بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و افشای مسئولیت اجتماع ی شرکتها ی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. جامعه آماری این پژوهش را شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل داده است و شامل 100 شرکت فعال در صنایع مختلف طی سال های 1388 تا 1392 است. یافته های پژوهش حاکی از رابطه معنادار منفی بین مالکیت سهامداران عمده و مالکیت مدیریتی با افشای مسئولیت اجتماعی می باشد. این در حالی است که بین مالکیت دولتی و افشای مسئولیت اجتماعی رابطه معناداری یافت نشد.

کلمات کلیدی: ساختار مالکیت، مالکیت سهامداران عمده،مالکیت مدیریتی، مالکیت دولتی، افشای مسئولیت اجتماعی. 
-مقدمه

مفهوم حاکمیت شرکتی بواسطه اثری که بر نحوه اخذ تصمیمات مهم سازمانی و شیوه اداره شرکت ها می گذارد، در سال های اخیر مورد توجه محققان و مدیران شرکت ها بوده است . یکی از مکانیزم های حاکمیت شرکتی، ساختار مالکیت است که در ادبیات حاکمیت شرکتی به آن پرداخته شده در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است. ساختار مالکیت شامل مالکیت سهامداران عمده، مالکیت دولتی و مالکیت مدیریتی است. این تحقیق به بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و افشای مسئولیت اجتماعی می پردازد . اصطلاح افشا در گسترده ترین مفهوم خود به معنای ارائه اطلاعات است . حسابداران از این عبارت بصورت محدودتری استفاده می کنند و منظور آنان افشای اطلاعات مالی مرتبط به یک شرکت در گزارشهای مالی است - پورعلی،. بر اساس مبانی تئوریک می توان گفت که مسئولیت اجتماعی شرکت به عنوان پاسخگو بودن در برابر نیازهای جامعه و ذینفعانشان در نظر گرفته می شود.

کمیسیون اروپا هدف از اجرا و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت ها را دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار از طریق بهبود کیفیت زندگی کارکنان شرکت، خانواده هایشان و در کل جامعه می داند . در گذشته شرکت ها بدنبال فراهم کردن پول برای سهامداران بوده اند اما امروزه مسئولیت سازمانها و شرکت ها از کسب سود فراتر رفته است. شرکت ها باید همواره خود را جزئی از اجتماع بداند و نسبت به جامعه احساس مسئولیت داشته باشد و در جهت بهبود رفاه عمومی به گونه ای مستقل از منابع مستقیم شرکت تلاش کند - غزالی،- . ابزار آگاه سازی جامعه از مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سازمانها، افشاگری و گزارشگری اجتماعی است. افشاگری و گزارشگری اجتماعی، فرایند انتقال اطلاعات مرتبط با تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی عملکرد اقتصادی شرکت به جامعه است - اسدپور، ٍ - . حاکمیت شرکتی همینطور در برگیرنده مجموعه روابط بین سهامداران، مدیران سایر افراد ذینفع و جامعه است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید