بخشی از مقاله

چکیده:

این طرح به منظور بررسی تاثیر برنامه های نوری مختلف بر پادتن ترشح شده علیه آنتی ژن ویروس نیوکاسل - - NDV و گلبول قرمز گوسفند - - SRBC جهت ارزیابی سیستم ایمنی در جوجه های گوشتی انجام شد. بدین منظور 288 قطعه جوجه نر یک روزه راس 308 به طور تصادفی به سه گروه 96 تایی با هشت تکرار تقسیم شدند و جوجه های هر گروه در سالنی مجزا در پن های 12 تایی قرار گرفتند. تا روز هفتم برنامه نوری هر سه سالن مشابه بود ، از روز هشتم تا پایان دوره سالن یک 23 ساعت روشنایی 1 ساعت خاموشی - CL - ،سالن دو 18 ساعت روشنایی و 6 ساعت خاموشی مداوم - EL - ، سالن سه 14 ساعت روشنایی و 10 ساعت خاموشی مداوم - FL - پرورش داده شدند. در هر سه سالن به جز برنامه نوری تمام شرایط مدیریتی یکسان بود و در هر سه سالن از دان آماده به شکل پلت استفاده گردید تیتر آنتی بادی علیه آنتی ژن - SRBC دوجوجه از هر تکرار - و - NDV دوجوجه از هر تکرار - با روش HI محاسبه شد. نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار SAS به روش ANOVA مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و میانگین ها با تست Tukey مقایسه شدند. آنتی بادی علیه SRBC در تیمار CL کمترین و در تیمار FL بیشترین سطح را به خود اختصاص داد - S 0/05 - ، ولی در آنتی بادی علیه NDV اختلاف معنی داری مشاهده نشد.

کلمات کلیدی: جوجه گوشتی- برنامه نوری- ایمنی شناسی- پادتن نیوکاسل - پادتن SRBC

مقدمه:
پاسخ ایمنی یک پارامتر مهم برای سلامتی طیور محسوب می شود به ویژه در دوره پرورش، به هر حال تمایل برای افزایش تولید نسبی باعث تشویق فعالیت های تولیدی طیور در بهینه سازی سیستم ایمنی می شود. جوجه های گوشتی در حالت عادی به صورت متراکم نگهداری می شوند که این خود یک عامل شیوع بیماری می باشد . - 5 - بعلاوه انتخاب ژنتیکی در جهت دستیابی به رشد سریع باعث کاهش پتانسیل ایمنی طیور شده است که در دوره پرورش بر ماندگاری طیور تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. ضمناً سرعت رشد بالا خود یک عامل محرک برای شیوع بیماری محسوب می شود - هاونستین و همکاران ;2003 بوایس و همکاران ; 1998 گارنر و همکاران ; 2002 اسکات - 2002 و مطالعات نشان دادده اند که این انتخاب ها باعث کاهش ایمنی یا تغییر در پاسخ ایمنی می شوند - لای و همکاران ; 2001 فتحی و همکاران ;2003 هاف و همکاران . - 2005 انتخاب ژنتیکی که به منظور بهبود عملکرد در طیور صورت گرفته باعث کاهش پاسخ ایمنی هومورال و افزایش سلولهای واسطه پاسخ التهابی میشوند - . - 4 یکی از کلیدی ترین فاکتورهای محیطی برای بهبود ایمنی نور است. رژیم نور دهی مصنوعی یک نقطه حساس مدیریتی در پرورش به حساب می آید - دی زای و همکاران . - 2009 اگرچه تحقیقات بسیار زیادی روی تاثیر نور بر روی عملکرد طیور صورت گرفته ولی به سلامت و آسایش پرنده توجه کمی شده است - آر بلچ فورد . - 2009 پینه ال یک غده حساس به نور می باشد و ملاتونین در پرندگان اغلب در ساعات تاریکی ترشح می شود - پانگ . - 1996 در سالهای اخیر ارتباط بین ملاتونین پینه آل و پاسخ ایمنی در پستانداران و پرندگان اثبات شده است 2 - و . - 3 از این رو متخصصین علی رغم روشن نبودن مسیر های دقیق تاثیر نور بر ایمنی آن را یکی از عوامل محیطی موثر بر ایمنی می دانند. لذا بر آن شدیم تاثیر برنامه های نوری مختلف بر تیتر آنتی بادی علیه آنتی ژن های مختلف را با سویه و شرایط معمول مورد استفاده در کشور مورد بررسی قرار دهیم.

مواد و روش کار:

288 قطعه جوجه نر یک روزه راس 308 به طور تصادفی به سه گروه 96 تایی تقسیم شدند و جوجه های هر گروه در یک سالن مجزا قرار گرفتند در هر سالن 8 پن و در هر پن 12 قطعه پرنده قرار داده شد. تا روز هفتم برنامه نوری هر سه سالن مشابه بود 23 - ساعت روشنایی 1 ساعت تاریکی - ، از روز هشتم تا 35 روزگی سالن 1 با همان برنامه نوری یعنی 23 ساعت روشنایی 1 ساعت خاموشی - CL - پرورش داده شد. سالن 2 با 18 ساعت روشنایی و 6 ساعت خاموشی مداوم - EL - ، سالن سه با 14 ساعت روشنایی و 10 ساعت خاموشی مداوم - FL - پرورش داده شدند. در هر سه سالن به جز برنامه نوری تمام شرایط مدیریتی یکسان بود و در هر سه سالن از دان آماده به شکل پلت استفاده گردید. واکسن نیوکاسل روزهای 10 و 21 اسپری شد در روزهای 14 و 35 به دو پرنده از هر واحد آزمایشی مقدار 0/1 میلی لیتر از سوسپانسیون گلبول قرمز گوسفند 5 درصد در PBS ، به عضله سینه تزریق شد. سپس 7 روز پس از هر بار تزریق گلبول قرمز - روزهای 21 و - 42، از همان پرندهها از طریق ورید بال خونگیری شد. برای تعیین عیار پادتن تولید شده علیه گلبول قرمز گوسفند از روش هماگلوتیناسیون میکروتیتر استفاده شد به این منظور نمونه های سرم جهت خنثی شدن سیستم کمپلمان و عدم تداخل آن با پادتن ضد گلبول قرمز گوسفند به مدت 30 دقیقه در دمای 56 درجه سانتیگراد گرمخانهگذاری شد.تیتر آنتی بادی علیه آنتی ژن SRBC و NDV با روش HI محاسبه شد. نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار SAS به روش ANOVA در قالب طرح کاملا تصادفی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند و در صورت معنی دار بودن میانگین ها با تست Tukey مورد مقایسه قرار گرفتند.

نتایج و بحث:

با توجه به جدول 1 ، برنامه های نوری که در آن ها از ساعات خاموشی - 10 ساعت خاموشی - بیشتر استفاده می شود باعث بهبود سطح ایمنی جوجه ها از نظر مقایسه سطوح آنتی بادی علیه آنتی ژن SRBC و NDV شده است . تنها غده متاثر از نور به صورت اولیه پینه آل و تنها هورمون متاثر از نور به صورت اولیه ملاتونین می باشد، پس تنها مسیر تقویت ایمنی بوسیله نور از ملاتونین خواهد گذشت که در ساعات تاریکی ترشح می شوداحتمالاً. این تاثیر از طریق تغییر در موازنه انرژی در ساعات روشنایی و تاریکی از طریق افزایش ملاتونین در ساعات خاموشی حاصل شده - - 1 که انرژی در دسترس تاثیر بسزایی بر سیستم ایمنی دارد. معمولا مطالعات صورت گرفته بر روی نور به دستگاه تولید مثل پرداخته اند و مطالعاتی که مولفه های سیستم ایمنی را مورد بررسی قرار داده اند از طریق خود نور نبوده و با تزریق ملاتونین بوده است. توصیه می شود تحقیقات بیشتری در زمینه نور به عنوان یک عامل فیزیولوژیک موثر بر بسیاری از مکانیسم های مختلف در طیور صورت گیرد که باعث تغییرات چشمگیری در سود و هزینه های تولید کنندگان می شود. نتایج ذکر شده در زمینه نور و ایمنی در یک راستا نبوده و تحقیقات نتایج ضد و نقیضی را بدست می دهند که می تواند به خاطر دیگر مولفه های موثر باشد. لازم به ذکر است کاهش زمان نور دهی در مناطق گرمسیری باعث کاهش استرس گرمایی و بهبود عملکرد نیز خواهد شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید