بخشی از مقاله

چکیده

توسعه روستایی عامل بهبود شرایط زندگی افراد کم درآمد ساکن روستا و خودکفا ساختن آنان در روند کلی توسعه یک کشور است و این خودکفایی جزو برنامه های کارآفرینی است. از اهداف کارآفرینی ، توسعه پایدار روستایی است و در این رابطه پرداختن به صنایع روستایی ، صنایع تبدیلی و صنعت گردشگری - توریسم - و ایجاد مشاغلی نظیر فرش بافی و صنایع دستی و یا تولیدات اولیه خانگی در روستاها بسیار مفید است که سبب کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها می شود . در این بین کشورهایی چون مالزی ، چین ، هند و امریکا سرمایه گذاری وسیعی در کارآفرینی گردشگری روستایی انجام داده اند .

کلمات کلیدی : توسعه روستایی ، توسعه پایدار روستایی ، گردشگری روستائی ، کارآفرینی در گردشگری روستائی ، صنایع دستی روستائی .

مقدمه

با توجه به نقش و اهمیت بسزای مناطق روستایی در اقتصاد کشور ، توجه به رفع مشکلات و معضلات روستا که اصولا ناشی از ضعف و کمبود امکانات و خدمات اجتماعی - فقر بهداشتی ، آموزشی ، خدمات رفاهی ، آب لوله کشی و بهداشتی و .... - و اقتصادی - کمبود درآمد ، تخصص پایین ، کمبود آب و زمین ، کمبود جذابیت سرمایه گذاری در مناطق گردشگری وصنایع دستی وتبدیلی روستایی و... - است ، ضرورت دست یابی به الگویی که با صرف مناسب ترین هزینه ، زمینه اشتغال برای تعداد بیشتری از مردم روستا و توسعه روستا را فراهم نماید دو چندان می نماید . در این میان تمهیدات متعددی جهت پیشرفت و توسعه روستاها پیشنهاد و اجرا گردیده ، یکی از این تمهیدات کارآفرینی است که ، کارآفرینی نیز بعنوان یک راهکار جدید ، جهت توسعه روستایی در بسیاری از کشورها من جمله ایران به اجرا درآمد - میرزا امینی، . - 1382

در واقع کار آفرینی فرایندی است که ، در آن فرد کار آفرین با ایده های نو و خلاق و شناسایی فرصت های جدید و با بسیج منابع ، مبادرت به ایجاد کسب و کار و شرکت های نو، سازمان های جدید و نوآور و رشد یابنده نموده که توأم با پذیرش مخاطره و ریسک است و منجر به معرفی محصول و یا خدمت جدیدی به جامعه می گردد - . - Stevenson,1990,17-27 در این میان روستاها به عنوان زیربنای رشد اقتصاد کشور، نیازمند توجه ویژه ای می باشند. حرکت روستاییان به سمت بهبود کیفیت و خلق امر جدید، نیازمند شناخت توانایی ها و استعداد های خود، ریسک پذیری و آشنایی با فنون و قواعد علمی است و بهتر آن است که، به کارآفرینان روستایی اجازه داد تا خودبه توانها و قابلیت های محیط اطراف پی ببرند و از ارائه الگوهای از پیش نوشته شده به آنها خودداری نمود چرا که، کارآفرینی در محیط های روستایی با برنامه ریزی های از بالا به پایین، کلان مقیاس و سرمایه بر هماهنگی ندارد و تنها متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و فرهنگی هر منطقه صورت می پذیرد و در صورت لزوم، تنها با قصد همدستی و یاری به آنها کمک کرد نه به قصد صدقه، محدود نمودن و کنترل آنها و از این طریق تلاش نمود تا زمینه لازم برای ایجاد کارآفرینی در مناطق روستایی را فراهم نمود.

واقع امر اینکه، اشتغالزایی و کارآفرینی در فضایی مستعد رخ می دهد و بدون وجود آن فضا عملا نمی توان متوقع موفقیتی پایدار بود - استعلاجی، . - 36 : 1381 از سوی دیگر، کارآفرینی در مناطق روستایی مخاطرات و آسیب های بیشتری، نسبت به کارآفرینی در مناطق شهری، را دارا می باشد. چرا که روستاییان همواره سعی می کند درچهارچوب فرهنگ و اعتقادات محیط اطراف خود عمل نماید و همین فرهنگ غالب در مناطق روستایی موانع بسیاری را برای کارآفرینی بویژه برای زنان روستایی ایجاد می کند چرا که، اصولا فرهنگ روستا کار زن در محیط خارج از خانه را پذیرا نیست. به همین دلیل زنان در جهت کارآفرینی علاوه برمسائلی که مردان روستایی با آن مواجه هستند، بعضا با مسائل و مشکلات دیگری همچون عدم پذیرش کار زنان توسط مردان خانواده، مواجه و برخود با اعتقادات قالب روستاها، کم اهمیت جلوه نمودن کار زنان روستا در محیط های روستایی و ... دست به گریبانند. بنابراین جهت اتخاذ راهبرد اشتغال برای روستاییان با حمایت از سیاست های عمومی بر مبنای راهیابی سرمایه گذاری، اشتغال و خدمات به مناطق روستایی در برابر راهبرد اجبار مردم به انتخاب مهاجرت های اغلب ناخاسته از ضروریات توسعه روستایی به شمار می رود - رکن الدین افتخاری و همکاران، . - 3 :1387 در همین راستا این تحقیق به دنبال آن است که، راهبردهای مناسب جهت توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی را شناسایی نماید. - قاسمی سیانی ،:1388 . - 42

بیان مسئله

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید