بخشی از مقاله

این پژوهش توصیفی با هدف بررسی تأثیر سبک های تربیتی خانواده برعملکرد تحصیلی فرزندان انجام شد . جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر دوره متوسطه که در منطقه خواف و در سال تحصیلی 95-96 تحصیل می کردند ، شامل می شود که از بین آن ها 100 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ملاک اصلی عملکرد بر اساس نمرات و معدل کتبی ترم قبل آن ها بود . در این پژوهش به منظور گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه اولیه خود ساخته محقق شامل 40 سؤال متناسب با موضوع استفاده شد و در اختیار اولیای دانش آموزان قرار گرفت. برای بررسی نتایج پژوهش از روش همبستگی پیرسون استفاده شد که نشان داد که ضریب اعتبارکل پرسش نامه سنجش سبک های تربیتی برابر%73است و 60 درصد این اولیا با توجه به ویژگی های منطقه از سبک های تربیتی - مدرن و سنتی - استفاده می کردند.


کلمات کلیدی: سبک های تربیتی ، عملکرد تحصیلی ، خانواده .

.1 هوغهی
روش های تربیتی والدین با سطح سلامت روانی فرزندان ارتباط مستقیم و بدیهی دارد. در راستای سبک مناسب تربیتی میتوان نیازهای فرزندان را شناخت و نسبت به تأمین و ارضای آن ها همت گماشت.

شیوه های فرزندپروری والدین و عوامل مؤثر در آن از موضوعات مهمی است که شناخت این عوامل تأثیرگذار بر سبکهای فرزندپروری به شناخت هرچه بیشتر خانواده ها و تأثیرپذیری آنها از این عوامل منجر میشود. اگر این عوامل شناسایی نشوند، ممکن است مشکلات بسیاری برای فرزندان و خانوادهها بهوجود بیاید که جبران آنها غیرممکن باشد.

فرهنگ درون خانواده ها از ارزش ها و باورهای موجود در جامعه تأثیر میپذیرد و آن نیز به نوبه خود در فرزندان تأثیر میگذارد. پس میتوان گفت که شرایط فرهنگی درون خانواده ها در فرزندان تأثیر میگذارد؛ چرا که فرزندان تحت آن شرایط در خانواده بزرگ میشوند و افکار و ذهنیات خود را بر اساس همان باور و اعتقاد شکل میدهند. فضای فرهنگی خانواده دربرگیرنده مقولههای فضای فرهنگی خانواده، رسانهها در نقش واسطه انتقال فرهنگها و تهاجم فرهنگی است.

در خانواده سنتی فرزندان دو ویژگی مهم دارند : حرف شنوی و صالح بودن، اما نظام تربیتی غرب به جای فرزند مطیع، یک فرزند مستقل را پرورش میدهد و جامعه ما هم به سمت فرزندسالاری گرایش پیدا کرده است.

بشر برای گریز از بعضی ضعف های خانواده سنتی، ساختارهای خانواده مدرن را انتخاب کرده و درمان دردهایش را از آن طلب می کند . با ظهور تکنولوژیهای نوین و برقراری ارتباطات با سبکهای نو پدید، تحولات عظیمی در خانوادهها و کارکرد آن ها ایجاد شده تا حدی که زندگی آنها را دچار اختلال کرده است. تحولاتی که ناخواسته از بیرون بر خانوادهها تحمیل میشوند منشا بروز دگرگونیهای عمیق و اساسی در روابط خانوادگی و تغییر ارزشهای آنها است.

سبک های زندگی مردم بر چگونگی تربیت و برخورد با فرزندان هم تأثیر می گذارد. خانواده ها با درنظر گرفتن ذهنیات خود از هر نوع سبک زندگی ، نوع برخورد خود با فرزندان را پیش می برند و وقتی فرزند آن ها وارد اجتماع و مدرسه می شود می توان بیشتر به نقش تربیتی و نوع زندگی آن ها پی برد.

عملکرد تحصیلی عبارت است از کلیه فعالیت ها و تلاش هایی که یک فرد در جهت کسب علوم و دانش و گذراندن پایه ها و مقاطع تحصیلی مختلف در مراکز آموزشی از خود نشان می دهد. عملکرد تحصیلی بالا در دانش آموزان یکی از هدف های مهم نظام آموزشی است.

در تحقیقات و پژوهشگران همه سعی دارند تا عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی یادگیرندگان را پیدا کنند و آن را در محیط آموزشی به کار ببرند. عملکرد تحصیلی باید طوری تنظیم و هدایت شود که رشد و یادگیری در یادگیرندگان افزایش پیدا کند.

عوامل زیاد و مهمی در عملکرد تحصیلی نقش دارد که یکی از مهم ترین آن عوامل سبک های تربیتی خانواده می باشد. این سبک که از ابتدای زندگی برای فرزندان شکل می گیرد می تواند آینده او را به نحوی مناسب پیش برد و بر عملکرد آن ها در محیط مدرسه و جامعه نقش داشته باشد.

.2 صرصﱠ هفصهی

آیا سبک های تربیتی خانواده بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان نقش دارد ؟

.3 نغکری لآصﱢ چح لآف

آیا روش سنتی و قدیمی در جامعه امروز نقشی برای عملکرد تحصیلی فرزندان دارد ؟ آیا روش مدرن در اموزش اثرات مطلوبی را فراهم کرده است؟

آیا بین متغیرهای سبک های تربیتی و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد؟ ایا سبک تربیتی ترکیبی در عملکرد بهتر تحصیلی نقش دارد ؟


.4 ظصهمی  هصّﱢ  ّ ُ چح لآف

جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان پسر دوره متوسطه که در منطقه خواف و در سال 95-96 تحصیل می کردند ، شامل می شود که از بین آن ها 100 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ملاک عملکرد بر اساس نمرات و معدل کتبی ترم قبل آن ها بود .

در این پژوهش به منظور گردآوری اطلاعات از یک آزمون اولیه خود ساخته محقق شامل 40 سؤال متناسب با موضوع استفاده شد. برای بررسی نتایج پژوهش از روش همبستگی پیرسون استفاده شد که نشان داد که ضریب اعتبارکل پرسش نامه سنجش سبک های تربیتی برابر%73است.

.5 رصنضی لآص

در حدود 27درصد، عقیده داشتند که در پیشرفت تحصیلی فرزندانشان از روش مدرن باشد.

در حدود 13درصد، ازوالدین برای پیشرفت تحصیلی دانش آموز خود روش سنتی را قبول داشتند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید