بخشی از مقاله

چکیده

مقدمه: دوران کودکی سالهای مناسبی برای تشخیص مشکلات کودکان مداخله به هنگام وپیش گیری از بروز مشکلات عاطفی،اجتماعی وتحصیلی آنان در آینده است.هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آگاهی معلمان ابتدایی از ارزشیابی توصیفی بد وضعیت روانی والدین دانش آموزان مدرسه ابتدایی سعدی گوجان است.

روش:این مطالعه پژوهشی توصیفی-پیمایشی که در آن 352 نفر از والدین - کل جامعه پژوهش - شرکت کرده اند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28بوده است.برای تعیین وضعیت سلامت روانی نمونه ها،از 28 عبارت پرسشنامه 1الی 7 مربوط به مقیاس جسمانی،موارد 8 الی 14 مربوط به علائم اضطراربی و اختلال خواب ،موارد 15 الی 21 مربوط به علائم کارکرد اجتماعی،موارد 22الی 28 مربوط به علائم افسردگی را می سنجد.برای جمع بندی نمرات به اصلا نمره 1،در حدمعمول 2،بیش از حد معمول 3 وخیلی بیش از حد معمول نمره 4 تعلق می گیرد.

یافته ها:نتایج نشان داده که از نظر سلامت روانی 58/3 درصد واحدها بدون علامت،37/5درصد متوسط،4/2 درصد دارای علائم شدید روانی بوده اند.از نظر میزان اضطرابی 32/5درصد مشکوک به اضطراب متوسط و 12/5 درصد در حد اضطراب شدید دارند.از نظر علائم جسمانی 35 /8درصد مشکوک به متوسط ،8/4 درصد علائم جسمانی شدید هستند.از نظر اختلال در عملکرد 54/1 درصد متوسط ./5درصد شدید ودر رابطه با افسردگی 24/2 درصد افسردگی متوسط و 7/5 درصد علائم شدیدبوده اند.

نتیجهگیری:با توجه به نتایج ،شایعترین اختلالت روانپزشکی در میان والدین ،اضطراب با میانگین 2/32درصد و پس از آن اختلال علائم جسمانی با میانگین 2/41 درصد وبعد افسردگی با میانگین 2/2 درصد واختلال در عملکرد با میانگین 2/52 درصد وباتوجه به آمار بدست آمده هرقدر معلمان ار ارزشیابی توصیفی آگاهی بیشتری داشته باشد از میزان دغدغه فکری وروانی والدین کاسته باشد از میزان دغدغه فکری وروانی والدین کاسته میشود وآنها نگران میزان رشد یادگیری فرزندان خود نخواهند بود.که باتوجه به نتایج بدست آمده نشان می دهد که معلمان مدرسه ابتدایی سعدی شهر گوجان نیاز به کلاسهای توجیحی وآموزشی جهت فهم بهتر از ارزشیابی توصیفی اند.

مقدمه

امروزه موضوع سلامت روان عمیقا مورد توجه روانپزشکان وروان شناسان وسایر اندیشمندان علوم رفتاری واجتماعی قرار گرفته است.بهداشت روانی،دانش یا هنری است که به افراد کمک می کند تا با ایجاد روش های مطلوئب تری را برای حل مشکلاتشان انتخاب کنند

اغلب مشاهده شده که والدین که سطح بالایی از آسیب های روانی را تجربه کرده اند توانایی کمتری برای انجام تکالیف پدر ومادری خود دارد.هدف این تحقیق بررسی والدینی که علاقمندی کمک به رشته تحصیلی فرزند خود دارند بنابراین توجه به مسائل بهداشت روانی والدین در کشور جوان ایران که مساعد رشد وترقی است از اهمیت خاصی برخوردار است که نباید از آن عقلت کرد.

صاحب نظران مختلف این الگوی کمی را مورد انتقاد قرار داده اند.آزمون های سنتی به دلیل ساختار خود به خواست ونیازهای افرادی غیر از آزمون شونده پاسخ می دهد واغلب به رتبه بندی دانش آموزان می اندیشند.روشهای آنها بر نقاط ضعف آزمون شوند تاکید دارد ودر مورد پیشرفت تحصیلی دانش آموز حساس نیست.به طور کلی موارد زیر محورهای اصلی این انتقادات بوده است.

فشار شدید به دانش آموز ودیگر اجزای نظام آموزشی برای کسب نمره و فراموش شدن یا کم اهمیت شدن ماهیت عمل مدرسه رفتن دانش آموز یعنی - یادگیری - .

محدود شدن یادگیری در مدرسه عمدتا به سطح - حافظه - یا به بیان رایج - حافظه محوری - نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به گونه ای سامان گرفته بود که دانش آموزان را به سمت انباشت حافظه وفهم مطالب ومحتوای کتاب سوق می داد.جریان تدریس نیز به پیروی وتحت تاثیر این نحوه ارزشیابی،همین هدف را بیشتر دنبال می نمود.

ایجاد اضطراب وفشار روانی در دانش آموزان، بررسی نتایج پژوهش های انجام شده در طی 10 سال اجرای الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی بیانگر آن است که ارزشیابی توصیفی نتایج سودمندی را به همراه داشته است. از جمله این نتایج سودمند عبارتند از :افزایش بهداشت روانی دانش آموزان،کاهش اضطراب امتحانی، تعامل بیشتر اولیاء با مسئولان، افزایش سطح کیفی یادگیری،افزایش بازده یادگیری، ایجاد علاقه به یادگیری، تعامل بیشتر دانش آموزان با یکدیگر و معلم، افزایش اعتماد بنفس ،کاهش رقابت های ناسالم و توجه به رشد اجتماعی و عاطفی دانش آموز.

مهم ترین ویژگی ارزشیابی تحصیلی توصیفی که وجه تمایز اساسی آن با روان سنجی وارزیابی سنتی محسوب میشود.دید و نگرش انسانی و رشد یافته نسبت به آدمی است.روان سنجی سنتی بر پایه مکتب رفتار گرایی ومبتنی بر تفاوتهای فردی عمل می کند، اما رویکرد ها که به عناوینی از قبیل - سنجش و ارزیابی مبتنی بر برنامه درسی،سنجش عملکرد،ارزیابی واقعی واصیل وطبیعی و... - .مطرح می شوند، می کوشند تا این باور را ارائه کنند که نه تنها میان تدریس وسنجش ،جدایی نیست ونباید باشد و سنجش حلقه پایانی نظام آموزشی ویادگیری نیست. بلکه، فلسفه وجودی ارزیابی، خدمت به فرایند تدریس-یادگیری است.سنجش مطلوب و مفید با استمرار و جامع نگری ویژگی مورد سنجش، به صورت پویا و جامع اندازه های پیشرفت معلمان را فراهم می کند و به همین لحاظ ،از آنها به عنوان سنجش وتدریس پویا و جامع سخن به میان می آید.

روش بررسی

پژوهش حاضر مطالعه ای است توصیفی -پیمایشی که در آن اطلاعات جهت توصیف وتحلیل وضعیت روانی مورد بررسی قرار گرفته است .محیط پژوهش خانه های دانش آموزان مدرسه ابتدایی سعدی شهر گوجان وجامعه پژوهش والدین دانش آموزان در نیمسال دوم 94-95 بوده است که 184 نفر از 352 دانش آموز انتخاب شده اند.

ابزار گردآوری داده ها،پرسشنامه سلامت عمومی 28سوالی - GHQ-28 - بوده است.آزمون GHQ به فرم های 60،28،30 سوالی موجود است.

سوالات پرسشنامه به بررسی سلامت عمومی طی یک ماه آخر می پردازد ودر انتخاب به سوالها،روی 4 حوزه علائم جسمانی،علائم اضطرابی واختلال خواب،اختلال کارکرد احتمالی وافسردگی کارشده است.از 28 عبارت پرسشنامه موارد 1الی 7مربوط به مقیاس علائم جسمانی وموارد 8 الی 14 مربوط به علائم اضطرابی واختلال خواب وموارد 15الی 21 مربوط به ارزیابی عالائم کارکرد اجتماعی وموارد 22 الی 28 علائم افسردگی را می سنجد.برای جمع بندی نمرات گزینه های آزمنون به صورت -1 - - 4-3-2نمره گذاری می شوند.

نتایج

نمونه این پژوهش شامل 184 نفر از والدین بود که صدر درصد آنها مونث ومیانگین سلامت عمومی 58/3می باشد. 68/3 درصد نمونه ها نمره 26GHQداشته اند.24/3 درصد نمره 29/2و7/5 درصد نمره 23/3 به دست آورده اند.

یافته ها نشان داد که 58/3 درصد بدون علامت 37/5 درصد متوسط و 4/2 درصد دارای علائم شدید روانی بوده اند

از نظر میزان اضطراب 32/5 درصد مشکوک به علائم اضطراب متوسط و 12/5 درصد اضطراب شدید وهمچنین از نظر علائم جسمانی 35/8 درصد مشکوک به علائم متوسط و 8/4 درصد علائم 54/1 دارای علائم متوسط و./5 درصد علائم شدید ودر رابطه با افسردگی 24/2 درصد متوسط و 7/5 درصد شدید بوده اند.

شایعترین اختلال شدید روان پزشکی در میان والدین اضطراب با 12/5 درصد وپس از آن اختلال جسمانی 8/4 درصد وافسردگی 7/5 درصد واختلال عملکرد ./5 درصد بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید