بخشی از مقاله

چکیده

کافئین به عنوان یک داروي محرك به بسیاري از آشامیدنی ها و غذاها اضافه می شود. کافئین موجب ترشح اسید معده می شود، به علاوه موجب افزایش فشار خون و گشادي بعضی از رگ هاي خونی می شود. در این آزمایش تعداد 200 قطعه جوجه ي گوشتی سویه ي راس 308 در قالب طرحکاملاً تصادفی با 4 تیمار و 5 تکرار - هر تکرار داراي 10 قطعه جوجه - از سن 1 تا 42 روزگی مورد آزمایش قرار گرفتند. گروه هاي آزمایشی شامل تیمار شاهد و در تیمارهاي دیگر به ترتیب 0/5، 1 و 2 درصد کافئین به جیره اضافه شد. مصرف خوراك، افزایش وزن و ضریب تبدیل غذایی به صورت هفتگی در طول دوره آزمایشی اندازه گیري شدند. جوجه ها براي بررسی صفات عملکردي و خصوصیات لاشه در روز 42 کشته شدند و آنالیز هاي آزمایشگاهی صورت گرفت. داده هاي حاصل از این آزمایش با استفاده از نرم افزار آماري SAS و روش مدل هاي خطی عمومی آنالیز شدند و مقایسه میانگین ها توسط آزمون چند دامنه توکی مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که با افزایش سطح کافئین بطور معنی داري مصرف خوراك و فزایش وزن روزانه بطور معنی داري کاهش پیدا کردند. ضریب تبدیل با تغییر در سطوح کافئین تفاوت معنی داري را نشان نداد. با توجه به تأثیر کافئین بر روي وزن زنده، به تبع آن وزن پانکراس، گردن، لاشه و بورس 21 - روزگی - و وزن گردن، سنگدان و تیموس 42 - روزگی - بطور معنی داري با افزایش سطح کافئین، افزایش معنی داري را نشان دادند. از این پژوهش می توان نتیجه گرفت که در استفاده از سطوح 0/5 و 1 درصد کافئین براي جوجه تفاوتی وجود ندارد و سطح 2 درصد آن در جوجه منتج به کافئینیسم می شود.

.1 مقدمه و هدف

کافئین به صورت طبیعی در چاي ، قهوه و کاکائو یافت می شود، هم چنین به عنوان یک داروي محرك به بسیاري از آشامیدنی ها و غذاها اضافه می شود . کافئین موجب تر شح اسید معده می شود، به علاوه موجب افزایش فشار خون و گشادي بعضی از رگ هاي خونی می شود . در حالی که بعضی از رگ هاي دیگر را منقبض می کند. کافئین یکی از پر مصرفترین مواد غیر مغزي در دنیاست و اثرات آن در بدن عبارتند از کافئین دستگاه گوارش را تحریک کرده و باعث افزایش حرکت روده اي می شود، سیستم اعصاب مرکزي را تحریک یا به اصطلاح بیدار می کند، کافئین به میزان زیاد باعث افزایش تجمع سر تونین مغز می شود و در نتیجه باعث کاهش حالت خواب آلودگی می شود، کافئین فشار خون را افزایش داده و دفع ادرار، تجزیه چربیهاي خون را تحریک می کند. دریافت زیادي کافئین موجب کافئینیسم می شود که با علائم عصبی همراه است. کافئین می تواند نقش آرام بخش داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین بهترین دز مصرف کافئین در جوجه هاي گوشتی می باشد.

.2 تئوري و پیشینه تحقیق

مطالعات چاپ شده قابل استنادي در رابطه با مصرف کافئین و تأثیر آن بر روي عملکرد و خصوصیات لاشه در جوجه هاي گوشتی در دسترس نمی باشد، به دین ترتیب داده ها در این مورد کم بوده که نیاز به تحقیق و بررسی را در این رابطه افزایش می دهد. در مطالعه اي تله - 1995 - افزایش جزئی در سطح کلسترول خون را با افزایش سطوح استفاده از کافئین مشاهده کرد که منتج به تغییر در اندازه و وزن کبد شده است . - 11 - از طرفی در پژوهشی دیگر تغییر در سطح کلسترول را در نتیجه تأثیر کافئین ندانست 10 - و . - 12 همچنین تاثیر بر روي وزن نوزاد از تأثیرات مشترك کافئین بر روي انسان و حیوان می باشد 2 - و . - 6 همچنین در مطالعاتی بر روي موش 4 - ،1 و - 8 و موش صحرایی 3 - ، 5، 9 و - 13 نشان دادند که کافئین تا سطح 230 و 390 میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن، به ترتیب، سرطان زا نمی باشد و علایم مسمومیت کلینیکی معمول بصورت کاهش وزن بدن، بدون کاهش در مصرف خوراك روي می دهد.

.3 مواد و روش ها جوجه ها و جیره هاي آزمایشی

در این آزمایش تعداد 200 قطعه جوجه ي گوشتی سویه ي راس- 308 در قالب طرحکاملاً تصادفی با 4 تیمار و 5 تکرار که در هر تکرار داراي 10 قطعه جوجه - از سن 1 تا 42 روزگی - مورد آزمایش قرار گرفتند.گروه هاي آزمایشی شامل -1 شاهد - بدون استفاده از مکمل کافئین - و در تیمارهاي دیگر 0 /5 ،1 و 1/5 درصد کافئین به جیرهایی با نسبت انرژي و پروتئین یکسان اضافه شد. جیره هاي هاي آزمایشی بر اساس ذرت -کنجاله ي سویا با توجه به نیازمندي هاي توصیه شده توسط 1994 NRC براي مراحل مختلف پرورش جوجه هاي گوشتی توسط نرم افزار جیره نویسی UFFDA تنظیم گردیدند. در طول آزمایش شرایط محیطی براي همه ي گروه هاي آزمایشی یکسان بود .برنامه ي نوري شامل روشنایی 24 ساعته در 3 شبانه روز اول و 23 ساعت روشنایی و 1 ساعت تاریکی در بقیه ي روزها بود. درجه ي حرارت محیط کنترل شده و تمامی جوجه هاي گوشتی به صورت آزاد به غذا و آب آشامیدنی دسترسی داشتند. واکسیناسیون و سایر عملیات بهداشتی نیز به صورت معمول در منطقه و با توصیه ي دامپزشک مسئول اعمال می شد.
جدول .1 ترکیب جیره غذایی در دوره آغازین، رشد و پایانی        
محتوي%18,7 1 فسفر و %22 کلسیم. محتوي %38 کلسیم. محتوي %39 سدیم. هر کیلوگرم مکمل مواد معدنی حاوي: 64 گرم منگنز - اکسید - ، 44 گرم روي - اکسید - ، 100 گرم آهن - سولفات - ، 16 گرم مس - سولفات - ، 0/64 گرم ید - کلسیم یدات - ، 0/2 گرم کبالت و 8 گرم سلنیوم - %1 - است. هر کیلوگرم مکمل ویتامینی حاوي7/2 :2 گرم ویتامین A، 7 گرم ویتامین D، 14/4 گرم ویتامین E، 1/6 گرم ویتامین K3، 0/72 گرم تیامین، 3/3 گرم ریبوفلاوین، 12 گرم اسید پانتوتنیک، 12/160 گرم نیاسین، 6/2 میلیگرم پیرودوکسین، 0/6 گرم کوبالامین، 0/2 گرم بیوتین، 440 میلیگرم کولین کلراید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید