بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق به منظور بررسی تاثیر پودر فلفل قرمز جایگزین آنتی بیوتیک فلاووفسفولیپول، بر سیستم ایمنی جوجههای گوشتی انجام گرفت. این تحقیق با استفاده از 160 قطعه جوجه گوشتی نر - راس - 308، در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 4 تکرار و 10 قطعه جوجه در هر تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل جیره شاهد بدون افزودنی - پایه - ، جیره شاهد حاوی 0/04 درصد آنتی بیوتیک فلاووفسفولیپول، جیره شاهد حاوی 0/1 و 0/3 درصد پودر فلفل قرمز بودند.

نتایج نشان داد که بیشترین عیار آنتی بادی علیه گلبول قرمز گوسفند در تیمار0/3 درصد فلفل قرمز بود . - P<0/05 - اگر چه وزن نسبی طحال و بورس فابرسیوس از لحاظ آماری معنی دار نبود، ولی تمایل به افزایش داشت. به طور کلی استفاده از پودر فلفل قرمز 0/3 درصد باعث تقویت سیستم ایمنی جوجه های گوشتی شد.

مقدمه

آنتیبیوتیکها از جمله افزودنیهای غذایی هستند که به منظور جلوگیری از رشد پاتوژنهای رودهای، تحریک رشد و بهبود عملکرد طیور به کار میروند . - Huyghebaert et al., 2011 - استفاده از آنتیبیوتیکها علاوه بر بهبود عملکرد از طریق حذف عوامل بیماریزا، مشکلاتی را نیز به همراه داشته داشته است، که از جمله این مشکلات میتوان به پیدا شدن گونههای میکروبی مقاوم به آنتیبیوتیکها، باقیماندن بقایای آنها در محصولات نهایی و اثرات سوء این مواد بر مصرفکنندگان اشاره کرد. تعدادی از جانشینهای غیر دارویی برای آنتیبیوتیکهای محرک رشد شامل آنزیمها، اسیدهای آلی، پروبیوتیکها، پریبیوتیکها، وگیاهان دارویی هستند. از جمله مزایای استفاده از گیاهان دارویی میتوان به ساده بودن کاربرد و نداشتن اثرات جانبی سوء بر عملکرد حیوانات و نیز باقینماندن بقایای مضر در فرآوردههای تولیدی اشاره نمود گیاهان دارویی با اثرات ضدمیکروبی که دارند به عنوان جایگزین مناسبی برای آنتیبیوتیکها محسوب شده اند.
فلفل قرمز گیاهی با نام علمی کپساسین ، از خانواده - سیب زمینیان - 1 و با نام انگلیسی Red pepper است. میوهاش به شکل و اندازههای مختلف، شفاف به رنگهای سبز زرد، قرمز مایل به بنفش و محتوی دانههای فراوان مسطح و سفید رنگ است.

برخی از ترکیبات ضد میکروبی استخراج شده عبارتند از ترپینر، بتاپینن، آلفا پینن، لینالئول و ترپینئول - Newall et al., 1996 - این گیاه دارای خاصیت ضد انقباض، ضدعفونی کننده، ضد باکتریایی است. برخی از ترکیبات ضد میکروبی استخراج شده از فلفل شامل ترپینر، بتاپینن، آلفاپینن، لینالئول وترپینئول میباشند .

هدف مطالعه حاضر بررسی اثر فلفل قرمز بر میزان تیتر آنتی بادی علیه گلبول قرمز گوسفند و وزن نسبی اندامهای لنفاوی بود.

مواد و روشها
در این تحقیق از تعداد 160 قطعه جوجه گوشتی یک روزه - جنس نر - سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی، با 4 تیمار و 4 تکرار و 10 جوجه در هر تکرار استفاده شد. تیمارهای آزمایشی شامل:

- 1 جیره شاهد بدون افزودنی - ذرت-کنجاله سویا - ،

- 2 جیره شاهد حاوی 0/04 درصد آنتی بیوتیک فلاووفسفولیپول،

- 3 جیره شاهد حاوی 0/1 درصد پودر فلفل قرمز،

- 4 جیره شاهد حاوی 0/3 درصد پودر فلفل قرمز بودند.

به منظور ارزیابی تأثیر پودر فلفل قرمز بر سیستم ایمنی جوجههای تحت آزمایش در روزهای 21 و 35 به دو پرنده از هر تکرار، 1 میلیلیتر سوسپانسیون 0/5 درصد گلبول قرمز گوسفندی تزریق گردید. سپس در روزهای 28 و 42، از سیاهرگ بال پرندههای مذکور خونگیری و جهت تعیین تیترآنتیبادی بر علیه گلبول قرمز گوسفند - SRBC - از روش هماگلوتیناسیون میکروتیتر استفاده شد

در انتهای آزمایش دوقطعه جوجه از هر تکرار ذبح گردید و اندامهایی ایمنی نظیر طحال و بورس فابرسیوس به دقت وزن شد و به نسبت وزن بدن ثبت شدند .داده های آزمایش با استفاده از نرم افزار SAS9.1 رویه GLM تجزیه واریانس شدند و برای مقایسه مانگینها از آزمون چند دامنه ای دانکن در سطح آماری 5 درصد استفاده شد.

نتایج و بحث
نتایج مربوط به تاثیر تیمارهای آزمایشی بر میزان تیتر آنتی بادی علیه گلبول قرمز گوسفند و وزن نسبی اندامهای لنفاوی جوجههای گوشتی در جدول 1 آورده شده است. نتایج نشان داد که عیار تیتر آنتیبادی بر علیه SRBC در سن 42 روزگی در جوجههای تغذیه شده با 0/3 درصد پودر فلفل قرمز نسبت به سایر تیمارها به طور معنیداری بیشتر بود . - P<0/05 -

جدول-1 تاثیر تیمارهای آزمایشی بر میزان تیتر آنتی بادی علیه گلبول قرمز گوسفند و وزن نسبی اندامهای لنفاوی.

وزن نسبی طحال و بورس فابریسیوس در در جوجههای تغذیه پودر فلفل قرمز 0/3 درصد، اگرچه نسبت به سایر تیمارها تفاوت معنیداری نداشت، ولی تمایل به افزایش داشت.در توافق با نتایج حاضر گزارش شده که استفاده از 0/1 و 0/2 درصد پودر فلفل قرمز سبب بالا رفتن تیتر آنتیبادی در جوجههای گوشتی شد 

فلفل قرمز به دلیل داشتن ویتامین C سبب کاهش تنش و افزایش ایمنی در بدن شده، فلفل قرمز نقش مهمی در افزایش تجزیه و توانایی و رسوب کلسترول و چربی در بدن و منجر به کاهش سطح تریگلیسرید و حمایت از سیستم عروقی را در بدن دارد 

عملکرد حیوانات به صورت قابل توجهی تحت تاثیر وضعیت سلامتی و ایمنی حیوان است. میزان آنتیبادیهای بهوجود آمده بر علیه گلبول قرمز گوسفند نشان دهنده وضعیت سیستم ایمنی هومورال است .

سیستم ایمنی ضعیف یا تحت تنش هنگام درگیر شدن با بیماریهای عفونی سبب کاهش وزن میشود. بنابراین کاربرد مواد محرک سیستم ایمنی با بهبود وضعیت ایمنی میتواند سبب افزایش عملکرد شود. در پرورش طیور تقویت سیستم ایمنی برای پیشگیری از بروز بیماریها مهم است. فاکتورهای مختلفی مانند شکست واکسیناسیون، بیماریهای تضعیف کننده سیستم ایمنی و استفاده نادرست از آنتیبیوتیکها، میتواند سبب تضعیف سیستم ایمنی گردد. استفاده از محرکهای ایمنی یک راه حل بهبود سیستم ایمنی پرندگان و کاهش حساسیت آنها به بیماریهای عفونی است .

همچنین در مطالعات مختلف گزارش شده است که داروهای گیاهی موجب افزایش رشد اندامهای ایمنی میشوند - - Takahashi et al.,2000 .به نظر میرسد عصاره برخی گیاهان داروی ازطریق افزایش تیترآنتیبادی موجب افزایش ایمنی بدن گردیده واحتمال میرود که این عصارهها از طریق تاثیر برلنفوسیتهای زیرمخاطی دستگاه گوارش وتحریک ایمنی موضعی موجب افزایش فاکتورهای ایمنی هومورال گردند . - Shams Ghahfarokhi et al., 2003 - در مطالعات مختلف گزارش شده است که پلی ساکاریدهای گیاهی، ساپونینها و فلاونوئیدها دارای اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. محققین معتقدند که پلی ساکاریدهای گیاهی از طریق چندین مسیر اثرات تنظیم کنندگی بر ایمنی دارند و آنها تعادل بین شبکه ایمنی عصبی هورمونی را تنظیم میکنند 

نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از پودر فلفل قرمز میتواند سبب افزایش میزان تیتر آنتیبادی شود، لذا میتوان نتیجه گرفت که استفاده از پودر فلفل 0/3 درصد در جیره جوجه های گوشتی سبب افزایش ایمنی بدن پرنده شده است و احتمالا میتواند جایگزین مناسبی برای آنتیبیوتیک فلاووفسفولیپول باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید