون انتخاب شدند.

شرکتکنندگان به دو گروه11 نفره کنترل و مورد آزمون تقسیم شدند. در حالیکه گروه کنترل واژگان را از طریق روشهای سنتی یادگیری واژگان فرا گرفتند، گروه کنترل همان واژگان را از طریق بازی جدیWalking Dead 2 آموختند. در این مطالعه آزمونCambridge  English  vocabulary  in  use  level  test به عنوان پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل دادهها در برنامه SPSS از روش تی مستقل - Independent - sample T test استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که یادگیری واژگان از طریق بازی جدی Walking dead2 نسبت به روشهای سنتی تأثیر بسیار بیشتری در یادگیری واژگان دارد. مطالعاتی که درباره کاربرد و اثر بازیهای جدی روی یادگیری زبان انگلیسی انجام گرفته است، بسیار کم و ناچیز است. این امکان وجود دارد که این مطالعه به حوزه مطالعات انجام شده بر روی بازیهای جدی بیفزاید.

کلمات کلیدی: واژگان زبان انگلیسی، بازیهای جدی، بازی
-1 مقدمه

واژگان مهمترین قسمت یادگیری زبان انگلیسی هستند. واژگان بر اساس دستورات گرامری کنار هم قرار میگیرند و پیامی را میسازند. هیچ کس نمیتواند بدون یادگیری واژگان، زبان را فرا گیرد .[1] علی رغم اینکه روشهای بسیاری در یادگیری واژگان وجود دارد، هنوز هیچ روشی به عنوان بهترین روش شناخته نشده است. بنابراین، تحقیقات ادامه پیدا میکنند تا موثرترین روش در یادگیری لغت پیدا شود.

حوزه آموزش مداوماً در حال پیشرفت و شکوفایی است. استفاده از تکنولوژیهای دیجیتالی از قبیل فیلم، اینترنت، کامپیوتر، بازیهای آموزشی و وسایل سرگرمی آموزشی به طور گستردهای در کلاسها متداول گشته است. با پیشرفت تکنولوژی، فرصتهای استفاده از این وسایل نیز در کلاسها بیشتر و بیشتر شده است. این امر به طور ویژهای درباره بازیهای جدی - serious game - صادق است.

بازیهای جدی به بازیهایی اطلاق میشود که هدف اصلیشان آموزش و یا یادگیری با اهداف آموزشی باشد. هدف دوم این بازیها سرگرمی است.[2] بازیهای جدی همانند بازیهای آموزشی ترکیبی از شبیهسازی و نقشآفرینی هستند. ویژگی آموزشی بودن اینگونه بازیها، توجه بسیاری از محققان و آموزشدهندگان علوم مختلف را به خود جلب کرده است. نتیجه بسیاری از مطالعات محققان حاکی از مثبت بودن تأثیر استفاده از این گونه بازیها در بهبود و پیشرفت دانشجویان بوده است. اگرچه تأثیر بازیهای جدی در تأثیر استفاده از بازی جدی Walking Dead 2 بر یادگیری واژگان زبان انگلیسی در سطح Elementary حوزههای مختلف آموزش مورد مطالعه قرار گرفته است، ولی مسئله این است که مطالعات زیادی بر روی استفاده از بازیهای جدی به عنوان یک ابزار آموزشی در آموزش واژگان زبان انگلیسی در سطوح مختلف انجام نگرفته است. در این مطالعه اثر بازی جدی Walking dead 2 بر روی یادگیری دانش واژگان زبان انگلیسی در سطح Elementary مورد آزمایش قرار میگیرد.

سوال پژوهش این است: آیا استفاده از بازی جدی Walking Dead 2 سطح دانش واژگان زبان انگلیسی در سطح Elementary را بهبود میبخشد؟

-2 پیشینه پژوهش

بازیهای رایانهای که اکنون به عنوان یکی از قدرتمندترین رسانهها شناخته شده است، توجه بسیاری از محققان آموزش را به خود جلب کرده است. تمامی این محققین با استناد به نظر Piaget که میگوید بازی روش بسیار مهمی است که به آموختن مهارتهای جدید کمک میکند[3]، تلاش کردهاند که تأثیر این بازیهای رایانهای را در یادگیری و آموختن موضوعات مختلف بررسی کنند.

استفاده از بازیهای دیجیتالی به عنوان ابزاری قدرتمند در امر آموزش و یادگیری به تعداد بیشماری مورد تحقیق قرار گرفته است. تعدادی از این تحقیقات عبارتند از . [4,5,6,7,8] تحقیقات این افراد ثابت میکند که یادگیری که با استفاده از بازیهای آموزشی مناسب صورت پذیرد، تا حد زیادی با بهترین تئوریهای آموزش و یادگیری مطابق است.

دکتر Cannon Bowers، محقق برجسته علوم آموزشی، کارایی آموزش بر اساس گیم و بازیهای جدی را در کنفرانس و نمایشگاه آموزشی سال - 2006 - مورد بحث قرار داد. به گفته او در 25 سال گذشته، مطالعات بسیاری درباره شبیهسازی انجام گرفته است.[9] کارهای شبیهسازی شده برای بیشتر آموزش دهندگان علوم شناخته شده هستند. واضح است که شیبهسازی، اجرای امور به خصوص یادگیری را تا حد زیادی بهبود میبخشد.

Schlimme در سال - 2002 - مهمترین فواید بازیهای رایانهای آموزشی را به این ترتیب لیست کرد: بازیهای رایانهای محیطی را فراهم میآورند که شرکتکنندکان میتوانند ستاریوها و دستآوردشان را طوری به بحث بگذارند که فهم مفاهیم بسیار آسان گردد. بازیهای رایانهای میتوانند تواناییهای خواندن و هجی کردن را بهبود بخشند. این بازیها تواناییهای فضایی و فنون تحلیل را ارتقامیبخشند. در نهایت، بعضی ازبازیهای رایانهای شبیهسازی شده، واژگانی ناآشنا را به بازیکن معرفی می کنند که بازیکن برای موفقیت در بازی باید آنها را بفهمد. بنابراین، سطح واژگان بازیکن در نتیجه انجام این گونه بازیها پیشرفت میکند .[10]

فرضیه صفر پژوهش بدین شرح است: استفاده از بازی جدی Walking Dead 2بر سطح دانش واژگان زبان انگلیسی در سطح Elementary تأثیری ندارد.

این تحقیق از نوع نیمه تجربی بوده و گروه کنترل و موردِ آزمون، به صورت غیر تصادفی از میان دانشجویان علمی کاربردی انتخاب شدهاند. این مطالعه دارای طرح پیشآزمون و پسآزمون است. در این تحقیق استفاده از بازی رایانهایWalking dead 2، متغیر مستقل بوده و سطح لغات vocabulary level، متغیر تابع یا وابسته است.

-3 شرکتکنندگان
در ابتدا، محققان با استفاده از آزمون  the  EuropeanLanguage  Certificates,  or  telc  -  language  tests   - leveltestA1 - elementary،22 شرکتکننده را از میان دانشجویان رشته بازیسازی دانشگاه علمی کاربردی با سطح Elementary برگزیده که همگی کتاب زبان عمومی ویژه دانشجویان علمی کاربردی در مقطع کاردانی، انتشارات سمت، را در دانشگاه علمی کاربردی میگذرانند. گروه شرکتکننده افراد 18 تا 20 ساله متشکل از دختران و پسران بودند. این تست که شامل 50 سوال است، به منظور هم سطح کردن همه نمونهها با هم، به کار گرفته شد. سپس محققان این شرکتکنندگان را به طور تصادفی به دو گروه 11 نفره کنترل - Group A - و مورد آزمایش - Group B - تقسیم کردند.

به لحاظ ابزاری، در این مطالعه از دو تست استفاده شده است. تست اول که در بالا ذکر شد. سپس از تست  به عنوان تست پیشآزمون - و سپس در مرحله پس آزمون - برای هر دو گروه استفاده گردید. لازم به ذکر است که این آزمون شامل 50 تست لغت است که در سال - 2010 - نوسط دانشگاه کمبریج منتشر شده است.

-4 مواد

واژگانی که هر دو گروه فرا می گیرند بر اساس بازی Walking Dead 2است. این بازی در دسامبر - 2013 - توسط شرکت telltale Game تولید و منتشر شده است. این بازیاولاً به این دلیل به کار گرفته شد که به تازگی منتشر شده بود و هیچ یک از افراد شرکتکننده نآ را قبلاً بازی نکرده بودند و به این ترتیب محققان قادر بودند با اطمینان بگویند که این بازی هیچ تأثیری از قبل روی دانش واژگان افراد نگذاشته استثانیاً. بر اساس گفته Nunan در سال - 1999 - این بازی دارای سه شرط لازم برای یادگیری را در خود داشت. این سه شرط عبارت بودند از ارائه، تمرین، و به کار گیری. در ذیر وجود این سه شرط بررسی شده و مورد مطالعه قرار میگیرد. [11]

داستان بازی به این شکل است که دختری به نام کلمنتاین در داستانی خطی در دنیایی که پر از زامبی است باید تصمیمات مختلفی بگیرد و برای زنده ماندن تلاش کند. این تصمیمات به صورت انتخابی به زبان انگلیسی روی صفحه قرار میگیرند - ارائه - . بازیکن این تصمیمات را هم میشنود و هم میبیند. به این ترتیب در آن واحد از دو حواس مختلف خود بهره میجوید. لغات موجود در این متون چون در متن بازی قرار دارند، به شدت در ذهن بازیکن باقی میمانند. او لغات را
چندین بار در بازی و در موقعیتهای گوناگون و در تصمیمات مختلف خود شنیده و میبیند و به عبارتی بهتر فرا میگیرد - تمرین - .کلمنتاین باید با انتخاب گزینههای مختلف برای نجات خود تلاش کند - به کارگیری - . این بازی دارای زیرنویس هم میباشد. به این ترتیب بازیکن میتواند همه مکالمات موجود در بازی را بخواند و بشنود. شاید بتوان گفت که این بازی جدی برای یادگیری زبان انگلیسی گزینه خوبی باشد.

-5 روش کار و آنالیز دادهها

گروه آزمایش، ظرف 5 روز هروز به مدت 1 ساعت به انجام بازی Walking dead 2 که یک بازی جدی است میپردازند. این بازی سطح دانش لغات آنها را بالا میبرد. این در حالی است که گروه کنترل در 5 جلسه 1 ساعته با استفاده از یکی روشهای قدیمی آموزش، همان واژگان به کار رفته در بازی را فرا میگیرند. روشی که برای گروه کنترل به کار گرفته شد، روش - روش ترجمه و گرامر - بود. طبق این روش، مدرس واژگان به کار رفته در بازی را با معنی فارسی به دانشجویان آموزش داد. در پایان تست مذکور در مرحله پیشآزمون، بار دیگر از هر دو گروه A , B گرفته میشود.

از آنجایی که در این مطالعه دو گروه جدا وجود دارند، و برای گروه آزمون از بازی استفاده میشود، این مطالعه Quasi experimental است. در اینحا نتایج تست پسآزمون هر دو گروه مقایسه میشود تا نتایح حاصل بررسی شوند. برای محاسبه امکان وجود ارتباط معنادار بین عملکرد دو گروه در آزمونهای پیشآزمون و پسآزمون از Independent sample t-test استفاده میشود.

-6 نتایج
-1-6 عملکرد گروه A در پیشآزمون و پسآزمون

جدول 1 محاسبات توصیفی عملکرد گروه A را در پیشآزمون و پسآزمون نشان میدهد. با یک محاسبه ساده

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید