بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی این پژوهش تعیین تاثیر عوامل فردی بر جستجوی اطلاعات در بین مشتریان لوازم خانگی استان ایلام می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان لوازم خانگی استان ایلام می باشد.

ما در تحقیق حاضر برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده کرده ایم. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونه گیری تصادفی است . در این تحقیق از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده می شود که تلفیقی از پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته خواهد بود.پایایی و روایی تحقیق مورد تایید قرار گرفته است. بین هیجان خواهی و دانش مشتری با جستجوی اطلاعات رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.

مقدمه
واژه هیجان را هنگامی به کار می بریم که می خواهیم به توصیف احساس هایی چون عشق، نفرت،غم ،شادی، امید، کنجکاوی ، رحم، سرگرمی و جز اینها بپردازیم. این احساس ها در زندگی ها نقش بسیار مهمی را به عهده دارند و نه تنها در خوشبختی موثرند بلکه در سلامت حافظه و نیروی عقل و ادراک مانیز تاثیر دارند به تجربه ها معنا می بخشند و در تصمیم و کردار هم نفوذ انکارناپذیری دارند

هیجان ها پاسخ های فیزیولوژی درونی هستند که ادراک، یادگیری و عملکرد ما را تحت تأثیر قرار می دهند. کسی که حتی یک بار تجربه هیجانی داشته باشد، می داند که مهم ترین تغییرهایی که هنگام هیجان در بدن ظاهر می شود، تغییر ها ی داخلی است. هیجان نقش مهمی در جنبه های مختلف زندگی نظیر سازگاری با تغییرات زندگی و رویدادهای تنیدگی زا ایفا می کنداصولاً،. هیجان را می توان واکنش های زیست شناختی به موقعیت هایی دانست که آن را یک فرصت مهم یا چالش برانگیز ارزیابی می کنیم و این واکنش های زیستی با پاسخی که به آن رویدادهای محیطی می دهیم، همراه می شوند.

هیجان خواهی نوعی صفت شخصیتی است که با انگیختگی و واکنش پذیری ارتباط دارد. هیجان خواهی بر اساس توانایی بر انگیخته شدن قرار دارد و به عنوان جستجوی هیجانها و تجربه های متنوع، تازه، پیچیده و پر شور، و میل به خطر کردن بدنی، اجتماعی، قانونی و مالی به خاطر خود این تجربه هاتعریف میشود.

طبق نظر - زاکرمن - 1979 ساختار هیجان خواهی به مقدار انگیختگی که دستگاه عصبی مرکزی شخص - مغز و نخاع شوکی - از منابع بیرونی تحریک نیاز دارد، مربوط است. به اعتقاد وی هیجان خواهی صفتی است که ویژگی آن، نیاز به هیجان و تجربه های متنوع، جدید و پیچیده و میل اقدام به خطرهای جسمانی و بدنی به خاطر خود این تجربه هاست"". فرد زیاد هیجان خواه، تحریک بیرونی دائمی مغز را ترجیح می دهد، از کارهای عادی خسته می شودو مرتباً در جستجوی راههای برای افزایش انگیختگی از طریق تجربه های هیجان انگیز است. فرد کم هیجان خواه، هجوم مداوم تحریک مغزی کمتری را ترجیح می دهد و کارهای عادی رانسبتاً خوب تحمل می کند

فرد هیجان خواه، تحریک مغزی مداوم را ترجیح می دهد ، از کارهای یک نواخت خسته می شود و همواره به دنبال آن است که از طریق تجربه های مهیج، انگیختگی خود را بیشترکند افراد هیجان خواه برای به دست آوردن سطح بر انگیختگی بهینه دست به کارهای مختلفی می زنند تحقیقات نشان داده اند که بین هیجان خواهی و ، رانندگی خطر ناک ،موتور سواری با سرعت بالا رابطه وجود دارد 
 
هیجان خواهی از زمانی که توسط زاکرمن و همکارانش در سال 1964 ، معرفی شد ه، علایق و پژوهشهای فراوانی را به وجود آورده است. زاکرمن پیشنهاد میکند که ساختار هیجان خواهی به جای اینکه ساختاری واحد باشد، مجموعه مؤلفه های به هم پیوسته است که عبارت اند از-1 هیجان زدگی و ماجراجویی - - TAS، -2 تجربه جویی - - ES،-3بازداری زدایی - - DIS، -4حساسیت به یک نواختی - BS - ،-5هیجان خواهی عادی.

یکی دیگر از عوامل فردی نوجویی است . نوجویی عبارت است از تمایل به خرید محصولات و شناسه های جدید و متفاوت، یا درجهای است که یک فرد زودتر از دیگر اعضای جامعه، خود را با یک نوآوری تطبیق میدهد - . - Yu Henry Xie 2008 پذیرش محصولات از طرف مصرف کنندگان امری بسیار ضروری و حیاتی و در عین حال فرآیندی بسیار ریسک آمیزاست. مصرف کنندگان نوجو نقش قابل توجهی در پذیرش نهایی محصولات جدید دارند. نوجویی مصرف کننده این تمایل را در او ایجاد میکند تا به سراغ محصولات جدید و متفاوت برود. نوجویی می تواند خرید اولیه محصول جدید نیز درنظر گرفته شود 

از طرف دیگر ، استین کمپ و همکارانش - - 1999 نشان دادند نوجویی مصرف کننده زمین های است برای خرید محصولات و نام های تجاری جدید و مختلف به جای اینکه در انتخاب ها و الگوهای قبلی مصرف باقی بماند 11]،.[17 وند کاستیل محصولات جدید برای رشد و سوددهی شرکت ها و نیز تأمین مزایای رقابتی آنها، ضروری اند و شرکت ها را در نبرد جایگاه یابی استراتژیک یاری می رسانند.

با توجه به اینکه جستجوی اطلاعات یک کار اساسی انسان است که برای بقای او حیاتی است برای افراد هیجان خواه تازگی دارد و افراد هیجان خواه نو جو ونوگرا دوست دارند به جستجوی اطلاعات بپردازند. همانگونه که مارکیونی نی - 1995 - اظهار می دارد زندگی ایجاب میکند که برنامه ریزی کنیم و دست به عمل بزنیم و برای انجام این کارها به الگوهای ذهنی معقول - درک - از جهان نیازمندیم. برای خلق چنین الگوهای ذهنی به اطلاعات نیاز هست. یعنی، هر آن چه که دارای توان بالقوه برای تغییر حالت ذهنی است . از دیدگاه مارکیونی نی »اطلاع یابی فرایندی است که توسط خود زندگی هدایت می شود

ویلسون رفتار اطلاعاتی را جستجوی هدفمند برای یافتن اطلاعات مورد نیاز می داند. وی معتقد است رفتار اطلاعاتی فرایندی است که در تعامل دائمی با افراد، شبکه های اجتماعی، موقعیت ها و زمینه های گوناگون شکل گرفته است در نظراتش به این موضوع اشاره دارد که محیط کار و زندگی و محیط اجتماعی بر شکل گیری نیاز اطلاعاتی اثر می گذارد تفاوت های فردی، داشتن فرایند ادراکی متفاوت بر رفتار اطلاعاتی اثرگذار است. بافت اجتماعی یا جایگاه و محیطی که افراد در آن زندگی و کار می کنند، بر رفتار اطلاعاتی اثر می گذارد

جستجوی اطلاعاات از موضوعات مهم و ، اساسی در حوزه ی طراحی، راه اندازی، سازماندهی و بهینه سازی سامانه های اطلاعاتی است ودقت در ماهیت و سرشت آن میتواند به ارائه ی مناسب خدمات اطلاعاتی بیانجامد .از مفاهیم مرتبط با اطلاعات رفتاراطلاعاتی است که به واسطه ی آن نیاز به اطلاعات مرتفع می شود.

بر اساس جدیدترین دیدگاه از رفتار، رفتار اطلاعاتی را می توان به عنوان چیزی که توسط غریزه یا ژنتیک شکل می گیرد تصور نمود، که توسط عوامل محیطی، فرهنگی و رشدی تحت تأثیر است.

جوهر و هسته ی اصلی و هدف غایی رفتار اطلاعاتی و اطلاعیابی دستیابی به اطلاعات است، تمامی تلاش های بشر را در طول تاریخ ودر دوران تکامل وی میتوان مرهون دستیابی بشر به اطلاعات دانست

بیگدلی و همکاران در تحقیق خود با عنوان بررسی جایگاه اینترنت در رفتار اطلاع یابی سلامت: مطالعه جوانان کاربر اینترنت در شهر شیراز نشان دادند که اکثریت پاسخگویان از اینترنت برای اطلاع یابی سلامت استفاده می نمودند و نگرش کلی پاسخگویان نیز نسبت به اطلاعات سلامت بازیابی شده از طریق اینترنت مثبت بود. [3] خانجانی و اکبری در تحقیق خود با عنوان هیجان خواهی و وابستگی نوجوانان به اینترنت نشان دادند که بین هیجان خواهی و جستجوی اطلاعات از طریق اینترنت رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

غلامعلی لواسانی، رحمانی و حجازی پژوهشی تحت عنوان رابطه وابستگی به اینترنت با هیجان خواهی و پنج عامل بزرگ شخصیت در دانشجویان دانشگاه تهران انجام دادند، نشان داند که بین وابستگی به اینترنت و جستجوی اطلاعات از طریق اینترنت با هیجان خواهی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

روش پژوهش :

جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان لوازم خانگی استان ایلام می باشد. ما در تحقیق حاضر برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده کرده ایم.چون جامعه ما نا محدود است حجم نمونه طبق جدول مورگان 384 نفر است که ما در تحقیق حاضر 400 پرسشنامه را توزیع کردیم که از بین 400 پرسشنامه 288 پرسشنامه را دریافت کردیم. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونه گیری تصادفی است.

در این پژوهش از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شده است.. برای محاسبه ضریب قابلیت پایایی شیوههای مختلفی به کار برده میشود که از آن جمله میتوان به اجرای دوباره - روش بازآزمایی - ، روش موازی - همتا - ، روش تصنیف - دو نیمه کردن سئوالات پرسشنامه و محاسبه همبستگی نمرات دو دسته - و روش کورد و ریچاردسون اشاره کرد. همچنین میتوان از نرم افزار spss و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با فرمول زیر پایایی پرسشنامه را سنجید که هر چه درصد بدست آمده به 100 درصد نزدیک تر باشد بیانگر قابلیت اعتماد بیشتر پرسشنامه است.

در این پژوهشالفای کرونباخ جستجوی اطلاعات 0,631 و هیجان خواهی 0,638 و نوجویی0,703 است پس می توان پایایی پرسشنامه را مورد تأیید قرارداد در تحقیق حاضر نیز برای تعیین روایی یا اعتبار، از این روش استفاده گردید .از آن جایی که اعتبار محتوا بستگی به قضاوت و نظر افراد متخصص و کارشناس در موضوع مورد نظر دارد، بنابراین جهت تعیین روایی، پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور و نیز 5 تن از اساتید هیات علمی دانشگاه ، مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و اعتبار آن به وسیله ایشان تایید گردید

.در این تحقیق استنباطی از آزمون کلموگروف - اسمیرونوف برای نرمال بودن دادهها، و رگرسیون رتبه ای استفاده شده است. همبستگی بین متغییرهای هیجان خواهی با جستجوی اطلاعات همبستگی مثبت و معنا داری وجود دارد یعنی هرچه هیجان خواهی افرادبیشتر باشد به جستجوی اطلاعات بیشتری برای خرید لوازم خانگی می پردازند. جدول بین جستجویی اطلاعات و نوجویی همبستگی منفی معنی داری وجود دارد یعنی هرچه نوجویی افراد بیشتر باشد جستجوی کمتری برای اطلاعات لوازم خانگی انجام می دهد.

فرض اصلی ماعوامل فردی برجستجوی اطلاعات برای خرید لوازم خانگی تاثیر دارد در ایین پژوهش تایید شده است. زیرا دو عامل هیجان خواهی و نوجویی مشتری تاثیر معنی دار برجستجوی اطلاعات می گذارند.

فرضیه اول: الف:هیجان خواهی بر جستجوی اطلاعات برای خرید لوازم خانگی تاثیر ندارد.

ب:هیجان خواهی بر جستجوی اطلاعات برای خرید لوازم خانگی تاثیر دارد با توجه به ازمون فرضیات مدل ما برازش دارد و داده ها با نمونه هماهنگ هستند و با توجه به مقادیر معنی داری متغییرهای هیجان خواهی با معنی داری - 0,000 - ،با مقدار بتای - 1,156 - روی جستجوی اطلاعات تاثیر معنا دار و مثبتی دارد یعنی افرادی که هیجان خواهی و دانش بیشتری دارند جستجوی اطلاعات بیشتری خواهد بود و افراد به جستجوی بیشتری برای اطلاعات می پردازند.

فرضیه دوم:

الف: نوجویی بر جستجوی اطلاعات برای خرید لوازم خانگی تاثیر ندارد.

ب: نوجویی بر جستجوی اطلاعات برای خرید لوازم خانگی تاثیر دارد.

با توجه به ازمون فرضیات مدل ما برازش داردی و داده ها با نمونه هماهنگ هستند و با توجه    به اینکه متغییر نوجویی با مقدار معنی داری - 0,000 -  ، و مقدار بتای - - - 1,121 برجستجوی اطلاعات تاثیر معنا دار و منفی یا معکوس دارد یعنی اگرنوجویی افراد زیاد باشد جستجوی اطلاعات کمتر خواهد بود و برعکس.

نتیجه گیری هر تحقیق علمی علاوه بر انجام رسالت خود ،ضرورتاً نیاز به ارائه طریق و پیشنهادات در مورد موضوع مطالعه و موارد مشابه است تا راهنما و چراغ راه دیگر افراد علاقهمند که احتمالاً در آینده در آن راه قدم گذاشته و یا از نتایج بدست آمده استفاده مینمایند باشد.

یافته مهم پژوهش تاثیر معنی داری عوامل فردی بر جستجوی اطلاعات می باشد.با توجه به سطح معنیداری به دست آمده و با توجه به مقدار بتای آن - 1,156 - بین جستجوی اطلاعات وهیجان خواهی افراد رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد یعنی هر چه هیجان خواهی افراد بیشتر باشد بیشتر به جستجوی اطلاعات برای خرید لوازم خانگی می پردازند.

این یافته با نتایج حاصل از پژوهش اکبری وخانجانی1391 همخوانی دارد و بین هیجان خواهی و جستجوی اطلاعات یا اعتیاد ب اینترنت رابطه مثبتی وجود دارد. با توجه به سطح معنیداری به دست آمده و با توجه به مقدار بتای آن - -1,121 - بین جستجوی اطلاعات ونوجویی افراد رابطه عکسی وجود دارد یعنی هر چه نوجویی افراد کم باشد بیشتر به جستجوی اطلاعات برای خرید لوازم خانگی می پردازند چون رابطه نوجویی با جستجوی اطلاعات منفی است ما نتیجه میگیریم افراد نوجو چندان تحت تاثیر تبلیغات قرار نمی گیرند پس پیشنهاد می کنید که هدف مناسبی برای تبلیغات نیستند

.بین هیجان خواهی و جستجوی اطلاعات رابطه مثبت وجود دارد اگر ما تبلیغات را برای افراد هیجان خواه انجام دهیم نتیجه خوبی برای فروش بیشتر محصولات می گیریم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید