بخشی از مقاله

چکیده

امروزه یکی از موضوعات در حوزه کسب وکارموضوع اصول اخلاقی و سرمایه های معنوی هستند ما باید بتوانیم اثبات کنیم که انسان هایی نیستیم که فقط به پول فکر می کنیم بلکه ما موجوداتی هستیم که معنا و مفهوم خاصی در زندگی مان وجود دارد و به دنبال این هستیم که برای زندگی خود معنا ارزش و هدف بیابیم.به همین دلیل هدف از این مقاله بررسی تاثیر هوش معنوی بر عملکرد کارکنان بانک کشاورزی است. این مقاله از نوع توصیفی است و اطلاعات آن به صورت کتابخانه ای و روزنامه ای گردآوری شده است. یافته های مقاله نشان داد که بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار مثبت وجود دارد. در واقع بین هوش معنوی و ابعاد نوع دوستی،وجدان کاری، جوانمردی و گذشت و رفتارمدنی رابطه مثبت وجود دارد.

مقدمه

در سالهای اخیر داده ها و شواهد علمی فراوانی مبنی بر وجود هوشی با نام «SQ» یا هوش معنوی به دست آمده است. بنا به یافته های اخیر، این هوش نهایی ترین هوش انسان معرفی شده و نقطه عطفی در این زمینه به شمار می آید. امروزه یکی از موضوعات در حوزه کسب وکارموضوع اصول اخلاقی و سرمایه های معنوی هستند ما باید بتوانیم اثبات کنیم که انسان هایی نیستیم که فقط به پول فکر می کنیم بلکه ما موجوداتی هستیم که معنا و مفهوم خاصی در زندگیمان وجود دارد و به دنبال این هستیم که برای زندگی خود معنا ارزش و هدف بیابیم. هوش معنوی یا «SQ» همان توانایی است که به ما قدرت دیدن رؤیاها و تلاش و کوشش برای دست یافتن به آن رؤیاها را ارزانی می دارد.

این هوش زمینه تمام آن چیزهایی است که ما به آنها اعتقاد داریم و نقش باورها، عقاید و ارزشها را در فعالیتهایی که برعهده می گیریم، دارا می باشد. هوشی که به واسطه آن به سؤال سازی در رابطه با مسایل بنیادی در زندگیمان می پردازیم و با کمک آن، تحول و تغییر را در زندگی پذیرا می شویم. هوشی که قادریم توسط آن به فعالیتها و نحوه عملکردهایمان مفهومی وسیعتر، غنی تر، پربارتر و پرمعناتر ببخشیم.

همچنین با کمک آن بر معنای اعمالمان آگاه شده و دریابیم کدامیک از اعمال و رفتارهایمان از ارزش بیشتری برخوردارند و کدام مسیر در زندگیمان والاتر و شایسته پیمودن است.

برای انتخابی درست از میان راههای موجود در بحث معنویت و عرفان، و تشخیص راه در ست از غلط، و یا عرفان صحیح از کاذب، ابزاری نیاز است، که مهمترین آن "هوش معنوی" است، که با این هوش انسان دچار تشویش نشده و در دو راهی های معنوی، میتواند راه درست و پرچمدار راه درست را، پیدا کرده و نور واقعی را از بین نورهای ضعیف و قوی که انسان را به بیراهه می برند، پیدا کند، و به سرانجام مقصود برسد .

پژوهش های بی شماری ،رابطه مثبت بین معنویت و موفقیت را تائید نموده است . هوش به عنوان یکی از عواملی که باعث موفقیت فرد در زندگی می شود، مطرح است،ولی مسئله مهم این است که بهره هوشی،تعیین کننده موفقیت فرد در دارازمدت نیست؛به عبارت دیگر همیشه این طور نیست که هرکس که هوش منطقی بالاتری داشته باشد موفق تر است.

در بعضی موارد،افراد بسیارباهوشی دیده می شوند که در زنگی موفق نیستند و برعکس،افرادی با بهره هوشی کم تر وجود دارند که موفقیت فراوانی را کسب کرده اند. در واقع مشخص شده است وقتی افراد به موفقیت هایی نزدیک می شوند فرایند پیچیده ای را سپری می کنند..

مبانی نظری

هوش معنوی

هوش معنوی یک هوش قابل اعتماد است که شامل تفکر،مفهوم سازی وحل مسئله است.هوشی که قادر هسنیم تا به وسیله آن به کارهاوفعالیت های خود معنا ومفهوم بخشیده و با استفاده از آن از معنای عملکرد خودآگاه شویم و دریابیم که کدام یک از اعمال و رفتارهای ما از اعتبار بیش تری برخوردارند و کدام مسیر در زندگی ما عالی تر است تا آن را الگو و اسوه زندگی خود سازیم.

نوبل و واگان معنقدند مولفه های هشتگانه ای که نشان دهنده هوش معنوی رشد یافته هستند،عبارتند از درستی و صراحت،انسجام،تواضع،مهربانی،سخاوت،تحمل،مقاومت و پایداری و تمایل به برطرف کردن نیازهای دیگران.

معنویت

معنویت به عنوان یکی از ابعاد انسانیت شامل آگاهی و خودشناسی می شود بیلوتا معتقد است معنویت ، نیاز فراتر رفتن از خود در زندگی روز مره و یکپارچه شدن با کسی غیر از خودمان است ، این آگاهی ممکن است منجر به تجربه ای شود که فراتر از خودمان است - غباری بناب و همکاران ، - 128:1386 معنویت امری همگانی است و همانند هیجان ،درجات و جلوه ها ی مختلفی دارد . ممکن است هشیار یا ناهشیار ،رشد یافته یا غیر رشد

یافته ،سالم یا بیمار گونه ،ساده یا پیچیده و مفید یا خطرناک باشد - وگان ،. - 2003 وگان بعضی از خصوصیات معنویت را چنین عنوان کرده است :
-1بالاترین سطح رشد در زمینه های مختلف شناختی ،اخلاقی،هیجانی و بین فردی را در بر می گیرد .

-2یکی از حوزه های رشدی مجزا می باشد .

-3بیشتر به عنوان نگرش مطرح است . - مانند گشودگی نسبت به عشق -

-4شامل تجربه های اوج می شود .

به نظر غباری بنات و همکاران - 1386 - معنویت عبارت است از ارتباط با وجود متعالی ،باور به غیب، باور به رشد و بالندگی انسان در راستای گذشتن از پیچ و خم های زندگی شخصی بر مبنای ارتباط با وجود متعالی و درک حضور دائمی وجود متعالی در هستی معنادار ،سازمان یافته و جهت دار الوهی .

الکینز و همکاران پدیده معنویت را دارای یک ساختلر چند بعدی می دانند که شامل 9 بخش عمده می شود . این اجزاء به طور خلاصه به قرار زیر هستند :

-1 بعد روحانی یا فرامادی : که به عنوان خدای مشخص فرد ،خود فراتر یا بعد فرامادی تجربه می شود .

-2 معنا و هدف در زندگی : به معنا که خلاء وجودی را می توان با زندگی معنا دار کرد.

-3 داشتن رسالت در زندگی : فرد معنوی نوعی احساس وظیفه و تعهد دارد .

-4 تقدس در زندگی : زندگی مشحون از تقدس است . و فرد معنوی می تواند تجربه های نظیر حیرت و اعجاب را حتی در موقعیت های غیر مذهبی داشته باشد و دیگر اینکه سراسر زندگی مقدس است .

-5 اهمیت ندادن به ارزش های مادی : رضایت نهایی را ،نه در مادیات بلکه در مسائل معنوی و روحی می توان یافت .

-6 نوعدوستی : به معنای تحت تاثیر درد و رنج دیگران قرار گرفتن ،داشتن احساس عدالت اجتماعی و اینکه همه ما بخشی از آفرینش هستیم

-7 آرمانگرایی : فرد جهانی بهتر را در ذهن به تصویر می کشد و تمایل دارد که این آرمان را برآورده سازد .

-8 اگاهی از تراژدی : درد ،مصیبت و مرگ قسمتی از زندگی هستند و به آن رنگ و روح می بخشند.

-9 اثرات معنویت : معنوی بودن واقعی موجب تغییر همه جنبه های بودن و نحوه زیستن می شود

ویژگی های هوش معنوی

ویژگی های هوش معنوی عبارتند از ممارست در آگاهی درونی،تمرین وبه کارگیری شهود،حساسیت نسبت به اهداف زندگی،نگرانی درباره بی عدالتی و بی انصافی،لذت بردن از پرسش های زندگی،ارزش قائل شدن برای عشق،شفقت و نگرانی درباره دیگران،خودآگاهی،احساس پیوند با دیگران،افرادی که هوش معنوی دارند،دارای ویژگی های زیر می باشند:قدرت مقابله با سختی ها،دردها و شکست ها، بالا بودن خودآگاهی در این افراد،خودهدایتی،درس گرفتن از تجربیات و شکست ها،درس گرفتن از شکست ها، درس گرفتن از شکست ها، توانایی ایستادگی در برابر جمع و هم رای نشدن با عامه مردم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید