بخشی از مقاله

چكيده

موضوع تفکیک یا مختلط بودن جنسیت در مدارس ابتدایی، اهمیت زیادی دارد. بنابراین، در بین پژوهشگران سراسر دنیا، علاقه روزافزونی به تحقیق در زمینه این موضوع وجود دارد. با وجود این، مرور دقیق پیشینه پژوهشی در ایران نشان می دهد که، تاکنون در این رابطه پژوهشی صورت نگرفته است. پیشرفت تحصیلی و مقبولیت اجتماعی، دو متغیر مهمی هستند که در این پژوهش، تأثیر نوع مدرسه بر آنها مورد بررسی قرار می گیرد. طرح پژوهش حاضر، از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی که در سال تحصیلی 94-95 در شهر محمودآباد مشغول تحصیل بودند، تشکیل میدهند. از این تعداد، ٍُْ دانش آموز - نیمی در مدارس مختلط ونیمی در مدارس تفکیک - به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده×ها، ازمقیاس اصلاح شده مقبولیت اجتماعی فورد و رابین استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از تحلیل واریانس دوراهه استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد دانش آموزانی که در مدارس تک جنسیتی هستند در مقایسه با دانش آموزانی که درمدارس مختلط هستند، پیشرفت تحصیلی بهتری دارند. همچنین، مقایسه دختران و پسران نشان داد که دختران درمقایسه با پسران، مقبولیت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی بهتری دارند. این امر، هم در مدارس مختلط و هم در مدارس تک جنسیتی دیده شد.

كليد واژه ها : مدارس تفکیک و مختلط ، پیشرفت تحصیلی ، مقبولیت اجتماعی ، دانش
آموزان پایه ششم .

مقدمه :
دانش آموزان، بخش عظیمی از جمعیت هر کشوری را تشکیل می دهند. درصد قابل توجهی از دانش آموزان، در دبستان مشغول تحصیل هستند. در مدرسه ، دانش آموزان ، برای به دست آوردن دانش و تکنولوژی مورد نیاز زندگی آینده، آماده میشوند. وقتی مدارس، آمادگی پرورش دادن دانش و تکنولوژی را در دانش آموزان ندارند و دانش آموزان با عدم موفقیت تحصیلی روبرو می×شوند، اثرات مخرب و هزینه هایی برای جامعه به بار می آید - کیانی و کاکاوند، ٌٍَُ - . موفقیت تحصیلی، اشاره به موفقیت افراد در دستیابی به اهدافی دارد که برخاسته از انواع متفاوتی از دانش و مهارت می باشد. این اهداف معمولاً بر اساس سن، یادگیری های قبلی و قابلیتهای فرد در یادگیری طراحی می×شود - چانگ1،
ًًٍَ - . وجود صدها پژوهش در ایران و خارج از ایران، بیانگر اهمیت موفقیت تحصیلی است.
در سا لهای اخیر، پژوهشگران درصدد شناسایی متغیرهایی هستند که با کمک آنها بتوانند عملکرد تحصیلی را ارتقاء بخشند × - بخشی و آهنچیان،ٌٍَُ - . در این راستا، یکی از متغیرهایی که باید در هر نظام آموزشی مورد توجه قرارگیرد، تفکیک یا مختلط بودن جنسیت در مدرسه است. تاکنون در ایران، پژوهشی دررابطه با تأثیرگذاری آن در پیشرفت تحصیلی صورت نگرفته است.

مدرسه منفک، اشاره به مدرسهای دارد که در آن دانش آموزان یا منحصراً پسر و یامنحصراً× دختر هستند. مدرسه مختلط، اشاره به مدرسه ای دارد که در آن دانش آموزان دختر و پسر با هم در یک کلاس و در یک مدرسه مشغول تحصیل هستند - هریک 2، ًًٍُ - . منتقدان مدارس تفکیک معتقدند، محیط این مدارس مصنوعی است و دانش آموزان را برای زندگی در اجتماع آماده نمی سازد. در حالی که، موافقان آن معتقدند،مدارس تفکیک موجب می شود که دانش آموزان تمام توجه خود را معطوف تحصیل سازند - توبیس3، ًٌٍَ - . در عرصه بین المللی، تعدادی از کشورها نظیر استرالیا، نیوزیلند و ایرلند در حال افزایش دادن مدارس مختلط هستند. در بقیه کشورها، نظیر ایالات×متحده و انگلیس، درصد ارتقای مدارس تفکیک و کلاس های تفکیک رو به افزایش×است که کلیه این موارد، به دلیل کم برآورد کردن پسرها از موفقیت هایشان و وجود الگوهای یادگیری مرتبط با جنسیت میباشد - اسمیت، ًًٌٍ - .
در رابطه با تاثیرات مدارس مختلط و منفک، پژوهش های فراوانی در خارج از ایران صورت گرفته است . به عنوان مثال، فرانسیس4 - ، هو5 ، و آسکو6 و راس 7 در پژوهشهای خود نشان دادند که در مدارس مختلط، پسرها بیشتر از دختران برای انجام فعالیت هایی نظیر کار در آزمایشگاه یا فعالیت در اتاق کامپیوتر داوطلب می شوند. آنان، همچنین، نشان دادند که پسرها بیشتر از دختران در بحثهای کلاسی×شرکت می کنند. در حالت کلی، میتوان گفت پژوهش ها، تاثیر مدارس مختلط وتفکیک را بر هویت جنسی و نقش های مربوط به آن

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید