بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش باورهای ارتباطی و تغییر سبک های حل تعارض بر کاهش دلزدگی زناشویی در دانشجویان زن متاهل بود. این پژوهش مطالعه نیمه آزمایشی به همراه پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود.

به این منظور از میان کلیه دانشجویان زن متاهل دانشگاه پیام نور تاکستان، تعداد30 نفر 15 - نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل - با روش نمونه گیری هدفمند از میان مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره دانشگاه انتخاب شدند و مقیاس دلزدگی زناشویی پاینز را تکمیل کردند. گروه آزمایش در هشت جلسه 60 دقیقه ای به صورت گروهی و دو نوبت در هفته آموزش دیدند. اما گروه کنترل هیچ آموزشی نداشتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ها بر کاهش دلزدگی زناشویی موثر بوده و تغییرات در مرحله پیگیری یک ماهه پایدار بود.

مقدمه

امروزه با گسترش فرهنگ مدرن، فرهنگ خانواده نیز دستخوش تغییر شده است. تضعیف روابط عاطفی میان اعضای خانواده، کم توان شدن هنجارهای خانوادگی آسیب هایی را در پی داشته است - جمشیدیها و همکاران، . - 1392 در حوزه روابط بین زن و شوهر از جمله مخاطرات دلزدگی زناشویی2 است. دلزدگی زناشویی به دنبال عدم پاسخ به درخواست های عاطفی و احساسی همسران به یکدیگر - پانز3، - 2003 و از هم پاشیدگی تدریجی رابطه زناشویی ایجاد شده و منجر به فرسودگی جسمی، عاطفی، و روانی می گردد. این مسئله هنگامی بروز می کند که زوجین متوجه می شوند علی رغم تمام تلاش هایشان، رابطه شان به زندگی معنا نداده و نخواهد داد.

عوامل مختلفی در بروز دلزدگی زناشویی نقش دارند که از جمله می توان به تاثیر باورهای ارتباطی - رمزی اسلامبولی و همکاران، - 1393، - آدیس و برنارد4، - 2002، - هاماک و کوبان5، - 2010 و سبک های حل تعارض زوجین - آماتو6، - 2010، - بردیت7 و همکاران، - 2013، - اعتمادی و همکاران، - 1393، - کریمی و همکاران، - 1393 اشاره کرد. با توجه به آثار زیانبار دلزدگی زناشویی بر روابط زوجین، به نظر می رسد پرداختن به آن و زمینه های پدیدایی آن ضروری به نظر می رسد.

از سال 1980، مطالعات به روی نقش باورها در ارتباط متمرکز شد. باورهای ارتباطی ناکارآمد شامل، افکار اغراق آمیز8، سفت وسخت9، غیر منطقی10 و مطلق گرایانه11 است - هاماک و کوبان، . - 2010 الیس - 1986 - 12، مولر و مرو - 1997 - 13، مولر و بیر - 1998 - 14 علت اصلی مشکلات زناشویی را باورهای غیر منطقی می دانند 

در واقع، رضایت یا نارضایتی زوج ها به شیوه تفکر متفاوت آن ها نسبت به اعمال و رفتار همسران شان، اندیشه های تعصب آمیز و غیر منطقی، باورهای غلط، پیش داوری ها و نگرش های منفی مربوط است. باور های غلط موجب می شود فرد با عدم درک یا عدم رمزگشایی صحیح پیام فرستاده شده، ارتباط خود با دیگران را تضعیف کند - اسماعیل پور و همکاران، . - 1392 درایدن - 1987 - 15 معتقد است رفتار ناکارآمد یکی از زوجین، باور غیر منطقی زوج دیگر را فعال کرده و در نتیجه او نیز رفتار و احساس ناسازگارانه نشان می دهد و این دور باطل ادامه می یابد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید