بخشی از مقاله

چکیده:
در این تحقیق، به بررسی تأثیر اطلاعات توصیفی کارکنان بر عوامل مؤثر بر مدیریت دانش در اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، پرداخته شد. روش تحقیق، ترکیبی از روشهای پیمایشی و توصیفی- تحلیلی و با نمونهگیری تصادفی صورت گرفت. به کمک نرمافزار SPSS و آزمون t تک نمونهای، معنیداری اطلاعات توصیفی، مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها نشان داد، کارکنان با سطح مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد سابقه کار 26 تا 30 سال، وضعیت استخدامی رسمی، جنسیت مرد ، طبقه سنی 46 تا 50 سال بیشترین فراوانی را در این اداره داشتند و بین سطح مدرک تحصیلی، سابقه کار، وضعیت استخدامی، جنسیت و سن کارکنان با امتیازدهی به معیارهای استقرار مدیریت دانش، تفاوت معنیدار وجود ندارد؛ اما بین میانگین این معیارها و امتیازها، اختلاف معنیدار مشاهده شد.

واژگان کلیدی: مدیریت دانش، اداره کل منابع طبیعی، استان آذربایجان غربی.
-1 مقدمه

امروزه و در عصر اطلاعات، تسریع تبادل اطلاعات و دانش و روزآمدی آن، یکی از نیازهای اساسی سازمانها است. باکمی دقت در روند رشد سازمانی، درخواهیم یافت که علت افول و پایان چرخه حیات بیشتر سازمان-ها، روزآمد نبودن دانش و اطلاعات و عدم همگامی با شرایط روز جهانی و از سوی دیگر، مقاومت کارکنان در برابر تغییر، عدم توجه مدیران ارشد سازمانها به قابلیت-های نیروی انسانی جهت کسب و بهکارگیری دانش روز و خروج بخش عظیمی از دانش ارزشمند و کاربردی سازمان در اثر بازنشستگی کارکنان باتجربه بوده است - امینیان و همکاران، . - 1394 شواهد نشان میدهد که سازمانهای ما در زمینه مدیریت دانش در وضعیت مطلوبی به سر نمیبرند، درواقع شکاف عمیقی بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب به چشم میخورد. کشور ما نیز باید همچون سایر کشورهای خواهان توسعه و پیشرفت، در زمینه مدیریت دانش گامهای استواری بردارد و باید آگاهی داشته باشد که غفلت از آن موجب عقبماندگی و توسعهنیافتگی خواهد شد - قورچیان و لاهیجانیان، . - 1385 در واقع، جوامع علمی و تجاری، هردو بر این باورند که سازمانها با قدرت دانش میتوانند برتریهای بلندمدت خود را در عرصههای رقابتی حفظ کنند - عباسوندی دوهچی و صبوحیلکی، - 1395 و نیاز به مدیریت دانش بر اساس رشد ادراک جامعه تجاری، از این واقعیت سرچشمه میگیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم
تلقی میشود . - Davenport and Grover, 2001 -
 
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی - OEDC - ، در گزارشی در سال 2003 میلادی، اهمیت و ضرورت مدیریت دانش در سازمانهای دولتی را موردبررسی قرار داده است. از نظر این سازمان، سازمانهای دولتی بنا به دلایل ذیل باید به سمت مدیریت دانش حرکت کنند:

-1 تبدیلشدن به مهمترین منبع اثربخشی فعالیتها و اقدامات سازمان. -2 اعمال حاکمیت بهجای تصدیگری. -3 جهانیشدن. -4 توانمندی بخش خصوصی. -5 افزایش دانش شهروندی.-6 از دست دادن نیروهای باتجربه در سازمانهای دولتی. درمجموع، سازمانهایی که بهتدریج مدیریت دانش را اجرا میکنند و بافرهنگ سازمانی همگام هستند، موفقتر از سازمان-هایی بودهاند که تلاش داشتند تغییرات شدید و گسترده ایجاد کنند . - McDermott and O'Dell, 2001 - بنا به دلایل ذکرشده، در این تحقیق، میزان تأثیر اطلاعات توصیفی کارکنان - جنسیت، سن، مدرک تحصیلی و سابقه کار - بر عوامل مؤثر بر مدیریت دانش در اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، تعیینشده است و فرضیههایی که برمبنای هدف تحقیق تعریفشدهاند عبارتاند از: -1 جنسیت، بر عوامل مؤثر در مدیریت دانش اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی مؤثر است.-2 سن، بر عوامل مؤثر در مدیریت دانش اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی مؤثر است.-3 مدرک تحصیلی، بر عوامل مؤثر در مدیریت دانش اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی مؤثر است.-4 سابقه کار، بر عوامل مؤثر در مدیریت دانش اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان غربی مؤثر است.

-2 پیشینه تحقیق

- شمسی و همکاران - 1396 - ، در پژوهشی، به بررسی رابطه بین مهارتهای سهگانه مدیریتی و مدیریت دانش با نقش میانجی تفکر خلاق در میان مدیران و دبیران نواحی ششگانه آموزشوپرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-94، پرداختند. از روش توصیفی، نمونهگیری تصادفی و فرمول کوکران و جدول مورگان استفاده شد. به کمک نرمافزار SPSS و لیزرل، دادهها مورد تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج بهدستآمده، بین مهارتهای مدیریتی و مدیریت دانش، در سطح P<0/05 ، رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.

-    شوقی و همکاران - 1396 - ، تحقیق با عنوان " تأثیر مدیریت دانش بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی - مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران - انجام دادهاند. پژوهشگران، دادهها را با روش توصیفی-همبستگی و با توزیع 3 پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون - 2003 - ، خرد سازمانی براون و گرین - 2006 - و هوش هیجانی مایر و همکاران - 1999 - ، گردآوری کردند. برای تحلیل دادهها از نرم-افزارهای SPSS و LISREL، استفاده کردهاند. به این نتیجه دستیافتهاند که مدیرت دانش بر خرد سازمانی با نقش میانجی هوش هیجانی تأثیر داشت.

-    تحقیقی باهدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر ابعاد مختلف عملکردی سازمان در زنجیره تأمین صنعت خودرو صورت گرفته است. دادهها بهصورت توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی جمعآوریشده است. تعداد جامعه آماری به کمک جدول مورگان انتخاب شدند. دادهها به روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزار smartPLS3، تحلیل شد و به نتایج پیش رو دست یافتند: مدیریت دانش، تأثیر مثبتی روی عملکرد دارد و بیشترین تأثیر را بر شاخص کیفیت داشته و بر شاخص-های تحویل بهموقع و رضایت مشتری نیز، تأثیر مثبت دارد ولی بر شاخص هزینه تأثیر معنیدار ندارد - اخوان و همکاران، . - 1396

- تحقیقی با عنوان " رابطه مؤلفههای خلاقیت با استقرار مدیریت دانش - مطالعه موردی: کارکنان سازمان تأمین اجتماعی - "  انجام شد. ماهیت تحقیق از نوع    . - 1991 اطلاعات، دومین سطح مدیریت دانش را تشکیل توصیفی-پیمایشی و 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید