بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف رابطه شادکامی با سبک زندگی در زنان دارای تعارض زناشویی شهر رشت انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان دارای تعارض شهر رشت مراجعه کننده به واحدهای مشاوره دادگاه های خانواده شهر رشت در سه ماهه تیر تا شهریور سال 1395 بودند که نمونه ی این پژوهش تعداد 120 نفر، براساس نوع پژوهش بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های شادکامی آکسفورد و پرسشنامه سبک زندگی میلر و اسمیت - - 1988 پاسخ دادند.

داده های به دست آمده از طریق همبستگی پیرسون و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین شادکامی، با سبک زندگی زنان دارای تعارض شهر رشت رابطه معنادار وجود دارد - . - P <0/01 با توجه به به نتایج پژوهش شادکامی در زنان دارای تعارض زناشویی از اهمیت خاصی برخودار بوده و باید برنامه هایی در جهت افزایش شادی زنان دارای تعارض در واحدهای مشاوره دادگاه ها ایجاد گردد.

مقدمه

سبک زندگی1 زنان بخش مهمی از فرهنگ جامعه است که می تواند تحت تأثیر بسیاری از عوامل قرار گیرد. در روابط زناشویی عوامل متعددی باعث رضایت همسران از یکدیگر می شود. بدیهی است که کمبودهای موجود در کفایت های عاطفی و هیجانی زوج ها در کنار عوامل متعدد دیگر بر زندگی مشترک آن ها اثراتی نامطلوب خواهند گذاشت. در زمینه تعارض تعریف های متعددی ارائه شده است. نارضایتی حداقل یکی زوجین نسبت به رابطه تعریف می شود.

در واقع فرآیند است که ضمن آن اعمال یک نفر با دیگری تداخل پیدا می کند - هالفورد، ساندرز و برنز2، . - 2001 تعارض زناشویی3، ناشی از واکنش نسبت به تفاوتهای فردی بوده و زمانی که آنقدر شدت یابد که احساس خشم، خصومت، کینه، نفرت، حسادت و سوء رفتار کلامی و فیزیکی در روابط آنان حاکم شود و به حالت ویرانگر درآید، حالتی غیر عادی است - کالین وسویکوک4،. - 2009 در خصوص تعارضات زناشویی عوامل متعددی از جمله سبک زندگی می تواند تأثیر گذار باشد.

سبک و شیوه زندگی عملکردهای روزمره ای هستند که در نوع پوشش، خوراک، طرز کار و محیط های مطلوب برای ملاقات با دیگران تجسم می یابند ولی این امور روزمره در پرتو ماهیت متحرک هویت شخصی به طرز بازتابی در برابر تغییرات اجتماعی باز و پذیرا هستند - گیدنز، . - 1388 همچنین عادات غذایی، مصرف سیگار، الکل و عدم فعالیت فیزیکی از جمله مهمترین عوامل مرتبط با سبک زندگی افراد است - آناند، کانامورا، ساندرام5 و همکاران، 2008 ؛ خانن، کاسیک و کار6 ، . - 2012 اما علی رغم اینکه در جامعه جهانی، بررسی رفتارهای افراد جامعه، به ویژه رفتارهای بهداشتی و سبک زندگی آنان، امری ضروری است، ولی این امردر جامعه ما تا حدودی مغفول مانده است.

تحقیقات نشان داده اند سبک های زندگی در ارتباط با وضعیت سلامت روانی و جسمی و نیز کیفیت زندگی افراد قرار می گیرند. کترال7 - 2007 - بر این باور است، زیربنای بیشتر، تعارضات در روابط صمیمانه احساس رنجش یکی از زوجین است. آنچه در ارتباطات جریحه دار می شود، احساس مثبت فرد درباره خودش یا دیگری است. زمانی که احساسات مربوط به خود جریحه دار می شود، غرور کاهش یافته، شرم فعال شده و عزّت نفس فرد تهدید می شود. در این زمان فرد کاهش نشاط و شادکامی و کاهش تمایل به بخشش در زندگی مشترک کاهش می یابد. شادکامی یکی از هیجانات اساسی بشر است،که هر کسی به فراخور خود آن را تجربه می کند. اما تعریف شادی به سادگی تجربه آن نیست.

افلاطون شادی را حالتی از انسان می داند که بین سه عنصر استدلال، احساسات و امیال، تعادل و هماهنگی وجود داشته باشد. همچنین شادی را ترکیبی از وجود عاطفه مثبت، فقدان عاطفه منفی و رضایت از زندگی می دانند - آرجیل، مارتین و لو8،. - 1995 شادکامی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در به وجود آوردن یک زندگی مطلوب حالتی مطبوع و دلپذیر است که از تجربه هیجانهای مثبت و خشنودی از زندگی نشأت می گیرد - هیلیز و آرجیل9،. - 2001 لیوبومیرسکی - 2001 - 10 معتقد است که افرا شاد به شرایط و اتفاقات به شیوه مثبت تر و سازگارانه تری پاسخ می دهند. چنانچه زنان دارای تعارض زناشویی شادکامی پایین تری را تجربه کنند کیفیت زندگی پایین تری خواهند داشت.

اسدی براتی مقدم، نقوی کلجاهی - - 1394 در پژوهشی رابطه ابعاد سبک زندگی اسلامی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بین شادکامی با متغیرهای روشنفکری منفی، دنیاخواهی، گنهکاری، نوع دوستی، لذت خواهی و کم همتی و همبستگی مثبت و معنادار بین شادکامی و متغیرهای ویژگیهای درونی، عبادی و اجتماعی همبستگی بود. رحیمی - - 1393 نشان دادند که همبستگی بین متغیرهای سبک زندگی و شادکامی نیز مثبت و از نقطه نظر آماری معنادار است.

همچنین پژوهش های خانجانی، مومنی و کرمی - - 1393 کجباف، سجادیان و کاویانی - - 1390 نشان داده است که بین سبک زندگی و شادکامی همبستگی معناداری وجود دارد. با توجه به این که تحقیقاتی که به بررسی سبک زندگی با توجه شادکامی بپردازد در ایران محدود است، محقق این سوال را مطرح می نماید که آیا بین شادکامی با سبک زندگی در زنان دارای تعارض شهر رشت رابطه وجود دارد؟

روش

از آنجایی که هدف پژوهش رابطه بین شادکامی با سبک زندگی در زنان دارای تعارض شهر رشت بود؛ روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان دارای تعارض شهر رشت که در سه ماهه تیر تا شهریور سال 1395 بودند که به واحدهای مشاوره دادگاه های شهر رشت مراجعه نمودند و دارای پرونده در این مراکز بودند. برای تعیین حجم نمونه براساس براساس نوع پژوهش 120 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس استفاده خواهد شد. با توجه به این که نمونه ی مورد نظر شامل زنان دارای تعارض زناشویی است، به واحدهای مشاوره دادگاه های شهر رشت مراجعه شد و از بین زنان مراجعه کننده در این مراکز تعداد 120 نفر انتخاب می شوند.

ابزارهای پژوهش

پرسشنامه سبک زندگی میلر و اسمیت: این پرسشنامه توسط میلر و اسمیت - - 1988 ساخته شده است. این پرسشنامه دارای 20 پرسش است که از روی پرسشنامه اصلی به فارسی و سپس به انگلیسی برگرداننده شده است. هر پرسش دارای پنج پاسخ - همیشه1=، اغلب2 =، گاهی اوقات3 =، به ندرت4 =، هر گز - 5 = می باشد. نمره های بالاتر نشان دهنده سبک زندگی ناخوشایند و ناسالم است. روایی این پرسشنامه پس از ترجمه به وسیله ی اعضای هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأیید شده و پایایی آن در یک مطالعه در مورد 20 بیمار مبتلا به بیماری ریه 0/86 و آلفای کرونباخ تک تک پرسش ها بالاتر از 0/5 بدست آمد.

در پژوهش فاضل، حق شناس و کشاورز پرسشنامه سبک زندگی در مورد30 نفر از پرستاران با فاصله دو هفته اجرا شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0/85 به دست آمد. همچنین در مطالعه ی دیگر آلفای کرونباخ ./ 796 به دست آمد - فاضل، حق شناس، کشاورز، . - 1392 در این پژوهش آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه 0/79 به دست آمد. پرسشنامه شادکامی :این پرسشنامه در سال 1989 توسط آرگایل و لو تهیه شده است و فرم نهایی آن 29 ماده دارد. هر یک از سوال های این آزمون دارای 4 گزینه است که از صفر تا 3 نمره به خود اختصاص داده اند. بنابراین حداکثر کل نمره آزمون 87 می باشد. میانگین نمره - - 43/5 در این پرسشنامه به عنوان نمره برش در نظر گرفته شد.

آرگایل ولو - - 1990 پایایی این پرسشنامه را با استفاده از روش آلفای کرونباخ در مورد 347 آزمودنی مورد بررسی قرار دادند و ضریب آلفای0/90 را به دست آوردند. همچنین نوربالا و علی پور - 1378 - نیز ضریب پایایی آن را با استفاده از روش آلفای کرونباخ بر روی 132 نفر ایرانی0/93 به دست آوردند. علاوه بر آن، در پژوهشی که توسط علی پور و اگاه هریس - - 1386 به منظور بررسی اعتبار و پایایی فهرست شادکامی آکسفورد - OHI آرگایل - 2000 - اجرا شد، نمونه ای متشکل از 142 مرد و 227 زن از بین کلیه کارمندان و دانشجویان ساکن استان تهران با میانگین سنی 24 سال و 11 ماه و دامنه سنی 18 تا 53 سال از مناطق 5 ، 11 ، 18 ، 2 شهر تهران برپایه چهار بخش غرب، مرکز ، جنوب و شمال - شهرستان کرج ، شهریار و اسلامشهر انتخاب شدند.

نتایج نشان داد که تمام 29 گزاره این فهرست با نمره کل همبستگی بالایی داشت. آلفای کرونباخ برای کل فهرست برابر 0/ 91 بود. نتایج تحلیل عامل استخراج 5 عامل، رضایت از زندگی، حرمت خود ، بهزیستی عامل رضایت خاطر و خلق مثبت توانستند باارزش ویژه بزرگتر از 1 در مجموع % 49/7 واریانس کل را تبیین کنند. این یافته های پژوهشی نشان می دهند که پرسشنامه شادکامی آکسفورد برای اندازه گیری شادکامی درجامعه ایرانی از پایایی مناسبی برخوردار است. اعتبار این آزمون در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/81 به دست آمد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید