بخشی از مقاله

چکیده

آزمایش حاضر به منظور بررسی تاثیر افزودن سطوح مختلف پودر زردچوبه و زنجبیل در جیره بر پاسخ هاي ایمنی و آنتی اکسیدانی در جوجه هاي گوشتی انجام شد. در این آزمایش 588 قطعه جوجه گوشتی سویه راس 308 به طور تصادفی بین 7 تیمار و 6 تکرار و 14 پرنده در هر تکرار تقسیم شدند.

تیمارهاي آزمایشی شامل کنترل یا شاهد، آنتیبیوتیک فلاووفسفولیپول، ویتامین E به میزان 100 ppm، %0/25 پودر زردچوبه بعلاوه %0/25 پودر زنجبیل، %0/50 پودر زردچوبه بعلاوه %0/50 پودر زنجبیل، %0/50 پودر زردچوبه و %0/50 پودر زنجبیل بودند که به مدت 42 روز تغذیه شدند.

در سن 28 روزگی، تعداد دو قطعه پرنده به طور تصادفی انتخاب و جهت بررسی پاسخ هاي آنتی اکسیدانی خونگیري شدند. نتایج نشان دادند که استفاده همزمان از زرچوبه و زنجبیل در جیره به طور معنی داري 0/05 - ش - P تیتر آنتی بادي علیه ویروس نیوکاسل و آنفولانزا و آنتی ژن گلبول قرمز گوسفندي در سرم خون جوجه هاي گوشتی افزایش داد.

اگرچه مکمل نمودن %0/50 پودر زردچوبه و  %0/50 پودر زنجبیل در جیره به طور معنی داري 0/05 - ش - P غلظت مالون دي آلدهید سرم خون را کاهش داد، اما تمایل به افزایش ظرفیت کل آنتی اکسیدانی سرم در جوجه هاي گوشتی شد. در مجموع، نتایج حاکی از آن است که استفاده از سطوح ترکیبی زردچوبه و زنجبیل در جیره در سطح %0/5 توانست پاسخ هاي ایمنی و آنتی اکسیدانی در سرم جوجه هاي گوشتی را بهبود بخشید.

مقدمه

تغذیه طیور با جیره هاي حاوي روغن، مزایاي اقتصادي از طریق تامین سطوح بالاي انرژي و ترکیب اسید چرب دارد - نومان و همکاران،. - 2002 استفاده از سطوح بالاي انرژي منجر به افزایش ذخیره سازي چربی در محوطه بطنی جوجه هاي گوشتی می شوداین امر، لاشه جوجه هاي گوشتی را مستعد لیپید پراکسیداسیون ناشی از رادیکال هاي آزاد نموده است

بنابراین، تجویز آنتی اکسیدان هاي طبیعی یا مصنوعی در جیره مورد نیاز است - ملوزي و همکاران، . - 2000 ز طرف دیگر، استفاده از آنتیبیوتیکها به عنوان محرك رشد به دلیل ایجاد سویههاي مقاوم باکتریایی - گلین و همکاران، - 1998 و همچنین ذخیره شدن در بافتها، توسط اتحادیه اروپا ممنوع گردید.

از جمله جایگزینهاي آنتیبیوتیکی میتوان پروبیوتیکها، پربیوتیکها، اسیدهاي آلی و عصارههاي گیاهی را نام برد. زردچوبه یک گیاه دارویی است و اجزاي فعال آن شامل کورکومین و تتراهیدروکورکومینوزیدها می باشند - اوساوا و همکاران، - 1995 که داراي خواص متعددي از قبیل آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد التهابی و محرك سیستم ایمنی می باشد 

زنجبیل، یکی از رایج ترین گونه هاي گیاهی هستند که به عنوان یک افزودنی رایج استفاده می شود و حاوي مواد موثره مختلفی از قبیل گینگرول، آمالدهید، شوگاول و پارادول است - استویلووا و همکاران، . - 2007

مواد و روشها

در سن 28 روزگی، دو قطعه جوجه از هر تکرار به صورت تصادفی انتخاب و خونگیري از طریق سیاهرگ بال انجام پذیرفت. سرم این نمونهها جدا و به فریزر -20 درجه سانتیگراد انتقال داده شد. غلظت مالونديآلدئید در نمونه هاي مخلوط شده با استفاده از روش طیفسنجی در طول موج 522 نانومتر آنالیز گردیدند.

به منظور تعیین ظرفیت کل آنتی اکسیدانی، 1 سیسی سوسپانسیون گلبولی 10٪ در 150 میکرولیتر بافر فسفات سالین، 8/77 گرم NaCl به همراه 20 میکرولیتر پلاسما مخلوط و به مدت 30 دقیقه با سرعت 150 دور در دقیقه شیک گردید. در پایان، مقدار جذب نوري نمونهها توسط دستگاه اسپکتروفتومتر با طول موج 540 نانومتر تعیین شد.

نتایج و بحث

افزودن توام پودر زردچوبه و زنجبیل در سطح 0/50 درصدي باعث بیشترین تیترهاي آنتیبادي علیه ویروس نیوکاسل و آنفولانزا و نیز آنتی ژن گلبول قرمز گوسفندي در جوجههاي گوشتی شد - جدول . - 1 با این وجود، کمترین تیترهاي آنتیبادي علیه ویروس نیوکاسل و آنفولانزا و آنتیژن گلبول قرمز گوسفندي مربوط به پرندگان تغذیه شده با جیره حاوي آنتیبیوتیک و ویتامین E بودنداین. امر احتمالاً به دلیل تاثیر مواد موثره گیاهی بر سیستم ایمنی ناشی از خاصیت آنتی اکسیدانی آنها میباشد . - Zhang et al., 2009 - همراستا با یافتههاي اخیر، Azhir et al. - 2012 - نشان دادند که تیتر آنتیبادي علیه ویروس نیوکاسل به وسیله تغذیه پودر ریشه زنجبیل در سطح 10 گرم در کیلوگرم افزایش یافت.

جدول -1 تاثیر افزودن سطوح مختلف زردچوبه و زنجبیل بر شاخصهاي آنتیاکسیدانی سرم خون در جوجههاي گوشتی در سن 28 روزگی
a-f در هر ستون، میانگینهایی که توسط حروف متفاوت مشخص شدهاند، از لحاظ آماري 0/05 - ش - P داراي اختلاف معنیدار می-باشند.
در تضاد با نتایج حاضر، - حسینی وشان وهمکاران، - 2012 گزارش کردند که استفاده از پودر ریشه زردچوبه تاثیري بر تیتر آنتیبادي علیه گلبول قرمز گوسفندي و نیوکاسل در جوجههاي گوشتی نداشت. استفاده از سطوح مختلف پودر زردچوبه و پودر زنجبیل به طور معنیداري 0/05 - ش - P غلظت مالون دي آلدهید را کاهش و ظرفیت کل آنتیاکسیدانی را کاهش بخشید - جدول . - 2

به طور که، مکمل نمودن توام سطح حداکثري پودر زردچوبه و پودر زنجبیل - - %0/50 باعث کمترین غلظت مالون دي آلدهید در سرم خون و بالاترین ظرفیت کل آنتی اکسیدانی سرم خون در جوجههاي گوشتی شد. مالون ديآلدهید به عنوان محصول نهایی پراکسیداسیون لیپید تشکیل میشود

بهبود شاخص آنتیاکسیدانی سرم ممکن است به دلیل حضور گروههاي فنولی بر روي کورکومین و گینگرول، گینگردیول و گینگردیون میباشد که منجر به حذف رادیکال-هاي آزاد میشود 

خواص آنتیاکسیدانی گینگرول که یک عامل بسیار موثر براي حذف رادیکالهاي آزاد اکسیژن عمل میکند - کیم و همکاران، . - 2005 ژانگ و همکاران - 2009 - گزارش کردند که مکمل نمودن زنجبیل به میزان 5 گرم در کیلوگرم جیره به طور معنیداري غلظت مالون ديآلدهید سرم جوجههاي گوشتی را کاهش داد.

جدول -2 تاثیر افزودن سطوح مختلف زردچوبه و زنجبیل بر تیترهاي آنتیبادي در جوجههاي گوشتی - Log2 -
تیمارهاي آزمایشی
a-c در هر ستون، میانگینهایی که توسط حروف متفاوت مشخص شدهاند، از لحاظ آماري 0/05 - ش - P داراي اختلاف معنیدار می-باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید