بخشی از مقاله

چکیده
این مطالعه به منظور بررسی تاثیر کلاسهای جبرانی تابستانی بر ارتقاء تحصیلی دانشآموزان پسر در سال 1396-1395 انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر متوسطه اول شهر ایلام به تعداد 4046 نفر بوده که نمونه آماری این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران 350 که این نمونه آماری شامل175نفر شرکت کننده در کلاسهای جبرانی و 175 نفر در این کلاسها شرکت نکرده بودند.

تأثیر کلاسهای جبرانی تابستانی بر گروههای شاهد و آزمایش - درس زبان - معنیدار شده است. میانگین نمره مقیاسهای پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با میانگین نمره مقیاسهای پیشرفت تحصیلی گروه کنترل افزایش بیشتری داشته است. به عبارت دیگر در گروه آزمایش اثربخشی کلاسهای جبرانی کاملاً مشخص است. تأثیر کلاسهای جبرانی تابستانی بر گروه های شاهد و آزمایش - درس ریاضی - معنیداری شده است. میانگین نمره مقیاسهای پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با میانگین نمره مقیاسهای پیشرفت تحصیلی درس ریاضی گروه کنترل افزایش بیشتری داشته است. به عبارت دیگر در گروه آزمایش اثربخشی کلاسهای جبرانی کاملا مشخص است.

مقدمه
از آنجا که آموزش و پرورش زیربنای توسعه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است، بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان میدهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار بودهاند. بنابراین توجه بیشتر به تعلیم و تربیت مهمترین عامل پیشرفت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی جامعه است که تأثیر آن متوجه جامعه و خانواده است. از مهمترین عواملی که عدم توجه جدی و کارشناسانه به آن همه ساله به میزان زیادی امکانات، منابع و استعدادهای بالقوه انسانی و اقتصادی را تلف میکند و تأثیرات غیرقابل جبرانی در ابعاد فردی و اجتماعی به جای میگذارد دو مسأله افت و کاهش پیشرفت تحصیلی است. در هر دوره از زندگی فرد در اجتماع زندگی میکند. زندگی جمعی نیز به نحوی در افکار و اعمال افراد تأثیر دارد. کلاس، مدرسه، خانواده و جامعهای که مدرسه در آن واقع است هریک به عنوان یک مؤسسه اجتماعی شرایط و    اوضاع و احوال معینی را به وجود میآورند. رفتار بچهها در هریک از این سازمانها به طرز خاصی تحت تأثیر عوامل اجتماعی قراردارد. دانشآموزان از دوران ابتدایی تا دبیرستان در سطح یکسانی از پیشرفت تحصیلی قرار ندارند و در برهه ای از زمان دچار تغییر میشوند که یکی از این تغییرات، دوران حساس دبیرستان میباشد - آندور، . - 2012

در آموزش و پرورش، دوره متوسطه از اهمیت شایانی برخوردار است. از یک سو دانشآموزان در حال طی کردن دوران بلوغ هستند که به نوبه خود دغدغه استرسهای ناشی از آن را محتمل میشوند و از سوی دیگر تغییر دوره تحصیلی دانشآموزان، متفاوت بودن شیوههای آموزش و مهمتر از آنها مسأله انتخاب رشته، ادامه تحصیل و اشتغال و تشکیل زندگی در آینده، همگی استرسهایی را به همراه دارد که در پیشرفت یا افت تحصیلی دانشآموزان مؤثر هستند. هم چنین یکی از مسایل مهم در آموزش و پرورش، مساله پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میباشد. پیشرفت تحصیلی در نظام آموزشی از اهمیت والایی برخوردار است. پژوهشگران تلاش کردهاند تا عواملی که عملکرد یادگیرندگان را بهبود و ارتقا میدهند، شناسایی نمایند. در مناطق کم جمعیت مانند استان ایلام، خانواده ها از لحاظ اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارند و بالطبع دانشآموزان این مناطق به دلیل فشار زندگی و کمبود امکانات اموزشی و عدم شرکت در کلاسهای خصوصی و تقویتی، دچار افت و کاهش ارتقای تحصیلی میشوند و باید مسئولین با تدابیر مناسب، دانشآموزان را به ادامه تحصیل و پیشرفت تحصیلی تضویق و ترغیب کنند. بنابراین موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بیانگر نظام آموزشی کارآمد و موفقی است که توسعه پایدار از نتایج حتمی چنین نظامی خواهد بود.

زیرا آموزش و پرورش از ارکان اساسی رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی هر کشور به شمار میرود و امروزه نقش آن در بهبود شرایط زندگی افراد و جامعه بر همگان آشکار است - بری، . - 2006رفیعی و کﻻهدوزی - 1371 - در بررسی خود با عنوان بررسی تاثیر کلاسهای جبرانی بر ارتقاء تحصیلی و آموزشی دانشآموزان پسر مدارس شهر اصفهان بیان کردند که برگزاری کﻻسهای جبرانی ریاضی در افزایش میانگین نمره جبرانی و نمره ثلث سوم دانشآموزان موثر نمیباشد بعلاوه درصد قبولی به جهت برگزاری کلاسهای جبرانی در خرداد ماه افزایش نیافته است. کلاسهای جبرانی علوم تجربی نیز موجب ارتقاء تحصیلی نمیگردد و شرکت کنندگان در کلاسهای جبرانی از افزایش نمره در آزمون جبرانی و ثلث سوم برخوردار نگردیدهاند. البته حضور در کلاس جبرانی علوم تجربی موجب افزایش درصد قبولی در خرداد ماه شده است لذا از این جهت موجب کاهش افت و زیانهای ناشی از آن گردیده است. آخرین یافته نیز نشاندهنده این است که کلاسهای جبرانی در سطح استان اصفهان طی سه سال گذشته 1367-1370 نسبت به قبل از اجرای کلاسهای جبرانی سال -1363 - - 66 موجب کاهش افت تحصیلی شده است و بطور متوسط افت را 3 درصد کاهش داده است. البته این میزان کاهش در پایه دوم فقط 51 درصد یعنی عددی حدود نیم درصد میباشد.

خانی - 1376 - در پژوهشی با عنوان بررسی کمیت و کیفیت تمرینات خارج از کلاس و تکالیف شب و تأثیر آن در یادگیری دانشآموزان دختر و پسر دوره راهنمائی سال تحصیلی 74-73 استان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید