بخشی از مقاله

چکیده
در این آزمایش با استفاده از طرح کاملاً تصادفی تاثیر چهار برنامه نوري در هشت تکرار شامل: -1 نور دایم - متداول - -2 کاهش- افزایش ناگهانی -3 کاهش- افزایش تدریجی و -4 متناوب بر آسیت و برخی پارامترهاي خونی تعداد 320 قطعه جوجه گوشتی - آرین - 386 بررسی شد.

در سن 39 روزگی خونگیري انجام گرفت و در سن 42 روزگی پس از کشتار، به منظور تعیین شاخص آسیتی، قلب پرندگان هر سالن به طور جداگانه جمع آوري و به آزمایشگاه انتقال داده شد. درصد شاخص آسیتی بین گروه با نور متناوب و شاهد اختلاف معنیداري نداشت . اما در گروه هاي افزایشی به طور معنیداري پایینتر از گروه شاهد بود

از نظر شکنندگی گلبولهاي قرمز - - EOF گروه متناوب به طور معنیداري بالاتر از گروه شاهد بود . میزان شکنندگی گلبولهاي قرمز به ترتیب در گروه افزایشی تدریجی و افزایشی ناگهانی به طور معنیداري پایینتر از گروه شاهد بود

تعداد گلبولهاي قرمز بین گروه متناوب و شاهد تفاوت معنیداري نشان نداد . اما تعداد گلبولهاي قرمز در گروههاي افزایشی به طور معنیداري بالاتر از گروه شاهد بود

میزان تري گلیسیرید و کلسترول در گروه نور متناوب به طور معنیداري بیشتر از گروه با برنامه نوري مداوم بود . اما هیچ تفاوت معنیداري از نظر میزان تري گلیسیرید و کلسترول بین گروه افزایشی ناگهانی و افزایشی تدریجی با گروه شاهد مشاهده نشد . بر اساس نتایج بدست آمده استفاده از برنامه هاي نوري افزایشی حساسیت به آسیت را کاهش داد.

مقدمه

اغلب پرندگان اصلاح شده امروزي دست کم در برهه اي از چرخه تولیدي خود دچار انواعی از اختلالات متابولیکی می گردند. سندرم آسیت یک اختلال متابولیکی در جوجه هاي سریع الرشد است و شامل تجمع مایع غیر التهابی در فضاي صفاقی است.

این مایع ممکن است گاهی با توده ها یا لخته هاي فیبرین همراه باشد که با افزایش فشار ریوي باعث نارسایی بطن راست و کاهش کیفیت لاشه میشود 3 - ، 4 و . - 8 با توجه به این که برنامه نوري معمول در فارم جوجه هاي گوشتی، نور مداوم است که خود عامل مهمی در افزایش مصرف غذا و سرعت رشد می باشد، بنابراین اگر بتوان از برنامه هاي نوري جایگزین مناسب استفاده کرد میتوان ضمن حفظ سطح بالاي تولید، میزان خسارت هاي ناشی از اختلالات متابولیک را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

مواد و روش ها

تعداد 320 قطعه جوجه گوشتی یکروزه - آرین - 386 به طور تصادفی در چهار سالن کاملاً مشابه و جداگانه توزیع شدند. در روز اول همه جوجه ها از برنامه نوري 24 ساعته بهرهمند شدند. پس از سن سه روزگی تا آخر دوره 42 - روزگی - ، برنامه نوري هر سالن بر طبق جدول 1 تنظیم شد.

جدول :1 برنامه هاي نوري مورد استفاده    
   
در هر سالن 8 واحد آزمایشی و در هر واحد آزمایشی10 قطعه جوجه یک روزه با میانگین وزنی 43 ±0/89 گرم قرار داده شد. شرایط پرورش - غیر از برنامه نوري - در چهار سالن مورد استفاده یکسان اعمال شد. نیازهاي غذایی پرندگان آزمایشی در هر مرحله بر اساس دفترچه راهنماي پرورش جوجه گوشتی آرین محاسبه و جیرههاي آزمایشی با استفاده از نرم افزار جیره نویسی UFFDA1 تنظیم گردید.

در سن 39 روزگی خونگیري انجام گرفت. همچنین در سن 42 روزگی پس از کشتار، تمامی قلب ها به منظور تعیین شاخص آسیت - نسبت وزن بطن راست به مجموع بطن ها - در هر واحد آزمایشی به طور جداگانه جمع آوري و به آزمایشگاه انتقال داده شد. شاخص هاي خونی با استفاده از روش هاي استاندارد خونشناسی و به صورت دستی انجام شد. کلیه داده هاي بدست آمده در قالب طرح کاملاً تصادفی با 4 تیمار و 8 تکرار با کمک نرم افزار SAS تجزیه واریانس شدند . - 11 - آزمون مقایسه میانگین به روش حداقل اختلافات معنیدار - LSD - انجام و سطح معنیداري - P<0/05 - فرض شد .

نتایج و بحث

درصد شاخص آسیتی بین گروه متناوب و شاهد اختلاف معنی داري نداشت . - p>0/05 - اما در گروه هاي افزایشی به طور معنیداري پایینتر از گروه شاهد بود . - p<0/01 - با توجه به این که هیپرتروفی بطن راست در پاسخ به فشار خون سرخرگ هاي ششی، به دلیل کمبود اکسیژن ایجاد میشود .

در نتیجه نسبت بطن راست به کل بطن ها افزایش می یابد بنابراین شاخص آسیتی در پرندگان مبتلا بالاتر می باشد. برخی تحقیقات با این نتایج مطابقت دارد 2 - و . - 12 از نظر شکنندگی گلبولهاي قرمز - EOF - گروه متناوب به طور معنیداري بالاتر از گروه شاهد بود . - p<0/05 - با توجه به این که افزایش در EOF می تواند نشانه کاهش تغییر شکل اریتروسایت ها باشد که خود باعث کاهش انتقال اکسیژن می شود. در نتیجه در اثر افزایش EOF آسیت می تواند افزایش یابد

بنابراین با توجه به مقادیر EOF میزان حساسیت به بروز آسیت در گروه متناوب بیشتر از سایر گروه ها می باشد. میزان شکنندگی گلبولهاي قرمز به ترتیب در گروه افزایشی تدریجی و افزایشی ناگهانی به طور معنیداري پایینتر از گروه شاهد بود

تعداد گلبولهاي قرمز بین گروه متناوب و شاهد تفاوت معنی داري نشان نداد . - p>0/05 - اما تعداد گلبولهاي قرمز در گروههاي افزایشی به طور معنیداري بالاتر از گروه شاهد بود - . - p<0/01 افزایش تعداد گلبول هاي قرمز در پاسخ به کمبود اکسیژنمیباشد که باعث افزایش ویسکوزیته خون می شود . - 10 - برخی محققین افزایش در تعداد گلبولهاي قرمز در پرندگان آسیتی را مشاهده کردند علت تفاوت در نتایج می تواند مربوط به تفاوت در تناوب نوري و اختلاف سویه پرندگان آزمایشی باشد.

میزان تريگلیسیرید و کلسترول در گروه متناوب به طور معنیداري بیشتر از گروه با برنامه نوري مداوم بود .اما هیچ تفاوت معنیداري از نظر میزان تري گلیسیرید و کلسترول بین گروه افزایشی ناگهانی و افزایشی تدریجی با گروه شاهد مشاهده نشد 

کاهش فعالیت لیپوپروتئین لیپاز در بافتهاي ذخیرهاي همراه با کاهش سرعت خروج تري گلیسیرید از پلاسما، علت افزایش تري گلیسیرید در پلاسما میباشد. افزایش سطح چربی خون، فاکتور مهمی در پیشرفت ذخیره چربی در بافت کبدي و خارج کبدي میباشد.

جدول:2 تغییرات شاخص آسیتی و برخی پارامترهاي خونی در اثر اعمال برنامه هاي نوري مختلف

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید