بخشی از مقاله

چکیده

این آزمایش به منظور بررسی اثر جاذب سموم قارچی و ویتامین c بر روی تیتر آنتیبادی، طراحی و اجرا شده است. صد و بیست و پنج قطعه از جوجه های گوشتی - سویه راس - یک روزه به طور تصادفی بین 25 قفس تقسیم شدند و با پنج جیره آزمایشی - تیمار:1 شاهد ؛ تیمار:2 جیره تهیه شده با ذرت کپک زده؛ تیمار :3 جیره تهیه شده با ذرت کپک زده حاوی جاذب سموم قارچی به میزان 2 گرم در کیلوگرم؛ تیمار : 4 جیره تهیه شده با ذرت کپک زده حاوی ویتامین c به میزان 200 میلی گرم در کیلوگرم؛ تیمار :5 جیره تهیه شده با ذرت کپک زده حاوی جاذب سموم قارچی به میزان 2 گرم در کیلوگرم ویتامین c به میزان 200 میلیگرم در کیلوگرم - از یک تا 42 روزگی - دوره آغازین - 10-1 روزگی - ، رشد 24-11 - روزگی - و پایانی - 24تا 42روزگی - - تغذیهگردیدند. این آزمایش به صورت طرح کاملاً تصادفی با پنج تیمار و پنج تکرار طراحی و اجرا شده است.. بهمنظور بررسی سیستم ایمنی نمونههای خون از روز 21 به بعد گرفته شد. بررسی سیستم ایمنی هومورال - گامبرو، نیوکاسل - ، گروههای آزمایشی نشان داد که تیتر آنتیبادی در گروهی که مخلوط ذرت کپک زده و جاذب سموم و ویتامین c استفاده کرده بودند نسبت به بقیه گروهها بیشتر بوده . - p<0/05 -

.1 مقدمه

هم اکنون، صنعت طیور به عنوان یکی از شاخههای مهم کشاورزی در مسیر رشد و تکامل، مراحل نهایی را طی می-نماید و در اکثر کشورهای جهان گوشت طیور به عنوان منبع پروتئین حیوانی تولید و مصرف می شود. اگرچه گوشت طیور در نواحی متفاوتی از نظر جغرافیایی تولید میشود، با این حال تیمهای مدیریتی آن در تمام دنیا ثابت است. موفقیت تجارتی تولید طیور نتیجهی همکاری پژوهش گران مختلف در زمینهی انتخاب ژنتیکی، تغذیه، مدیریت و مراقبتهای بهداشتی می باشد بدون شک توسعهی تولیدات طیور با مدیریت بهداشتی سیستم های متراکم پرورش طیور محدود شده است درگیر شدن طیور با باکتریها، مایکوپلاسما، ویروسها و انگلها، عملکرد طیور را کاهش داده و سبب افزایش بروز بیماریها و حتی تلفات میگردد. با گذشت زمان سیستمهای مدیریتی بهداشتی تکانل گستردهای یافته و با کمک واکسنهای بسیار موثر، عوامل ضد باکتریایی و ضد ویروسی و کوکسیدیوزی، در حال حاضر مشاهده و مشکلات ناشی از این عوامل عفونی،طبیعی به نظر نمی رسد. با کنترل بیماریهای عفونی در صنعت مرغداری، اکنون مهمترین مشکل این صنعت بروز اختلالات متابولیکی و مسمومیتهای قارچی می باشد. در بسیاری از نقاط دنیا، طیور با آلودگیهای مایکوتوکسینی خوراک مواجه هستند که به دلیل وجود ومتابولیتهای قارچی یا کپکهای رشد یافته در محصولات مزرعهای یا غلات ذخیره شده میباشد  استفاده از ضایعات کشاورزی به عنوان یک منبع غذایی مناسب و ارزان قیمت در صنعت طیور مفید است. علاوه بر این عدم استفاده از این ضایعات و انباشته شدن آنها منجر به ایجاد نگرانیهای زیست محیطی میگردد .ضایعات قارچ خوراکی از جمله این منابع است که سالانه به طور وسیعی در کشور تولید میشود  آفلاتوکسینها در مقادیر بسیار کم، باعث تضعیف سیستم ایمنی از نوع سلولی میشوند و در مقادیر بالاتر، تولید پادتن را با مشکل مواجه میکنند و باعث نقص در ایمنی در ایمنی هومورال میشوند - بریدن و همکاران، . - 2004 البته در مقادیر بالا، علاوه بر پادتن، تولید اینترفرون و عوامل مکمل نیز تغییر مییابد - کوریر، . - 1991 بنابراین آفلاتوکسینها نخست، سیستم ایمنی سلولی را تحت تأثیر قرار میدهند  پرندگان در سنین پائین و بهویژه سنینی که سیستم ایمنی در حال شکلگیری و تکامل است حساسیت بیشتری به مایکوتوکسینها دارند. اهمیت این پایش و دقت، تا پیش از واکسیناسیون با واکسن گامبرو و کمخونی عفونی جوجه و تا مدتی پس از آن بیشتر جلوهگر میشود، زیرا گلهای که علیه واکسن گامبورو تیتر مناسبی نداشته باشد، به شدت در معرض خطر بوده و نسبت به آلودگیهای ثانویه بسیار حساس میباشد - تاکستون، . - 1974 تولید آفلاتوکسینها و اکراتوکسین A به ترتیب در کربوهیدراتها، چربیها و پروتئینها بیشتر است، از این جهت، غلات بیشترین احتمال آلودگی به آفلاتوکسینها را دارند. مسمومیت با آفلاتوکسین، ایمنی در مقابل بیماریهای گامبرو، نیوکاسل، مارک، سالمونلا و کوکسیدوز را مختل مینماید و با وجود کیفیت عالی واکسن و کاربرد صحیح آن، منجر به شکست واکسیناسیون میگردد 

.2 مواد و روش

در این طرح به منظور بررسی استفاده مکمل ضد قارچی از 125 قطعه جوجه یک روزه سویه تجاری راس 308 به مدت 42روز از تاریخ 15اسفند ماه سال 1391 در یکی از سالنهای پرورش جوجههای گوشتی، وابسته به دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اجرا گردید. یک روز قبل از انتقال جوجهها به سالن پرورش، و بعد از نصب کامل قفسها برای نامگذاری بر روی قفسها و همچنین سطل دانها به شرح زیر انجام شد: نوشتن نام تیمارها و تکرارها بر روی کاغذ در تعداد قفس و سطل دان مورد نیاز انجام شد. برای انجام آزمایش و تحقیق از جوجههای گوشتی سویه تجاری راس 308 استفاده گردید. این آزمایش با 5 تیمار و 5 تکرار انجام شد. جیره ها بر اساس احتیاجات غذایی جوجه گوشتی راس 308 تنظیم میشود از یک جیره پایه با به شرح ذیل استفادهمیشود.
تیمار 1 :جیره تهیه شده با ذرت سالم تیمار:2 جیره تهیه شده با ذرت کپک زده

تیمار:3 جیره تهیه شده با ذرت کپک زده حاوی جاذب سموم قارچی به میزان 2 گرم در کیلوگرم

تیمار:4 جیره تهیه شده با ذرت کپک زده حاوی ویتامین C به میزان 200 میلیگرم در کیلوگرم

تیمار: 5 جیره تهیه شده با ذرت کپک زده حاوی جاذب سموم قارچی به میزان 2 گرم در کیلوگرم ویتامین C به میزان 200 میلیگرم در کیلوگرم

از ابتدای تا آخر دوره در روزهای 24،21 و 32 روزگی از هر قفس 2 نمونه خون گرفته شد و سرم آنها را جدا کرده و هر نمونه خون را در 2 اپندورف ریخته و در کنار یخ قرار داده شد علاوه بر این در روزهای و نمونه سرم به منظور آنالیز تیتر آنتیبادی به آزمایشگاه مهرگان واقع در هشتگرد ارسال شد.
دادههای مربوط به صفات محاسبه شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. مقایسه میانگینها به روش آزمون چند دامنه دانکن در سطح معنی دار 5 صدم انجام شد.
-3 نتایج و بحث

-1-3 نیوکاسل

بر اساس نتایج جدول 1 تیتر آنتی بادی بر علیه نیوکاسل در سنین 24 و 42 روزگی هیچ گونه اختلاف معنی داری نشان نداد - P 0/05 - ولی گروه حاوی مخلوط آفلاتوکسین و توکسین بایندر بیشترین تیتر آنتیبادی را نشان داده است. همچنین تیتر آنتیبادی بر علیه نیوکاسل در سن 28 و 35 روزگی دارای اختلاف معنیداری میباشد - - P<0/05 بهطوری که در سن 35 روزگی تیمارهای مربوط به آفلاتوکسین و توکسین بایندر و ویتامین c بیشترین تیترآنتیبادی و تیمار آفلاتوکسین کمترین تیتر آنتیبادی را نشان داد واین اختلاف معنی دار میباشد.

چنچیف و همکاران - 1978 - کاهش پاسخ ایمنی در برابر واکسن بیماری نیوکاسل را در جوجههای مبتلا به آفلاتوکسیکوزیس گزارش کردند. سافتین و همکاران - 2002 - گزارش کردند استفاده از جیرهی حاوی 1000 ppb آفلاتوکسین در جوجههای گوشتی موجب بروز اثرات منفی بر روی کبد و بورس فابریسیوس و کاهش تیتر آنتیبادی بر علیه بیماری نیوکاسل میگردد. در پژوهشی که توسط مقدم و همکاران - 1386 - انجام پذیرفت استفاده از جیرهی حاوی ذرت کپک زده سبب کاهش معنیداری در میزان تیتر آنتیبادی بر علیه بیماری نیوکاسل گردید.

آفلاتوکسینها باعث افزایش حساسیت پرندگان نسبت به بیماری مارک، سالمونلا  ویروس بیماری بورس عفونی و کوکسیدیوز میشوند بولتون و همکاران - 1982 - مشاهده کردند که مرغهای مادر تخمگذاری که از جیرههای حاوی 0/5 ppm آفلاتوکسین تغذیه کرده بودند کاهش معنیداری در میزان تیتر آنتیبادی به دنبال تجویز واکسن نیوکاسل نشان دادند.

جدول-1 مقایسه میانگین گروههای آزمایشی بر مقدار تیترآنتی بادی تولید شده علیه نیوکاسل - تیتر لگاریتمی بر پایه - 2 در سنین

اعدادی که در هر ردیف حروف غیر مشترک دارند با یکدیگر اختلاف معنیداری دارند . - P<0/05 -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید