بخشی از مقاله

چكيده

به منظور توسعه پایدار روستایی و برخورداری روستاییان از معیشت پایدار، میتوان از فعالیت های مکمل کشاورزی در روستاها بهره گرفت که در این میان گردشگری روستایی، امکان افزایش درآمد خانوارهایروستایی، اشتغال زایی و جلوگیری از مهاجرت های روستایی را در بستر بهبود کیفیت زندگی و توزیع متعادل خدمات و تسهیلات رفاهی در روستا، فراهم می کند .

از سویی دیگر، برخورداری روستاهای ایران ازجاذبه های طبیعی، منابع و پتانسیل های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی، التزامی در توسعه گردشگری روستایی به شمار میرود .نتایج پژوهش حاضر می توانددر روند ارزیابی توسعه توریسم روستایی، برنامه ریزی، طرح ریزی و اجرا مورد استفاده قرار گیرد تا بیشینه کارآمدی در دستیابی به اهداف توریسم روستایی در فرایند توسعه روستایی فراهم آید.

مقدمه

با گسترش روزافزون مهاجرت های روستایی، کاهش درآمد خانوارهای روستایی، و افول کشاورزی روستایی، نیازی روزافزون به فعالیتی جایگزین و در عین حال مکمل برای کشاورزی، در نواحی روستایی احساس می شود تا به منظور کیفیت زندگی » فراهم آید، که این خود بهبود … معیشت پایدار » توسعه پایدار روستایی، امکان بهره مندی روستاییان را به همراه دارد . از سویی دیگر، برنامه ریزی توسعه ر وستایی نیازمند فرایند ارزیابی و بازنگری در … رضایتمندی روستایی» را به همراه دارد .

از سویی دیگر، برنامه ریزی توسعه ر وستایی نیازمند فرایند ارزیابی و بازنگری درحوزه اندیشه انتقادی توسعه روستایی است تا امکان شکل گیری بهترین راهکارهای مداخله در نواحی روستایی، برای کارآمدی نتایج حاصل از روند برنامه ریزی توسعه فراهم آید . التفات به جایگاه صنعت توریسم در توسعه روستایی، از آن ر واهمیت دارد که می توان با بهره گیری مناسب از منابع طبیعی و انسانی، علاوه بر امکان رشد اقتصادی، به ترویج بخش کشاورزی و تولید صنایع دستی محلی پرداخت و گامی در مسیر بهبود شرایط زیست محیطی و پاسداشت مواریث فرهنگی بومی و آداب و رسوم محلی در روستاها برداشت .

این امر در روستاهایی که فعالیت های کشاورزی به دلیل شرایط اقلیمی و یا سایر شرایط، از امکانی چون بهره مند شدن از کشاورزی بهینه و یا میزان درآمد مطلوب محروم می مانند، اهمیت بیشتری می یابد . علاوه بر این، توریسم روستایی می تواند موجبات بهبود فرایند توسعه روستایی ر ا با ایجاد فعالیت مکمل بخش کشاورزی، اشتغال زایی و افزایش درآمدهای خانوارهای روستایی در بستر مشارکت سازی روستایی در فرایند پذیرش توریسم امکان پذیر سازد

این خود نیازمند پژوهشی درباره تأثیرات مثبت و تبعات منفی آن در زندگی روستایی است که رویکرد پژوهش حاضر را هم تشکیل می دهد .از سویی دیگر، ایران با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی و جاذبه های فرهنگی و طبیعی و اقلیمی و همچنین گسترش آداب و رسوم محلی، این توانمندی را دارد تا با شناسایی و ارزیابی جایگاه توریسم و شناسایی نقاط قوت و ضعف توسعه توریسم روستایی، فرصت هایی را از دل تهدیدهای موجود فراهم آورد تا موجب توسعه روستایی پایدار و بهره مند شدن نسل های امروز و آینده از معیشت پایدار و پتانسیل های موجود در ساختار اقتصادی و اقلیمی و اجتماعی روستا گردد .

در این تحقیق تلاش شده است تا با بررسی، ارزیابی بازنگری تأثیرات مثبت و تبعات منفی گسترش توریسم در نواحی روستایی و با بیان روند توسعه روستایی پایدار، امکان تعمیم و به کارگیری نتایج این پژوهش برای فرایند برنامه ریزی و ارزیابی توریسم روستای مورد مطالعه، فراهم شود.

تعریف توریسم - گردشگری -

توریسم به مجموعه فعالیت ها و اقداماتی گفته می شود که به شکلی مرتبط با فرد گردشگر صورت می گیرد، به همراه کلیه   فعالیت هایی که گردشگران در هنگام مسافرت به مکانی خارج از محل سکونت شان انجام می دهند ؟بنابراین ویژگی اصلی توریسم این است که در درجه اول، به سفری اطلاق می شود که دور از خانه یا محل کار است؛ و دوم، اقامت کوتاه مدتی است که گاهی ممکن است بدون توقف شبانه باشد؟

تعریف توریسم - گردشگری روستایی -

توریسم روستایی به مجموعه فعالیت ها و خدماتی گفته می شود که برای شخص گردشگر به هنگام مسافرت به مناطق   روستایی انجام م یگیرد، و م یتواند شامل توریسم کشاورزی، توریسم مزرعه، توریسم طبیعی و توریسم فرهنگی باشد

-1  رویکرد راهبردی : نقاط ضعف و قوت اقتصادی در توسعه توریسم روستایی

نقاط قوت :

- افزایش میزان درآمد خانوارهای روستایی

-فروش محصولات کشاورزی

تولید و فروش صنایع دستی انسداد منافع اقتصادی به وسیله نخبگا ن محلی

- ایجاد فرصت های اشتغال برابر برای ساکنان روستایی افزایش نرخ

قیمت مواد غذایی و زمین تشکیل و توزیع متعادل سرمایه های عمومی در جوامع رو ستایی

بهبودتوسعه پروژ ههای روستایی

نقاط ضعف :

- بهره برداری نیروهای غیرروستایی از منافع اقتصادی در مناطق روستایی

- ایجاد شکاف بین جوامع روستایی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید