بخشی از مقاله

هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیرمکمل یاری زنجبیل بر غلظت اسیدهای چرب آزاد پس از یک جلسه فعالیت هوازی تا مرز واماندگی در مردان چاق بی تحرک بود. تحقیق حاضر از نظر روش نیمه تجربی و از نظر هدف، کاربردی میباشد. آزمودنی های تحقیق 20 نفر از مردان چاق بی تحرک با میانگین سن 35سال، قد162سانتیمتر، 88کیلو گرم و نمایه توده 33/58 بودند که در دو گروه تجربی - مکمل زنجبیل و تمرین هوازی شدید 10نفر - و گروه کنترل - تمرین هوازی 10 نفر - قرار گرفتند. یک هفته قبل از اجرای فعالیت هوازی، حداکثر اکسیژن مصرفی آزمودنیها، جهت تعیین شدت تمرینات، اندازه گیری شد. پروتکل تمرینی شامل 45 دقیقه فعالیت هوازی به صورت جاگینگ با شدت 65 درصد ضربان قلب بیشنه بود. شرکت کنندگان 30 دقیقه قبل از شروع فعالیت، 1200 میلی گرم دارونما گروه کنترل و 1200 میلی گرم مکمل زنجبیل مصرف کردند. قبل و بلافاصله بعد از اجرای تمرین میزان اسیدهای چرب آزاد خون آزمودنیها اندازه گیری شد. برای این منظور پنج میلی لیتر از خون وریدی دست راست آزمودنی ها در حالت نشسته، توسط متخصص آزمایشگاه و به داخل لوله همولیز منقل شد. جهت جدا سازی سرم از لخته با لوبه های همولیز با دور - rpm - 500 به مدت 3 دقیقه سانتریفیوژ و سرم تشکیل شده به عنوان نمونه داخل دو میکروتیوپ با حجم 2 میلی لیتر منتقل و جهت نگهداری به دمای 21 درجه سانیگراد منتقل گردید. جهت بررسی فرضیات تحقیق از آزمون t همبسته و t مستقل استفاده شدضمناً. آزمون کلموگروف- اسمیرونف جهت بررسی طبیعی بودن توزیع مورد استفاده قرار گرفت. سطح معنا داری نیز برای تمام محاسبات - p <0/05 - در نظر شد. نتایج تحقیق نشان داد میزان تغییرات اسید های چرب آزاد - - FFA در گروه تجربی - مصرف مکمل زنجبیل همراه با تمرین هوازی - بطور معنی داری نسبت به گروه کنترل - تمرین هوازی شدید - افزایش یافته است. نتایج حاکی از این بود که تمرین هوازی به همراه مکمل زنجبیل بر روی افزایش چربی سوزی در بدن اثرگذار است. از این رو مصرف مکمل زنجبیل به همراه تمرین هوازی برای افراد چاق و دارای اضافه وزن در جهت کاهش چربی بدن پیشنهاد می گردد.

تندرستی و سلامتی از مهمترین نیازهای افراد جامعه است. به دلیل تغییرات جهان امروز سبک زندگی یکی از موثرترین عوامل روی سلامتی افراد جامعه است. در زمینه سلامتی و سبک زندگی می توان با توجه به بررسی تحقیقات تجربی و با تکیه بر پژوهشهای نظری میزان تاثیر سبک زندگی را بر بروز یا تشدید انواع مشکلات و بیماری ها را مشاهده کرد از آنجایی که چاقی و افزایش چربی های بدن با افزایش بیماری های مزمن و مخرب در ارتباط می باشد، سالهاست که ذهن پژوهشگران را به خود مشغول کرده و مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفتهاست - . - 7 اضافه وزن از رشد ناهنجار بافت چربی در نتیجه بزرگ شدن اندازه یا افزایش تعداد سلول های چربی یا ترکیبی از این دو حالت به وجود می آید و توسط نمایه توده بدنی قابل اندازه گیری می باشد. اخیرا گزارش شده که 64 درصد از زنان بالای 18 سال که اضافه وزن دارند در تلاش هستند تا وزن خود را کاهش دهند - . - 8 در ایران 34 درصد زنان دارای شاخص توده بدنی بالای 25 هستند - . - 11 تحقیقاتی که روی آثار نامطلوب چاقی و ذخیره چربی زیر پوست اطراف اندام ها انجام شده است، مردان و به ویژه زنان را بر آن داشته که به فعالیت های بدنی بپردازند. هرچند بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که تمرین ورزشی تنها دارای تاثیر محدودی بر تغییر ترکیب بدن است و در هنگام ورزش شدید کالری زیادی مصرف نمی شود که باعث کاهش قابل توجهی در چربی بدن شود، ولی تحقیقات تاثیر فعالیت بدنی را بر روی چربی های بدن اثبات کرده اند و معتقدند تمرینات ورزشی بر ترکیب بدن، کنترل وزن تاثیر قابل توجهی دارد. محققین هم بیان کرده اند که تمرینات هوازی راهی موثر در کاهش چربی های بدن می باشد - . - 14 البته این مسئله همیشه مطرح است که هدف از برنامه های ورزشی حذف کامل چربی از بدن نیست بلکه کمک به افراد برای رسیدن به سطح مطلوبی از چربی بدن است. تحقیقات نشان داده اند که ورزش هوازی موجب افزایش لیپولیز و فعالیت های مقاومتی دارای تاثیر اندک بر لیپولیز هستند.

تمرینات ورزشی بویژه فعالیتهای ورزشی کم شدت مثل هوازی، باعث افزایش فعالیت عصب سمپاتیک می شود و با افزایش ترشح اپی نفرین و نوراپی نفرین، گیرنده های بتا آدرنرژیک را تحریک و بدین ترتیب لیپولیز افزایش می یابد - . - 5 اما از آنجایی که این گیرنده ها، در بافت چربی احشایی شکم بیش از بافت زیرپوستی حضور دارند، بیشترین اثر ورزش بر کاهش چربی احشایی است. به همین دلیل، شیوه ای که بتواند چربی زیرپوستی را تحت تاثیر خود قرار دهد مکمل مناسبی برای برنامه های کاهش وزن به محسوب می شود؟ چاقی و اضافه وزن نه تنها در محافل پزشکی و سلامت بلکه از نظر زیبایی ومُد ، بحث روز به حساب می آید. انواع پیشنهادات رژیم غذایی، ورزش ها و حتی وسایل گوناگون ساخته شده برای کاهش وزن گویای این موضوع است؟ افزایش وزن یک فرایند پیچیده با دخالت انواع مولفه ها مانند میزان مصرف غذا - کالری - ، ژنتیک، سبک زندگی و… است - . - 2 دلایل متنوعی برای علت چاقی ارائه شده است. اما مهمترین علت مؤثر در چاقی و اضافه وزن، عبارت است از تمایل بدن ما برای ذخیره انرژی بصورت چربی، این تمایل به صورت تکاملی به انسان امروزی به ارث رسیده است. هزاران سال پیش، اجداد انسان امروزی به دلیل نحوه تغذیه که عبارت بود از دورههای پرخوری، و انتظار طولانی مدت برای پیدا کردن دوباره غذا، توانایی ذخیره انرژی به صورت بافت اضافه چربی را به دست آوردند.

تغذیه صحیح به عنوان یکی از مهمترین تعیین کننده های سلامت در طول دوران زندگی مطرح بوده است. ابتلا به چاقی و مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای آسیایی بیشتر از سایر کشورها است . - 3 - ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای در حال گذر تغذیه ای از لاغری ناشی از سوء تغذیه به سوی چاقی ناشی از تغذیه نامناسب پیش می رود. پژوهش های زیادی در مورد روش های درمانی چاقی انجام گرفته است. اکثر متخصصان تربیت بدنی و علوم پزشکی در مورد روش کنترل رژیم غذایی همراه با فعالیت بدنی به عنوان اصولی ترین و علمی ترین روش کاهش وزن اتفاق نظر دارند - . - 5 در جریان تمرین های ورزشی بافت چربی و کبد تحت تاثیر هورمون ها عمل لیپولیز را تسریع و اسیدهای چرب را به عنوان یک پیش ساز برای سوخت و ساز وارد خون می کنند. بهره گیری از یک فعالیت هوازی با شدت مناسب سبب می شود که میزان FFA پلاسما - اسیدهای چرب آزاد - در غیر ورزشکاران کاهش یابد - . - 6 حال اگر این فعالیت هوازی را با یک مکمل چربی سوز همراه کنیم ممکن است تاثیر مضاعفی بر روی لیپولیز داشته باشد. امروز مکمل های گیاهی و تاثیر آن ها بر لیپولیز مورد توجه و بررسی محققان قرار گرفته است. از جمله ی این مکمل ها زنجبیل است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ ، دارای رگههای بنفش با نام علمی×Zingiber officinale×بدست میآیداگرچه. معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده میشود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که×ریزوم×نام دارد؟ جنس زنجبیل سردهای از تیره زنجبیلیان علفی با حدود 70 گونه بومی آسیای جنوب شرقی×است با ساقه باریک و نیمانند و برگهای سرنیزهای سبز براق که از زمینساقه ی غدهای میرویند؛ گلهای آنها سبز مایل به زرد با لبهای ارغوانی و لکههای کرمرنگ و گلآذین مخروطی و کوچک و سنبلهای متراکم است که در تابستان از زمین ساقه بیرون میزند - . - 9 زنجبیل از زمانهای دور مورد استفاده بوده و هنوز هم درطب سنتی نقش مهمی را ایفا میکند. در ایران باستان×نیز این گیاه با نام ژنگویر شناخته شده بود و کاربرد داشت و از ایران و کشورهای عربی×به سوی غرب سفر کرد. امروزه این گیاه در بیشتر مناطق استوایی×کشت میشود.

پس از قطع ساقه ریشه دار این گیاه ، مواد شیمیایی فعال موجود در گیاه از قبیل زینجیبرن، بنزابولن، جینجرول و شوگوال خاصیت ذاتی خود را از دست می دهند. شرکتهای دست اندرکار و فعال در زمینه فرآورده های گیاهی، زنجبیل را به صورت عصاره، انواع کپسول یا روغن آن عرضه می کنند تا از هدر رفتن این مواد شیمیایی جلوگیری کنند - . - 7 زنجبیل به دلیل افزایش درجه حررات بدن باعث سوخت ساز بیشتر بدن می شود که این امر در نهایت باعث بهرگیری بدن از چربی ها بعنوان سوخت خواهد شد و به همین دلیل این موضوع نقش موثر زنجبیل در جهت چربی سوزی و کاهش وزن را مورد توجه محققان حوزه علوم ورزشی قرار داده است . - 1 - از سویی دیگر گزارشات علمی متعددی نقش زنجبیل در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، کنترل قند خون بیماران دیابتی را نیز به اثبات رسانده اند. با توجه به این مهم که اثر چربی سوزی ورزش ثابت شده است و همچنین اثر چربی سوزی زنجبیل نیز به اثبات رسیده است ما در این تحقیق بر آنیم بررسی کنیم که مصرف همزمان مکمل زنجبیل با ورزش را بررسی نماییم. به عبارت دیگر، با توجه به موارد بیان شده و نیز با توجه به اینکه امروزه تاثیر استفاده از مکمل های غذایی مختلف به همراه فعالیت های هوازی برای درمان بیماری های مختلف اثبات شده است، در پژوهش پیش رو، اثر مکمل یاری زنجبیل به همراه فعالیت هوازیتا مرز واماندگی را بر لیپولیز در مردان چاق بی تحرک بررسی خواهیم کرد. و این سوال بوجود آمده است که آیا مکمل×زنجبیل×بر×نشانگر×لیپولیز×پس×از×یک×جلسه×فعالیت×هوازی× در مردان چاق بی تحرک اثر گذار است یا خیر؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید