بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تأثیر افشای اطلاعات بر عملکرد مالی است. بنابراین این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل گروه صنعتی غزال شیراز در سال 1394 با تعداد 2300 نفر میباشد. که با استفاده از فرمول عمومی کوکران حجم نمونه 329 نفر برآورد گردید. و از دو پرسشنامه پرسشنامه افشای اطلاعات چنگ - 2010 - ، و مقیاس سنجش عملکرد مالی کاتوریا1، - 2008 - ، جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی شامل - فراوانی، درصد و نمودار - و روشهای آمار استنباطی شامل آزمون نرمال بودن و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد تاثیر افشای اطلاعات بر عملکرد مالی معنیدار است. و با توجه به اینکه علامت آن منفی می باشد تاثیر افشای اطلاعات بر عملکرد مالی شرکت منفی می باشد یعنی با افشای اطلاعات عملکرد مالی شرکت کاهش پیدا می کند. و همچنین نتایج نشان داد مدل تاثیر افشای اطلاعات مربوط به هیئت مدیره، افشای اطلاعات پرسنلی کارکنان، افشای اطلاعات سرمایه ای شرکت، افشای اطلاعات مربوط به سهامداران و افشای اطلاعات مربوط به تولید بر عملکرد مالی معنی دار بود و ضرایب بتا نشان داد که این تاثیرها منفی می باشد یعنی موجب کاهش عملکرد مالی شرکت می شود ولی مدل تاثیر افشای اطلاعات ساختار مدیریت بر عملکرد مالی معنی دار نبود.

مقدمه

به منظور به دست آوردن اعتماد سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در بازار سرمایه، شرکتها نیاز به افزایش شفافیت در ارائه اطلاعات - اعم از مالی و غیرمالی - دارند - الساعد2،. - 2010 به منظور افزایش شفافیت، شرکتها میتوانند تصمیم به گسترش سیاستهای افشای خود و به تبع آن افشای داوطلبانه3 به عنوان یک ابزار مهم اقتصادی، بگیرند. همانطور که هیلی4 و پالپو - 2001 - 5 بیان کردند: "افشا و گزارشگری مالی ابزار مهمی برای مدیران، در راستای برقراری ارتباط بین حاکمیت و عملکرد شرکت با سرمایهگذاران خارجی، هستند."اصطلاح افشا در گستردهترین مفلهوم به معنای ارائه اطلاعات است. در حسابداری از این اصطلاح به نحو محدودتری استفاده می شود و صرفاً به معنای ارائه اطلاعات مالی مربوط به یک شرکت در گزارش های مالی و یا گزارش های سالانه می باشد - نوروش وحسینی،. - 1388 در برخی موارد، مفهوم افشا باز هم محدودتر و به معنای ارائه اطلاعاتی که در صورت های مالی منظور نشده است تلقی میشود. مسایل مرتبط با ارائه اطلاعات در ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت گردش یا جریان وجوه نقد نیز بر اساس ضوابط شناخت و اندازهگیری حل و فصل می گردد. بنابراین، افشا در محدودترین معنای خود شامل مواردی نظیر بحث و تحلیل مدیریت، یادداشت های توصیفی همراه صورت های مالی و صورت های مالی مکمل میشود  افشای خارج از صورت های مالی، در بازارهای جهانی امروز، نقش با اهمیتی را ایفا می کند. اما در مورد نحوه اندازهگیری برخی از اقلام، اختلاف نظرهای عمدهای وجود دارد. مثلاً حسابداری سرقفلی و چگونگی اندازهگیری آن، در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است علاوه بر این، هیات تدوین استانداردهای حسابداری مالی ایران در این مورد به شرح زیر اظهار نظر کرده است: به کارگیری مبانی مختلف در اندازهگیری ارزش عناصر حسابداری، شناسایی درآمد به انحای گوناگون، وجود مبانی مختلف برای مقابله هزینهها با درآمد و تنوع رویههای حسابداری، افشار رویه های حسابداری و توضیحات دیگری را لازم میسازد که توصیف رویدادهای اقتصادی را کامل و اقلام صورت های مالی را شفاف و گویا کند  به هر صورت، از دیدگاه سیاستگذاران حسابداری، اهمیت دو سطحی که در آن اطلاعات مالی ارائه می شود. در سطح صورت های مالی و در سطح مطالبی که ضمیمه صورتهای است. یکسان نیست مثلاً به نظر هیات استانداردهای حسابداری آمریکا، از آنجا که شناخت به معنای انعکاس یک قلم با توصیف و عدد است و ارزش آن عدد در جمع ارزش این اقلام صورت های مالی منظور میشود. افشای اطلاعات به طرق دیگر، شناخت محسوب نمی گردد سطح اطلاعاتی که لازم است افشا شود تا حدودی به میزان اطلاعات و تخصص استفاده کنندگان بستگی دارد - هوانگ و ژانگ، - 2014مثلاً. نقطه نظر هیات تدوین استانداردهای حسابداری مالی ایران در این مورد به شرح زیر است:

اطلاعاتی قابل فهم است که استفاده کنندگان عادی بتوانند موضوع را درک و آثار آن را ارزیابی کنند. استفاده کنندگان عادی از اطلاعات مالی کسانی هستند که دانش متعارفی از مسایل کسب و کار، اقتصاد و حسابداری دارند و میخواهند با مطالعه دقیق اطلاعات بر اساس آن قضاوت یا تصمیمگیری کنند - ستایش،. - 1390 سطح اطلاعات افشا شده، در عین حال به مفاهیم مورد قبول حرفه حسابداری نیز بستگی دارد. مفاهیم توصیه شده در این مورد عبارتند از: افشای مناسب، افشای منصفانه، و افشای کامل.

از میان مفاهیم ذکر شده در بالا، مفهوم افشای مناسب مورد استفاده بیشتری قرار میگیرد و به معنای ارائه حداقل اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان به نحوی است که آنان را گمراه نکند. مفهوم افشای ارائه حداقل اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان به نحوی است که آنان را گمراه نکند. مفهوم افشای منصفانه به معنای دنبال کردن هدفی اخلاقی است که تمامی گروههای استفاده کننده را به یک اندازه مورد توجه قرار دهد. افشای کامل نیز ارائه تمامی اطلاعات مربوط را در بر گیرد. اما چنانچه مفاهیم سه گانه بالا به شکل مناسب مد نظر قرار گیرد. تفاوت واقعی میان آنان وجود نخواهد داشت. به طور سنتی گزارش های مالی اساسا برای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان، تهیه و ارائه می شود نظر هیات تدوین استانداردهای حسابداری مالی ایران این است که : هدف کلی گزارشگری مالی فراهم آوردن اطلاعاتی است که آثار مالی معاملات , عملیات و رویدادهای مالی موثر بر وضعیت مالی و نتایج عملیات یک واحد انتفاعی بیان واز این طریق سرمایه گذاران , اعطا کنندگان تسهیلات مالی و سایر استفادکنندگان برون سازمانی را در قضاوت و تصمیم گیری نسبت به امور یک واحد انتفاعی یاری دهد - نوروش و حسینی،. - 1388 درعصرحاضربا توجه به روند روبه رشد افشای داوطلبانه اطلاعات هیچ ابهامی وجود ندارد واهمیت موضوع تا بدان جا است که به زودی افشای داوطلبانه اطلاعات به رودخانه اطلاعات اضافی تشبیه خواهدشد گزارشات مالی باید اطلاعاتی را ارائه کنند که برای سرمایه گذاران کنونی، بالقوه، بستانکاران و سایر استفاده کنندگان از صورت های مالی مفید واقع شود و آن ها بتوانند بدین وسیله در مورد سرمایه گذاری، دادن وام - اعتبار - به شرکت و تصمیمات مشابه، به شیوه ای بخردانه عمل کنند - تصمیم بگیرند -  در مورد افشای اطلاعات به کارکنان، مشتریان، سازمان های دولتی و عموم مردم هم دیدگاه هایی ارائه شده است؛ ولی این گروه ها، از نظر دریافت گزارشات مالی و سایر شکل های اطلاعات در رده دوم قرار می گیرند. تصمیماتی که سرمایه گذاران و بستانکاران اتخاذ می نمایند، به صورت نسبی، روشن، مشخص و تعریف شده است. اما هدف های مربوط به ارائه اطلاعات به کارکنان، مشتریان و عموم مردم چندان روشن و مشخص نیست. اگر بتوان سهامداران و سایر سرمایه گذاران را در کانون گروهی قرار داد که مورد توجه قرار داد که برای دستیابی به عملیات مطلوب ارائه این اطلاعات لازم است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید