بخشی از مقاله

چکیده

اهداف: علت اصلی بروز عارضه کندرومالاسی کشکک نقص در سیستم کنترل عصبی- عضلانی و ضعف عضلات چهارسررانی است، تاکنون روشهاي متفاوتی براي درمان این عارضه پیشنهاد شده که در این میان تمرینات تقویتی گروه عضلات بازکننده ران و تمرینات کششی عضلات رانی مرسومترین روش مورد تائید اکثر محققین می باشد. هدف این تحقیق بررسی تأثیر یک دوره برنامه منتخب تمرینی مشتمل بر تمرینات تسهیل هماهنگی عصبی- عضلانی - PNF - بر میزان عملکرد افراد مبتلا به کندرومالاسی میباشد.

روشها: 12 زن مبتلا به کندرومالاسی ایدیوپاتیک بطور هدفمند، در دامنه سنی 18تا30 سال انتخاب و در تحقیق شرکت داده شدند. برنامه منتخب تمرینی - تمرینات کششی، تمرینات تسهیل هماهنگی عصبی- عضلانی و تمرینات قدرتی عضلات ران - به مدت 6 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه به مدت 30 تا 45 دقیقه بر روي آزمودنیها اعمال شد. از طریق پرسشنامه ارزیابی عملکرد زانو، میزان عملکرد زانوي آزمودنیها قبل و پس از پایان دوره تمرینی اندازه گیري شد. براي مقایسه میزان عملکرد در دو مرحله پیش و پس آزمون از آزمون تی وابسته استفاده شد.

یافته ها: اختلاف معناداري بین میانگین عملکرد زانوي آزمودنی ها در پیش - 7/47 - و پس آزمون - 9/26 - مشاهده شد بطوریکه میزان عملکرد در حدود %24 بعد از اتمام دوره تمرینی بهبود یافت.
 
نتیجه گیري: یک دوره برنامه منتخب تمرینی مشتمل بر تمریناتPNF بر بهبود عملکرد افراد مبتلا به کندرومالاسی تأثیر معنادار داشته است. از این رو، توصیه می کنیم این روش به عنوان یک روش درمانی به صورت مکمل و یا مستقل در مداواي بیماران استفاده گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید