بخشی از مقاله

چکیده

این آزمایش با 250 مرغ تخم گذار هاي لاین w-36 به منظور بررسی اثرات سطوح پروتئین - 17،16،15،14و18درصد - و لیزین جیره 4/8 - و5/8درصد پروتئین جیره - بر عملکرد مرغان تخم گذار و انتخاب سطح بهینه اقتصادي پروتئین و لیزین انجام گردید. فاکتورهاي مربوط به صفات تولیدي مانند تولید تخم مرغ، وزن تخم مرغ، تولید توده اي تخم مرغ، متوسط مصرف غذا و ضریب تبدیل اندازه گیري شدند.

نتایج نشان دادند که سطوح پروتئین موجود در جیره داري بر تولید تخم مرغ - p < 0/01 - ، وزن تخم مرغ - p < 0/05 - ، تولید توده اي تخم مرغ - p < 0/01 - و ضریب تبدیل - p < 0/01 - اثر دارد. وزن تخم مرغ به طور معنی داري - < 0/05 - p از لیزین جیره تاثیر می پذیرد. سطوح پروتئین و لیزین اثر متقابل معنی داري بر تولید تخم مرغ - p < 0/01 - ، وزن تخم مرغ - 0/05 - p < ، تولید توده اي تخم مرغ - - p < 0/01 و ضریب تبدیل - p < 0/01 - نشان دادند.

در این آزمایش از برنامه ریزي غیر خطی براي محاسبه حداکثر عملکرد فیزیکی - بیولوژیکی - و سود آوري استفاده شده است. به دلیل اثر متقابل معنی داري که بین پروتئین و لیزین بر روي تولید توده اي تخم مرغ وجود دارد، مدل برنامه ریزي غیر خطی شامل اثرات متقابل هرمتغیر در مدل لحاظ گشت. میزان پروتئین و لیزین مورد نیاز براي حداکثر نمودن عملکرد به ترتیب 21/77 گرم و 1/149 گرم برآورد گردید. میزان پروتئین و لیزین مورد نیاز براي حداکثر نمودن سود ناخالص به ترتیب 20/68 گرم و 1/094 گرم برآورد گردید. نتایج تحقیق بیانگر این است که انتخاب سطح بهینه مواد مغذي جیره تابع شرایط اقتصادي بوده و با ید در جیره نویسی بر اساس حداقل هزینه سطحی از ماده مغذي را انتخاب نمود که منجر به حداکثر سود نیز بشود.

مقدمه

افزایش سطوح پروتئین به طور معنی داري بر تولید و وزن تخم مرغ، خوراك مصرفی، صفات کیفی تخم مرغ و وزن بدن مرغان تخم گذار تاثیر دارد.هر چند کاهش سطوح پروتئین جیره موجب ارزان تر شدن قیمت جیره می گردد ولی این امر باعث کاهش عملکرد پرنده نیز خواهد شد. پروتئین و لیزین در جیره داراي اثرات متقابل می باشند و با افزودن لیزین به جیره هاي با پروتئین پایین عملکرد تولید تخم مرغ بهبود می یابد

با توجه به این مسئله که پروتئین سهم عمده اي از کل هزینه خوراك را در بر می گیرد و بر جنبه هاي متعدد عملکرد پرنده و سود آوري آن تاثیر می گذارد اهمیت تعیین سطح بهینه اي براي پروتئین که در آن سطح سود آوري بهینه شود، مشخص می شود. افزایش پروتئین جیره عملکرد را بهبود بخشیده ولی قیمت جیره غذایی گران می شود. از آنجایی که در مباحث اقتصادي حداکثر کردن تولید به معناي حداکثر کردن سود نمی باشد، هدف از این تحقیق رسیدن به نقطه اپتیممی از پروتئین و لیزین جیره می باشد که حداکثر سود در آن قرار دارد.

مواد و روشها:

این آزمایش بر روي 250 مرغ تخم گذار تجاري سویه هاي لاین w-36 در قالب طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل 5 2 که شامل 5 سطح پروتئین 17 - ،16،15،14و - 18 و همچنین شامل دو سطح لیزین - %4/8و%5/8 پروتئین جیره - بود انجام شد. فاکتورهاي مربوط به صفات تولیدي مانند تولید تخم مرغ، وزن تخم مرغ، تولید توده اي تخم مرغ، متوسط مصرف غذا و ضریب تبدیل در طی دوره آزمایش 33 - تا44هفتگی - اندازه گیري شدند. به منظور محاسبه سطح بهینه اقتصادي پروتئین و لیزین جیره یک تابع تولید چند جمله اي درجه دو ایجاد گردید.

که در این معادله وزن اولیه تخم مرغ - عرض از مبدا - α = وضریب فنی تولید مربوط به تاثیرات لیزینβ 1 = وβ2 و ضریب فنی تولید مربوط به تاثیرات پروتئینβ3= وβ4 و ضریب فنی تولید مربوط به اثرات متقابلβ5= و مقدار تولید تخم مرغY= بودند.ضرائب این معادله توسط نرم افزار SPSS - 16 - محاسبه گردید و سپس معادله حاصل توسط نرم افزار - LINGO - 11 حل گردید وسطوح بهینه پروتئین و لیزین براي حداکثر کردن عملکرد و سود اقتصادي محاسبه گردید.

نتایج و بحث:

نتایج نشان دادند که سطوح پروتئین موجود در جیره به طور معنی داري بر تولید تخم مرغ - p < 0/01 - ، وزن تخم مرغ - p < 0/05 - ، تولید توده اي تخم مرغ - p < 0/01 - و ضریب تبدیل - p < 0/01 - اثر دارد ولی اثر پروتئین بر روي مصرف خوراك معنی دار نگردید . این نتایج مورد تایید سایر محققین نیزبود - 1،2و. - 3 وزن تخم مرغ به طور معنی داري از لیزین جیره تاثیر پذیرفت اما سایر صفات تولیدي شامل در صد تولید تخم مرغ، تولید توده اي تخم مرغ، ضریب تبدیل و مصرف خوراك تحت تاثیر لیزین جیره قرار نگرفت. سطوح پروتئین و لیزین اثر متقابل معنی داري بر تولید تخم مرغ - p < 0/01 - ، وزن تخم مرغ - p < 0/05 - ، تولید توده اي تخم مرغ - p < 0/01 - و ضریب تبدیل - p < 0/01 - داشتند. به نحوي که در سطح 14درصد پروتئین افزودن لیزین باعث بهبود قابل ملاحظه در صفات فوق شد. اما در سطح پروتئین بالاتر چنین رابطه اي وجود نداشت.

در مورد لیزین نیز نتایج بسیاري 2 - و - 3 گواه این مطلب است که با افزودن لیزین به جیره غدایی کم پروتئین می توان عملکرد مرغ تخم گذار را به میزان زیادي بهبود بخشید . اما افزودن لیزین در هیچکدام از سطوح پروتئین در آزمایشی که لو و همکاران در سال 2004 انجام دادند معنی دارنبود. این مسئله می تواند به این دلیل باشد که سطوح پروتئینی که در آزمایش آنها در نظر گرفته شده به اندازه کافی پایین نبوده است که با افزودن لیزین به جیره موجب افزایش عملکرد گردد.

نتیجه محاسبات نشان داد که میزان پروتئین مورد نیاز براي حداکثر کردن تولید 21/77 گرم 18 - درصد جیره - و میزان لیزین مورد نیاز 1/149 گرم - 5/3درصد پروتئین جیره - می باشد. با جایگذاري ضرایب رگرسیون در معادله سود ، سطوح بهینه پروتئین و لیزین براي حداکثر کردن سود ناخالص - با فرض قیمت تخم مرغ 13000ریال - بر آورد گردیدکه به ترتیب 17/5 - 20/68 درصد جیره - و 5/27 - 1/09درصد پروتئین جیره - گرم می باشد.

نتایج تحلیل حساسیت تابع تولید براز ش داده شده در جدول 1 و 2 آورده شده است. این نتایج نشان داد که به دلیل اینکه قیمت نهاده ها و نیز قیمت تخم مرغ متغیر است نمی توان سطح معینی را براي بهینه کردن سود آوري در شرایط مختلف اعلام نمود و به همین دلیل مببایست با تحلیل حساسیت در شرایط مختلف بازار سطوح مورد نیاز متفاوتی را براي حداکثر نمودن عملکرداستفاده کرد. . نتایج تحقیق بیانگر این است که انتخاب سطح بهینه مواد مغذي جیره تابع شرایط اقتصادي بوده و باید در جیره نویسی بر اساس حداقل هزینه سطحی از ماده مغذي را انتخاب نمود که منجر به حداکثر سود نیز بشود.

جدول-1 تحلیل حساسیت مدل پیشنهادي با 30 درصد کاهش و افزایش قیمت تخم مرغ

جدول-2 تحلیل حساسیت مدل پیشنهادي با 30 درصد کاهش و افزایش هزینه اقلام خوراکی        

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید