بخشی از مقاله

چكيده:

پژوهش حاضر در پي پاسخ به اين سوال است كه آيا نرم افزار آموزشي معلم يار مي تواند برعزتنفس، نگرشوپيشرفتتحصيليدانشآموزان تاثير مثبت داشته باشد؟ نمونه آماري ٤٠ دانش آموز پسر پايه چهارم ابتدايي شهرستان چابهار در سال تحصيلي ٩٣-٩٢ بودند كه با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي يك مرحله اي انتخاب و يه صورت تصادفي به دو گروه آزمايش و كنترل تفكيك شدند. دراينپژوهش در گروه آزمايش از نرم افزار به مدت دوماه، هفته اي دو جلسه و هر جلسه چهل و پنج دقيقه براي گروه آزمايشي توسط معلم كلاس استفاده شد. سپس بر روي هردوگروهپرسشنامهعزتنفس،نگرشوپيشرفتتحصيلي درس رياضيبعملآمد. ابزارهاي پژوهش شامل: پرسشنامه عزت نفس كوپر اسميت، پرسشنامه نگرش سنج رياضي و آزمون پيشرفت تحصيلي محقق ساخته بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون t وابسته و مستقل، تحليل كوواريانس و ضريب همبستگي پيرسون استفاده گرديده است. يافته ها نشان مي دهد، كه احتمالاً نرم افزار آموزشي "معلم يار" بر ميزان عزت نفس و نگرش و پيشرفت تحصيلي درس رياضي دانش آموزان پسر پايه چهارم مقطع ابتدايي تاثير مثبت دارد.

مقدمه

نياز به آموزش براي هر كسي و در هر زماني مطرح است؛ آموزش، آموخته هاي ديگران را در اندك زماني به فراگيران منتقل مي كند و موجب ايجاد نگرش جديد و تغييرات اساسي در آن ها مي شود. در دوران هاي مختلف آموزش به شيوه هاي گوناگون و با ابزارهاي متفاوتي ارائه شده است. در چند سال گذشته مهم ترين ابزار آموزشي در مراكز آموزشي چه در مهد كودك و چه در دانشگاه گچ و تخته بوده است. اين روش به تدريج تغيير كرد، به طوري كه امروزه تقريبا اين روش آموزش منسوخ شده است. در واقع امروزه مهم ترين دغدغه نظام آموزش و پرورش يك كشور، ايجاد بستري مناسب جهت رشد و تعالي سرمايه هاي فكري در يك جامعه اطلاعاتي و دانايي محور مي باشد. براي آن كه همه گروه هاي اجتماعي قادر باشند به طور موثر در چنين جامعه اي مشاركت داشته باشند بايد يادگيري پيوسته، خلاقيت، نوآوري و نيز مشاركت فعال و سازنده اجتماعي را بياموزند، تحقق اين امر مستلزم تعريف مجدد و نويني از نقش و كاركرد مدارس به عنوان اصلي ترين نهاد آموزشي در جامعه مي باشد. استفاده از فن آوري هاي جديد در آموزش از جمله موضوع هايي است كه در دو دهه گذشته مورد توجه صاحب نظران علوم رايانه اي، علوم تربيتي و به تبع آن دست اندركاران آموزش و پرورش قرار گرفته است - كي نژاد، ١٣٨٤ - .

گسترش به كار گيري فناوري اطلاعات، ابزارهاي آموزشي نويني را وارد عرصه آموزش كرده است؛ به طوري كه شيوه آموزش را به كلي دگرگون ساخته است. امروزه در ساده ترين شكل آموزشي، محتواي الكترونيكي تهيه مي گردد و توسط يك كامپيوتر و ويدئو پروژكتور به فراگيران منتقل مي گردد؛ گام هاي فراتر از آن توليد محتواي هوشمند از طريق نرم افزار و سخت افزار ويژه اي است كه نه تنها كار آموزشي را آسان نمود بلكه با قدرت انتقال بيشتري كه اين شيوه آموزشي دارد فراگيران در اندك زمان، اطلاعات فراواني را جذب مي كنند - حاجبي، ١٣٨٦ - .

امروزه نظام آموزشي به مدرسه اي نياز دارد كه با بهره گيري از فناوري و اطلاعات، امكان يادگيري پيوسته را فراهم نموده و فرصت هاي نويني را در اختيار افراد براي تجربه زندگي در جامعه اطلاعاتي قرار دهد، به گونه اي كه اين فناوري نه به عنوان ابزار، بلكه در قالب زير ساخت توانمند ساز براي تعليم و آموزش حرفه اي محسوب مي شود.به كارگيري گسترده فناوري و اطلاعات در فرايند آموزش و پرورش، همزمان با تحول در رويكردهاي آموزشي در جهان، زمينه شكل گيري مدارس هوشمند را فراهم آورده است. اين مدارس از جمله نيازمندي هاي كليدي جوامع دانش بنيان مي باشند و رويكردهاي توسعه مهارت هاي دانشي و كارآفريني دانش آموزان را دنبال مي نمايد. در اين مدارس فرايندهاي ياددهي– يادگيري تقويت شده و محيط تعاملي يكپارچه براي ارتقاي مهارت هاي كليدي دانش آموزان با تكيه بر فعاليت هاي گروهي، در عصر دانايي محور فراهم مي شود. از آن جا كه در حال حاضر معلم محور پايه آموزش و پرورش در كشور مي باشد، به روز كردن مدارس، استفاده از فناوري هاي روز، برخورداري از خلاقيت هاي نوين در آموزش و پرورش و نيز اهميت دادن به توانايي هاي دانش آموزان، لازمه اين تحول مي باشد.

رايانه ها نقش هاي گوناگوني در مدارس بازي مي كنند. آنان به تدريس، تسهيل بخشي در خواندن و مطالب سنگين و همچنين ايجاد فرصت هايي براي دانش آموزان در زمينه استفاده از فناوري كمك مي كنند و ابزارهاي سودمندي براي انجام تكليف مدرسه هستند - بكر١، ١٩٩١ - . طبق آمار بيان شده وضعيت آموزش رياضي و نمرات دانش آموزان در اين درس مطلوب نبوده است و از طرف ديگر اهداف پرورشي و آموزشي رياضي كه داشتن تفكر خلاق و منطقي است، برآورده نمي شود. در واقع درس رياضي از جمله دروسي است كه همواره دانش آموزان از سطح اوليه تحصيل تا مرحله بالاتر آموزش متوسطه از رويارويي با آن مشكل داشته وآمار نشان مي دهد كه اكثريت ريزش دانش آموزان در امتحانات پاياني اختصاص به درس رياضي دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید