بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نوع ارزشیابی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی در استان البرز به انجام رسید.روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده که با طرح پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد . ابزار جمع آوری داده ها آزمون اضطراب کتل و آزمون محقق ساخته بود و کل داده ها با روش تی دو گروه مستقل و نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد .

از آن جا که در حال حاضر استفاده از ارزشیابی توصیفی به عنوان یکی از رویکردهای نوین آموزش و پرورش مورد تاکید است ، این پژوهش نیز به بررسی میزان تاثیر ارزشیابی توصیفی بر اضطراب دانش آموزان در طول دو ماه انجام شد ، رابطه ی نوع ارزشیابی با اضطراب امتحان در دو گروه کیفی و کمی مشاهده گردید

این یافته ها با دیدگاهی هماهنگ است که در آن ارزشیابی توصیفی با عملکرد تحصیلی بالا و اضطراب امتحان پایین رابطه دارد .پژوهش انجام شده از نوع ارزشیابی توصیفی و سنتی بوده که در فرآیندی چند مرحله ای بین 30 دانش آموز پایه ی ششم ابتدایی به انجام رسید.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اجرای ارزشیابی کیفی باعث کاهش اضطراب دانش آموزان شد .

.2مقدمه وهدف
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و امتحانات که حال با عنوان ارزشیابی توصیفی میان معلمان از آن یاد می شود از دیرباز نقش مهمی در جامعه ی انسانی بازی کرده و به علت نقش مهم و حساس آن ، مورد نقد و بررسی و مطالعه فراوانی قرار گرفته است.

ارزشیابی کیفی توصیفی یکی از برنامه های آموزش و پرورش است که به منظور بهبود وضعیت نظام ارزشیابی در آموزش صورت می گیرد همچنین ارزشیابی توصیفی با تاکید به ارزشیابی در فر آیند تعلیم و تربیت فعالیت دانش آموزان در کلاس درس را تحت تاثیر قرار می دهد

ضعف نظام ارزشیابی آموزشی حتی در نتایج بین المللی دانش آموزان ایرانی نیز تاثی گذاشته است ، از جمله نتایج تحقیقات بین المللی آزمون تیمز که در سال های 1995 تا 1999 در ایران اجرا شده است نشان داد که ارزشیابی رایج در مدارس ایران عملا فرآیند یاددهی – یادگیری کلاس درس را محدود کرده و از بعد فرایندی بسیار ضعیف عمل کرده است

یکی از برنامه های اصلی نظام آموزشی ، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می باشد ; به همین دلیل مورد توجه صاحب نظران آموزشی و بسیاری از دانشجو معلمان قرار گرفته است .

اضطراب امتحان عبارتست ازتجربه ناخوشایندنگرانی وهیجان پذیری درموقعیت هایی که فرداحساس می کندتحت ارزیابی قراردارد

طبق تحقیق رزم آرا دانش آموزانی که ارزشیابی توصیفی می شوند اضطراب امتحان کمتری نسبت به دانش آموزانی که ارزشیابی سنتی می شوند نشان می دهند [1]وکاکیا و الماسی - 1387 - معتقداند ارزشیابی توصیفی 55 درصد میزان اضطراب دانش آموزان را کاهش می دهد 

نتایج به دست آمده نشان داد که دانشآموزان در مدارس مجری ارزشیابی کیفی توصیفی اضطراب کمتر و اعتماد بهنفس بیشتری نسبت به دانشآموزان مدارس سنتی تجربه میکنند. با توجه به نتایج این تحقیق اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی با رفع برخی کاستیها توصیه میشود.

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان اثر بخشی ارزشیابی کیفی – توصیفی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان مدرسه ابتدایی در استان البرز ، در سال تحصیلی 95-94 می باشد.

.3تئوری وپیشینه تحقیق

روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود . نمونه ها 30 نفر دانش آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی از منطقه 3 استان البرز انتخاب شد ، از این تعداد نیمی از دانش آموزان ارزشیابی توصیفی و نیمی به صورت ارزشیابی سنتی مورد ارزیابی قرار گرفته شددراین روش تحقیق ازطرح میدانی استفاده شد .

.4موادوروش ها

ازمون این پژوهش با استفاده از پرسشنامه ی کتل انجام شد که در دو مرحله با عنوان پیش آزمون و پس آزمون در ارزشیابی ریاضی توسط دانش آموزان تکمیل شد که نتایج آن به وسیله ی روش آماری کواریانس مورد بررسی قرار گرفت .

تحقیق صورت گرفته دردومرحله وبااستفاده ازآزمون کتل به صورت پیش آزمون ، پس آزمون برای دوگروه ازدانش آموزان پایه ششم انجام شد که درمرحله اول پیش ازشروع آزمون فرم آزمون کتل در اختیار هر دو گروه دانش آموزان قرار گرفت و از آن ها خواسته شد که به آن پاسخ دهند ، که پس ازبررسی تفاوت معنا داری بین اضطراب آن ها دیده نمی شد در مرحله ی دوم پس از آگاهی دانش آموزان از نوع ارزشیابی شان از آن ها خواسته شد تا بار دیگر به آزمون اضطراب کتل پاسخ دهند که در این ارزیابی پس از بررسی و مقایسه ی نتایج به دست آمده چنین یافت شد که بین اضطراب دانش آموزان و نوع ارزشیابی آنان تفاوت معنا داری وجود دارد و میزان اضطراب در دانش آموزان گروه توصیفی کمتر از دانش آموزان گروه نمره ای می باشد .

جدول شماره:1آزمون دوگروه مستقل - پیش آزمون -         

فرضیه: 1 با توجه به جدول شماره 1 ، درسطح آلفای0/05مقدار به دست آمده برابر 0/05<0/915 است بنابراین آزمون t دو گروه مستقل معنادارنمی باشد و بین نمرات به دست آمده در پیش آزمون تفاوت معنادار نشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید