بخشی از مقاله

چکیده

به منظور ارزیابی اثرات سطوح مختلف پودرچربی 0 - ، 2 و 4 درصد جیره - و مکمل آلفا توکوفرول استات 0 - و 1000 میلیگرم در کیلوگرم - بر روی میزان کلسترول و عملکرد مرغهای تخمگذار، آزمایشی بصورت فاکتوریل 3*2، در قالب طرح کاملاً تصادفی طراحی و انجام شد. در این آزمایش از 96 قطعه مرغ تخمگذار های-لاین W-36 از سن 38 تا 46 هفتگی استفاده شد. آزمایش شامل 6 تیمار با 4 تکرار بود، که در هر تکرار 4 قطعه مرغ قرار گرفت. بین مرغهای تغذیه شده با جیرههای حاوی سطوح مختلف پودرچربی در وزن تخممرغ، وزن زرده، خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی اختلاف معنیداری - P <0/05 - مشاهده شد، ولی تولید تخممرغ، واحد هاو، ضخامت پوسته و میزان کلسترول تخممرغ تحت تأثیر قرار نگرفت. بالاترین وزن تخممرغ مربوط به سطح دو چربی بود. اثر مکمل ویتامین E بر روی هیچ یک از صفات عملکردی و کلسترول زرده معنی دار نگردید. بطورکلی نتایج آزمایش نشان داد که افزودن %2 پودرچربی باعث بهبود صفات عملکردی و وزن تخم مرغ می گردد.

لغات کلیدی: چربی، ویتامین E ، کلسترول زرده، مرغ تخمگذار.

مقدمه

مطالعات نشان داده است که نوع چربی استفاده شده در جیره غذایی مرغ های تخمگذار تأثیر معنی داری بر روی ترکیبات تخم مرغ دارد. بطوریکه استفاده از اسیدهای چرب غیر اشباع - UFA - در جیره غذایی مرغ های تخمگذار تأثیر مطلوبی در کاهش میزان کلسترول تخم مرغ دارد . - 3 - امروزه مصرف کنندگان به علت تبلیغاتی که علیه اسیدهای چرب اشباع و کلسترول صورت گرفته، مصرف تخم مرغ را در جیره غذایی خود، محدود کرده اند. گزارشات مثبتی نیز مبنی بر کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروزیس و سکته قلبی در اثر مصرف UFA وجود دارد . - 4 - به نظر میرسد که ویتامینE اولین سد دفاعی بدن در مقابل پراکسیدها میباشد. غلظت بالای UFA در غشاء سلولی حساسیت به اکسیداسیون سلولی و نیاز به ویتامین E را افزایش می دهد.

در غشاء سلول، آلفا-توکوفرول استات اکثراً بصورت باند شده با لیپیدهای غشاء وجود دارد. مطالعات نشان داده که افزودن مکمل ویتامین E به جیره مرغ های تخمگذار، باعث افزایش میزان ویتامین E زرده و مقاومت بافت های بدن مرغ در برابر اکسیداسیون می گردد - . - 2 هدف از این تحقیق: -1 تعیین سطح مناسب پودرچربی در جیره غذایی مرغ های تخمگذار، -2 کاهش کلسترول زرده تخم مرغ و -3 ارزیابی اثر ویتامین E بر روی عملکرد مرغ های تخمگذار می باشد.

مواد و روشها

این تحقیق در اوایل بهار، در ایستگاه آموزشی – تحقیقاتی علوم دامی دانشگاه کشاورزی رامین اهواز بر روی 96 قطعه مرغ تخمگذار - سویه W-36 های– لاین - در سن 38-46 هفتگی انجام گرفت. آزمایش بصورت فاکتوریل 3*2 در قالب طرح کاملاً تصادفی - CRD - شامل 6 تیمار با 4 تکرار بود که در هر تکرار 4 قطعه مرغ قرار داده شد. نوردهی بطور شبانه روز، 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی و رطوبت نسبی سالن در محدوده % 40-60 حفظ شد. جیره های آزمایشی - جدول - 1 بر پایه سه سطح مختلف0، 2 و 4 درصد پودرچربی طبق جدول NRC و با برنامه جیرهنویسی UFFDA فرموله شد. مکمل ویتامین E نیز در دو سطح صفر و 1000 میلی گرم در کیلوگرم به جیره های آزمایشی اضافه شد. مصرف خوراک بصورت اختیاری بود. برای محاسبه درصد تولید تخممرغ از روش شاخص روزمرغ1 و برای اندازه گیری کلسترول زرده از روش Folch استفاده شد. دادههای جمعآوریشده بوسیله نرمافزار SAS با رویه GLM تجزیه و تحلیل گردید. مقایسه میانگینها با استفاده از آزمون دانکن، در سطح احتمال %5 انجام گرفت.            
جدول -1 اجزاء تشکیل دهنده جیرههای آزمایشی و مقدار آنها براساس سطوح مختلف پودرچربی    
نتایج

نتایج آزمایش نشان داد که سطوح مختلف پودرچربی تأثیر معنیداری - P <0/05 - بر روی وزنتخممرغ، وزن زرده، ضریب تبدیل غذایی و خوراک مصرفی روزانه د اشت. ولی بر روی کلسترول زرده، واحدهاو، ضخامت پوسته و درصد تولید بیتأثیر بود - جدول 2 و . - 3 مرغ هایی که با %2 پودرچربی تغذیه شده بودند، وزن زرده و تخم مرغ بالاتری نسبت به دو سطح دیگر 0 - و - %4 داشتند،که علت این امر بالا بودن میزان اسید لینولئیک وافزایش راندمان استفاده از انرژی دریافتی در پودرچربی میباشد. محققان گزارش کردند که افزایش وزن تخم مرغ و زرده با میزان بالای اسید لینولئیک و انرژی مصرفی جیره غذایی مرتبط است . - 3 - هیچ یک از سطوح چربی تأثیر معنی داری بر روی کلسترول تخم مرغ نداشت که ممکن است علت این امر پایین بودن سطح اسیدچرب یا جذب ناقص آنها در پودرچربی باشد. اگرچه جیره های حاوی پودرچربی نسبت به جیره پایه کاهش اندکی در میزان کلسترول تخم مرغ داشتند. نتایج این تحقیق با نتایج روغنی و همکاران که از %1 پودرچربی استفاده کردند، موافق بود . - 5 - مصرف خوراک و ضریب تبدیل غذایی بطور معنی داری با افزایش سطح چربی از 0 به 4 درصد کاهش یافت. کاهش خوراک مصرفی و بهبود ضریب تبدیل غذایی در گروهای دریافت کننده پودرچربی بعلت با لا بودن غلظت انرژی و راندمان استفاده از آن نسبت به جیره پایه می باشد. این نتایج مشابه نتایج آگوستین و همکاران است . - 1 - اثر مکمل ویتامین E بر هیچیک از صفات عملکردی و میزان کلسترول زرده تخم مرغ معنی داری نبود - جدول 4 و . - 5

نتیجه گیری

بهترین سطح پودرچربی برای استفاده در جیره مرغ های تخمگذار %2 می باشد چرا که باعث افزایش وزن تخم مرغ، کاهش مصرف خوراک و بهبود ضریب تبدیل غذایی می گردد. پودرچربی نمی تواند باعث کاهش کلسترول زرده تخم مرغ گردد و احتمال می رود علت این امر نوع ترکیب اسیدهای چرب موجود در پودرچربی باشد. مکمل ویتامین E در شرایط نرمال تأثیر چندانی بر عملکرد مرغ های تخمگذار ندارد و به نظر می رسد تنها در شرایط استرس بتواند مؤثر واقع شود.    
جدول -2 اثر پودرچربی بر روی وزن تخم مرغ، درصد تولید، خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی.    
جدول -3 اثر پودرچربی بر روی میزان کلسترول زرده، وزن زرده، ضخامت پوسته و واحد هاو.    
.جدول -4 اثر مکمل ویتامین E بر روی وزن تخم مرغ، درصد تولید، خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید