بخشی از مقاله

چکیده

در جهان سکولار معاصر ارتباط بین گردشگران و عقاید آنها نقش اساسی در انتخاب آنها برای بازدید از یک مکان مذهبی را ایفا می کند.الگوی بازدید گردشگران از یک مکان مذهبی کاملا بر قدرت اعتقاد و انگیزه آنها بستگی دارد .از طرفی رویدادها اساسا ساختاری اجتماعی دارند و در بستر فرهنگهای بین المللی،ملی،ناحیه ای،سازمانی و حتی قبیلهای اتفاق می افتند.بسیاری از این رویدادها وابسته به مراسم،جشن ها و نماد هایی می باشند که معانی فرهنگی بسیار عمیقی دارند.رویدادها در توانایی خود برای تبدیل فضاها به مناطق شهودی - قابل درک - منحصر به فرد هستند، همراه با اینکه آنها هنجارها و ارزش ها و قوانین و مقررات منحصر به فرد خود را دارند.آنچه مسلم است این است که ادراک، نگرش وانگیزه های ساکنان ، شرکت کنندگان و صاحبنظران در رابطه با خروجی های واقعی رویدادها اغلب نادیده گرفته شده است. در این مقاله انگیزه های گردشگران شرکت کننده در پیاده روی اربعین که رویدادی بی نظیر در گردشگری به شمار می رود با روش کمی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته شده است.

واژگان کلیدی:انگیزه معنوی، رویداد،،اربعین،معنویت

مقدمه

در فرهنگ شیعه باورهایی موجود است که به مناسبتهای ایمه معصوم برمیگردد و برای بزرگداشت مقام آنها مراسم مختلفی نظیر ولادتها ،شهادتهاو اعیاد برپا میگردد که این موارد در بحث گردشگری همان رویدادهای مذهبی به شمار میروند.در این نوشتار سعی بر این است که انگیزه های معنوی گردشگران از مشارکت در ابر رویداد اربعین را به عنوان یکی از بزرگترین ابر رویدادهای مذهبی جهان مورد مطالعه قرار دهیم.

مبانی نظری

.1 معنویت 1و انگیزه معنوی2و سفرهای معنوی
برای درک نگرش و انگیزه های معنوی مهم است که معنویت تعریف شود. به این منظوردر ابتدا به مرور ادبیات موجود در سطح بین المللی می پردازیم برای مثال هیل و همکاران - 2000 - مطرح می کند که معنویت و مذهب پدیده های پیچیده ای، با ماهیت چند بعدی هستند و هر تعریف واحدی احتمالاً تنها دیدگاه ها و علایق محدودی را منعکس می کند. آنها به افزایش سکولاریزاسیون در جوامع غربی و تغییر عمده فرهنگ در چشم انداز غربی با اهمیت دادن به کاهش اهمیت دین در حالی که عبارت معنویت در زمینه های شخصی و خصوصی افزایش یافته است، اشاره می کنند. - Hill et al. 2000 - در راستای این چشم انداز، الکینس و همکاران - 1998 - هشدار دادند که تعریف معنویت، به خاطر پیچیدگی، چند بعدی بودن و ماهیت ساختاری مشکل است.

اشلی - 2007 - رویکردی گسترده برای درک معنویت پیشنهاد می کند و مشخصه های تعریف شده مانند جستجو برای معنی، ارتباط و روابط متقابل، خود تعالی بخشی و شفقت را به کار میبرد.کال 2004 - - به افزایش ماهیت فردی معنویت در میان مصرف کنندگان اشاره می کند، در گیر شدن در اکتشاف، و ارتباط عمیق و معنی دار درونی با خود برای شناسایی جهان و فراتر از آن.. - - Kale, S. 2004هیل و همکاران در سال2000 هشدار می دهند که در نظر گرفتن تقدسات برای درک معنویت ضروری است. بسیاری از محققان گزارش داده اند که لغت مذهب توسط نظام اعتقادی خاصی محدود می شود، در حالی که هیل و همکاران در سال2000 معنویت را به عنوان احساسات، تفکرات، تجربیات و رفتارهایی که از جستجوی تقدس به یک موجود الهی، شی الهی، حقیقت غایی یا حقیقت نهایی که توسط فرد درک می شود اشاره دارد ناشی می شود، تعریف می کنند.

تعریف معنویت توسط هیل و همکاران در سال2000 شامل جنبه هایی از شناخت - در قالب افکار و اعتقادات - ، اثرات - در قالب احساسات - و کردار - رفتارهایی که بروز می کنند - می شود. - Hill et al. 2000 - معنویت در زمینه های مختلفی شامل جنبش های عصر جدید، گردشگری زیارت و جشنواره های و رویدادها نیز بررسی شده است.ویلسون 2011 - - سفر شاید یک نیروی معنوی باشد که به عنوان ابزاری برای بهبود به خاطر افراط در محیط های سکولار و مادی گرا عمل می کند، بنابراین در جستجوی صلح درونی کمک می کند.در حالیکه، تاکید بر سفر دورنی برای شناخت و تحول است، این سفرها اغلب به لحاظ فیزیکی به عنوان زیارت مکان ها مرتبط با فرهنگ های باستانی، طبیعت و التیام آشکار می شوند.

معنویت به شکل گسترده در گردشگری زیارت مورد ملاحظه قرار گرفته است. زیارت به عنوان اولین شکل های گردشگری شناسایی شده است و یک مفهوم معاصر گردشگری به عنوان زیارت سکولار وجود دارد. - Willson, 2011 - . گرابام - 2001 - گردشگری را به عنوان استعاره تجربه مقدس و تحریک عصبی و حسی را به خصوص برای مراسم تجربیات گردشگری با سبک معراج - مرگ - ملاحظه می کنند. با این حال، او اذعان می دارد که اغلب گردشگران به طور کلی توسط تجربیاتشان تغییر نمی کنند و به دنبال شیوه زندگی متفاوت نسبت به سبک زندگی سابقشان نیستند. - Graburn, N,2001 - مطالعات کاربردی نشان می دهد که انگیزه های مشترک مشابه یا مشترکی برای شرکت در رویدادها وجود دارد مانند اکتشافات فرهنگی، درکنار هم بودن خانواده، اجتماعی شدن، فرار و بازیابی تعادل، هیجان و بداعت با توجه به مقیاس های موجود با عوامل ذکرشده در بالا به عنوان طیفی از انطباق انتظار می رود.

لی - 2004 - بر شیوع مجوعه ی از انگیزه های اصلی صرف نظر از موضوعات یا مکان ها تاکید می کند - “ lee,2004در مقابل، پیریس و نیلسون در - - 2001نتیجه گرفتند که مدارک کمی تا کنون برای شناسایی انگیزه های رویدادها شناسایی شده است. به علاوه، الگوی گسترده ای به شکلی آشکار وجود دارد که مردم به رویدادهای مختلف با انگیزه های مختلف می روند و عمدتاً به یک رویداد خاص با انگیزه ای خاص به جای انگیزه واحد می روند. ×

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید