بخشی از مقاله

چکیده

کافئین به عنوان یک داروي محرك به بسیاري از آشامیدنی ها و غذاها اضافه می شود. کافئین موجب ترشح اسید معده می شود، به علاوه موجب افزایش فشار خون و گشادي بعضی از رگ هاي خونی می شود. در این آزمایش تعداد 200 قطعه جوجه ي گوشتی سویه ي راس 308 در قالب طرحکاملاً تصادفی با 4 تیمار و 5 تکرار - هر تکرار داراي 10 قطعه جوجه - از سن 1 تا 42 روزگی مورد آزمایش قرار گرفتند. گروه هاي آزمایشی شامل تیمار شاهد و در تیمارهاي دیگر به ترتیب 0/5، 1 و 2 درصد کافئین به جیره اضافه شد. براي ارزیابی ایمنی هومورال از سنجش تیر آنتی بادي علیه SRBC در روزهاي 36 و 42 استفاده شد و براي سنجش ایمنی سلولی از تست حساسیت بازوفیلی زیرپوستی - CBH - استفاده شد. داده هاي حاصل از این آزمایش با استفاده از نرم افزار آماري SAS و روش مدل هاي خطی عمومی آنالیز شدند و مقایسه میانگین ها توسط آزمون چند دامنه توکی مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که با مکمل کافئین پاسخ ایمنی هومورال بطور معنی داري افزایش یافته و سطح 0/5 درصد کافئین حداکثر مقدار ایمونوگلوبین M را در 42 روزگی تولید کرده است، در صورتیکه با افزایش سطح کافئین پاسخ ایمنی سلولی در روز 14 کاهش یافت و حداکثر پاسخ ایمنی سلولی با سطح 0/5 درصد کافئین مشاهده شد. از این پژوهش می توان نتیجه گرفت که در استفاده از سطح 0/5 درصد کافئین باعث افزایش پاسخ ایمنی هومورال در 42 روزگی و پاسخ ایمنی سلولی در 14 روزگی در جوجه هاي گوشتی می شود.

.1 مقدمه و هدف

دو نوع از پاسخ هاي ایمنی ذاتی عبارتند از: ایمنی هومورال و ایمنی با واسطه سلول که با اجزاي متفاوتی در سیستم ایمنی به وجود می آیند و با فعالیت هاي مختلفی باعث حذف انواع میکروب هاي متفاوت می شوند. ایمین هومورال با واسطه مولکول هایی در خون و ترشحات مخاط به نام آنتی بادي ایجاد می گردد که لنفوسیت هاي B - یا سلول هاي - B آنها را تولید می کنند. آنتی بادي ها، آنتی ژن هاي میکروبی را شناسایی کرده، عفونت زایی آنها را خنثی می کنند و میکروب ها را بصورت اهدافی براي حذف به کمک مکانیسم هایی اجرایی مختلف تبدیل می کنند. ایمنی هومورال مکانیسم اصلی دفاعی بر ضد میکروب هاي خارج سلولی و سموم آنها است. زیرا آنتی بادیهاي ترشحی قادرند که به میکروب ها و سموم آنها متصل شده و در روند حذف آنها همکاري نمایند. آنتی بادي ها مولکول هاي اختصاصی می باشند که انواع مختلف آنها مکانیسم هاي اجرایی متفاوتی را فعال می نمایند. بطور مثال، بعضی از انواع آنتی بادیها روند بلعیدن میکروب ها را با کمک سلول هاي میزبان - بیگانه خواري - تسریع می کنند و بعضی دیگر سبب رها شدن واسطه هاي التهابی از این سلول ها می شوند. ایمنی با واسطه سلول، ایمنی سلولی نیز گفته می شود زیرا لنفوسیت هاي T - یا سلول هاي - T مسئول ایجاد آنها هستند. این سلول ها آنتی ژن هاي میکروب هاي داخل سلولی را شناسایی نموده و در تخریب میکروب ها و یا سلول هاي آلوده نقش دارند. سلول هاي T آنتی بادي تولید نمی نمایند. گیرنده هاي آنتی ژنی آنها مولکول هاي غشایی بوده که از نظر عملکرد با آنتی بادیها اختلاف دارند ولی از لحاظ ساختاري وابسته به آنها هستند. هدف از این پژوهش تعیین بهترین دز مصرف کافئین براي بهبود ایمنی هومورال و سلولی در جوجه هاي گوشتی می باشد.

.2 تئوري و پیشینه تحقیق

مطالعات چاپ شده قابل استنادي در رابطه با مصرف کافئین و تأثیر آن بر روي پاسخ ایمنی هومورال و سلولی در جوجه هاي گوشتی در دسترس نمی باشد، به دین ترتیب داده ها در این مورد کم بوده که نیاز به تحقیق و بررسی را در این رابطه افزایش می دهد. مطالعات انجام شده در مورد اثر مواد اوپیوئیدي بر سیستم ایمنی در، چه به صورت تجربی در حیوانات آزمایشگاهی یا بصورت in vitro روي سلول هاي امنی جداشده از انسان نشان دهنده اثر سوء این مواد بر فعالیت سیستم ایمنی و ایجاد ضعف در این سیستم در مقابل عوامل عفونی زا بر اثر مصرف این مواد می باشد 2 - ،1 و . - 8 در مورد اثرات مواد اوپیوئیدي بر سلولهاي سیستم ایمنی بعضی از محققین بر این نظرند که این تاثیرات از طریق گیرندههاي اوپیوئیدي محیطی و فعال شدن این گیرندهها صورت میگیرد 3 - و - 4، در حالی که محققین دیگر دخالت گیرندههاي اوپیوئیدي را در تاثیر این مواد بر سلولهاي سیستم ایمنی رد مینمایند .جسوپ و همکارانش با مطالعهاي که در مورد اثر مرفین سولفات بر سلولهاي ایمنی موش به صورت انجام داده معتقد است که اثر بازدارندگی اینin vitro ترکیب اوپیوئیدي بر فعالیت سلولهاي ایمنیمستقیماً صورت میگیرد و گیرندههاي اوپیوئیدي در این تأثیر دخالتی ندارند و تأثیر این مواد به علت سمیت آنها نمیباشد - . - 5 والجو و همکارانش با جمع آوري مطالعات مختلف معتعدند که مواد اوپیوئیدي به مانند سیتوکینها عمل مینمایند و اثرات خود را بر سیستم ایمنی از طریق گیرندههاي موجود در سیستم عصبی مرکزي و محیطی ایجاد می نمایند .همینطور بر طبق نظریه آنها هر چند مواد اوپیوئیدي خارجی و یا مصرف شده اثر بازدارندگی بر سیستم ایمنی سلولی و هومورال و فعالیت دارد .با وجود بر این مواد NK ماکروفاژها و سلولهاي اوپیوئیدي تولید شده در داخل بدن اثرات مخالف را دارد وباعث تعدیل اثرات فوق میگردد 

3 مواد و روش ها جوجه ها و جیره هاي آزمایشی

در این آزمایش تعداد 200 قطعه جوجه ي گوشتی سویه ي راس-308 در قالب طرحکاملاً تصادفی با 4 تیمار و 5 تکرار که در هر تکرار داراي 10 قطعه جوجه - از سن 1 تا 42 روزگی - مورد آزمایش قرار گرفتند.گروه هاي آزمایشی شامل -1 شاهد - بدون استفاده از مکمل کافئین - و در تیمارهاي دیگر 0 /5 ،1 و 1/5 درصد کافئین به جیرهایی با نسبت انرژي و پروتئین یکسان اضافه شد. جیره هاي هاي آزمایشی بر اساس ذرت -کنجاله ي سویا با توجه به نیازمندي هاي توصیه شده توسط 1994 NRC براي مراحل مختلف پرورش جوجه هاي گوشتی توسط نرم افزار جیره نویسی UFFDA تنظیم گردیدند. در طول آزمایش شرایط محیطی براي همه ي گروه هاي آزمایشی یکسان بود .برنامه ي نوري شامل روشنایی 24 ساعته در 3 شبانه روز اول و 23 ساعت روشنایی و 1 ساعت تاریکی در بقیه ي روزها بود. درجه ي حرارت محیط کنترل شده و تمامی جوجه هاي گوشتی به صورت آزاد به غذا و آب آشامیدنی دسترسی داشتند. واکسیناسیون و سایر عملیات بهداشتی نیز به صورت معمول در منطقه و با توصیه ي دامپزشک مسئول اعمال می شد.
جدول .1 ترکیب جیره غذایی در دوره آغازین، رشد و پایانی        
 محتوي%18,7 1 فسفر و %22 کلسیم. محتوي %38 کلسیم. محتوي %39 سدیم. هر کیلوگرم مکمل مواد معدنی حاوي: 64 گرم منگنز - اکسید - ، 44 گرم روي - اکسید - ، 100 گرم آهن - سولفات - ، 16 گرم مس - سولفات - ، 0/64 گرم ید - کلسیم یدات - ، 0/2 گرم کبالت و 8 گرم سلنیوم - %1 - است. هر کیلوگرم مکمل ویتامینی حاوي7/2 :2 گرم ویتامین A، 7 گرم ویتامین D، 14/4 گرم ویتامین E، 1/6 گرم ویتامین K3، 0/72 گرم تیامین، 3/3 گرم ریبوفلاوین، 12 گرم اسید پانتوتنیک، 12/160 گرم نیاسین، 6/2 میلیگرم پیرودوکسین، 0/6 گرم کوبالامین، 0/2 گرم بیوتین، 440 میلیگرم کولین کلراید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید