بخشی از مقاله

چکیده 
در این تحقیق اثر سطوح مختلف مکمل ویتامین E  و سلنیوم - - Se در اواخر آبستنی میش ها بر مقدار آغوز تولیدی و غلظت ایمونوگلوبولین G موجود در آغوز و پلاسما ی میش ها و بره های آنها مورد بررسی قرار گرفت. بیست و هفت رأس میش بطور تصادفی به 3 گروه تقسیم شدند. 4 و 2 هفته قبل از زایش بترتیب 5 و 10 میلی لیتر مکمل سلنیوم و ویتامین E به میش های گروه دوم و سوم تزریق شد و گروه اول بعنوان شاهد در نظر گرفته شدند.چهار هفته قبل از زایش و روز زایش از میش ها ، بره ها در زمان تولد و در یک هفتگی خونگیری شد. غلظت IgG آغوز و پلاسما به روش الایزا و تولید آغوز 1،10 و 18 ساعت پس از زایش اندازه گیری شد. میانگین تولید آغوز در گروه سوم در ساعات 10 و 18 پس از زایمان همچنین میانگین غلظت IgG آغوز گروه سوم در ساعت اول پس از زایمان به طور معنی داری افزایش یافت - . - p> 0/05 اما در غلظت IgG پلاسما میش ها چهار هفته قبل از زایش و زمان زایش ، همچنین غلظت IgG پلاسمای بره ها در روز تولد و یک هفتگی و غلظت IgG آغوز در ساعات 10 و 18 پس از زایش اختلاف معنی داری مشاهده نشد - . - p> 0/05 لذا نتایج آزمایش حاضر بیان گر آن است که تزریق این مکمل سبب بهبود وضعیت سیستم ایمنی و عملکرد میش های سنجابی و بره هایشان شده است.

واژه های کلیدی: سلنیوم- ویتامین -E ایمونوگلوبولین -G آغوز- میش سنجابی

مقدمه
ویتامین E و سلنیوم - Se - از جمله مواد مغذی هستند که در اواخر آبستنی غلظت آنها درخون و بافت مادرکاهش می یابد و از آنجاکه Se جزئی از آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز1 است، کاهش فعالیت این آنزیم نیز در دام قابل پیش بینی است - 1 و. - 2 تجویز این دو ماده با هم باعث بالا رفتن توان ایمنی، افزایش فعالیت فاگوسیتوزی نوتروفیلها و ماکرو فاژها و بهبود عملکرد دام شده است - 3،. - 1 کریستالدی و همکاران - - 1 نیز نشان دادندکه افزایش سلنیوم مصرفی در جیره گوسفند باعث افزایش غلظت سلنیوم در سرم شد.حیدر اغلو و همکاران - - 5 نشان دادندکه بین گروه شاهد و تیمار آزمایشی که مکمل دریافت کرده بودند اختلاف معنی داری درغلظتIgG2, IgG1 وجود نداشت، اما غلظت IgM  درتیمارآزمایشی بالاتر از گروه شاهد بود . - 3 - در این تحقیق اثرات تجویز سطوح مختلف مکمل ویتامین E و Se بر میزان تولید آغوز و غلظت ایمونوگلوبولین G پلاسما و آغوز میش ها مورد بررسی قرار گرفت. 

مواد و روشها

تعداد بیست و هفت رأس میش نژاد سنجابی اصلاح شده هم سن با خصوصیات ظاهری و ژنتیکی مشابه - همگی کژل - با میانگین وزن69 4 کیلوگرم - میانگین انحراف معیار - در واحد گوسفند داری ایستگاه تحقیقاتی دامپروری مهرگان شهرستان کرمانشاه انتخاب و بطور تصادفی به 3 گروه تقسیم شدند. 4 و 2 هفته قبل از زایش بترتیب 5 و 10 میلی لیتر مکمل سلنیوم و ویتامین E به میش های گروه دوم و سوم در دو مرحله تزریق عضلانی صورت گرفت. هر میلی لیتر مکمل حاوی ./5 میلی گرم سلنیوم به فرم نمک سلنیت سدیم و 50 IU ویتامین E بصورت دی ال - آلفاتوکوفریل بود. 4 هفته قبل از زایش قبل از تزریق اول و در زمان زایش از میش ها و بره ها زمان تولد قبل از خوردن آغوز و در یک هفتگی از ورید وداج گردنی خونگیری و نمونه ها برای تهیه پلاسما در ویال های ونوجکت8ml 1 جمع آوری شده وجهت جدا سازی پلاسما در سانتریفوژ با 1000 دور در دقیقه به مدت 15 دقیقه سانتریفوژ شده و پلاسمای بدست آمده بوسیله سمپلر برای هر نمونه در دو تکرار داخل میکرو تیوب ریخته شده و تا زمان آزمایش در -20 درجه سانتیگراد نگهداری شد. میزان تولید آغوز و IgG آغوز در ساعات 1 ،10 و 18 پس از زایمان و میزان IgG پلاسما در میش ها چهار هفته قبل از زایمان و زمان زایمان و در بره ها زمان تولد قبل از خوردن آغوز و یک هفتگی اندازه گیری شد. غلظت IgG آغوز و پلاسما به روش الایزا بر اساس متد کرودر2 اندازه گیری گردید. آزمایش بر اساس طرح کاملا تصادفی و مقایسه میانگین ها با روش چند دامنه ای دانکن انجام و تجزیه و تحلیل داده ها نیز توسط نرم افزار spss  انجام شد.
در این فرمول Xij نشان دهنده مقدار عددی هر مشاهده در آزمایش، میانگین کل جامعه ای است که از طریق نمونه ها با فرض صفر مورد بررسی قرار گرفتند، Tj نشان دهنده اثر مکمل آزمایشی است و ij نشان دهنده اثر خطا است. بنابراین مقدار عددی هر مشاهده از مجموع اثرات تیمار، خطای آزمایشی و میانگین کل جامعه حاصل میشود و تغییرات مربوط به اثر تیمارها و خطای آزمایشی می باشد.سطح معنی دار آزمون برابر %5 در نظر گرفته شد.

نتایج و بحث

میانگین غلظت IgG پلاسما در گروه شاهد و تیمارهای آزمایشی2 و 3 ، چهار هفته قبل از زایش، به ترتیب 2040، 1995 و 2025 میلی گرم دردسی لیتر بود - جدول . - 1 با مقایسه میانگین داده ها، از نظر آماری تفاوت معنی داری بین گروه ها مشاهده نشد - - p> 0/05علت. این امر احتمالاً به شرایط یکسان تغذیه ای، پرورشی، فیزیولوژیکی و محیطی یکسان میش ها مربوط میشود.میانگین غلظتIgG پلاسما در گروه کنترل و تیمارهای آزمایشی، در روز زایش، به ترتیب 1815 ، 1860 و 1880 میلی گرم دردسی لیتر بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری بین گروهها مشاهده نشد - . - P> 0/05 در تمام گروه ها غلظت IgG در روز زایش پایین ترز ایک ماه قبل از زایش بود،که احتمالاًبه دلیل انتقالIgG از خون به آغوز می باشد. 1 IgGو IgG2 با یک مکانیسم بسیار اختصاصی از خون به آغوز منتقل می شوند. بنابراین غلظتIgG در مادر2 تا 3 هفته قبل از زایش کا هش می یابد و چندین هفته زمان لازم است تا غلظتIgG پلاسما ، به وضعیت    اولیه خود برسد.این نتایج با نتایج لاسترا و همکاران - 5 - مطابقت داشت.            
جدول1 میانگین غلظت IgG پلاسما میش ها     - میلی گرم دردسی لیتر -         

جدول2 میانگین غلظت IgG پلاسما بره ها - میلی گرم دردسی لیتر -                    

بولند و همکاران در مطالعات متعدد بر روی بره به نتایج مشابه با این مطالعه دست یافتند و نشان دادند که تفاوت معنی داری در غلظت IgG بره ها ی گروه های آزمایشی وجود ندارد - 6و. - 7 حیدر اغلو وهمکاران نشان دادندکه بین گروه شاهد و تیمار آزمایشی که مکمل ویتامین E دریافت کرده بودند اختلاف معنی داری درغلظت IgG2 , IgG1 وجود نداشت، اما غلظت IgM درتیمارآزمایشی بالاتر از گروه شاهد بود. همین محقق در مطالعه دیگری نشان داد غلظت 2, IgG1 IgM, IgG گوساله هایی که 2700 واحد بین المللی مکمل ویتامین E گرفته بودند اختلاف معنی داری باگروه شاهد نداشت - . - 3

میانگین غلظت IgG آغوز در گروه های آزمایشی در جدول3 مشاهده میشود همانطور که در جدول قابل ملاحظه است غلظت IgG آغوز در ساعت اول پس از زایمان در گروه سوم به صورت معنی داری نسبت به گروه شاهد افزایش یافت ولی در ساعات 10 و 18 پس از زایمان تفاوت معنی داری میان گروه ها مشاهده نشد - . - P> 0/05 جدول3 میانگین غلظت IgG آغوز میش ها - گرم در لیتر -   

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید