بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله با تاکید بر اشتغال والدین به عنوان یکی از موانع برخورداری کودکان از سلامت و بهداشت روان ، سعی بر ارائه ی راهکارهایی عملی برای والدین نموده است .هدف این مقاله این می باشد که در وحله ی اول خانواده ها به سلامت روان کودکان خود توجه کنند و نسبت به عوامل تاثیر گذار بر آن غفلت نورزند. اطلاعات این مقاله به شیوه ی مروری گردآوری گردیده است. در ابتدای مقاله مقدمه ای کوتاه بر اهمیت تاثیر خانواده در بهداشت روان کودکان بیان گردیده است و سپس به تعریف کلمات کلیدی پرداخته ایم .

در ادامه کوتاهی بر اهمیت جایگاه خانواده ، دغدغه ها و چالش های والدین ، پیامدهای اشتغال زوجین ، بهداشت روان ، مشکلات بهداشت روان ، عوامل موثر بر بهداشت روان کودکان ، و در پایان به ارائه راهکارهایی پرداخته ایم از جمله -1:والدین مشاغلی را عهده دار شوند که بتوانند ساعات بیشتری را در کنار فرزندان خود سپری کنند، -2 مادران تا حده امکان از رفتن به سر کار خودداری کنند - به خصوص در مواردی که مشکلات روانی کودک حاد شده باشد. - ، -3 تعامل مستمر والدین با مدرسه - مربی کودک - و پیگیری عملکرد وی در مدرسه . -4 اطمینان یابی والدین نسبت به افرادی که کودک خود را به او می سپارند، -4 بی تفاوت نبودن والدین نسبت به رفتارهای کودکان خود، بویژه اگر یک رفتار ناصحیح همچون پرخاشگری ، خشونت و... توسط کودک چندین بار بروز پیدا کند. و... . در پایان مقاله به بیان نتیجه گیری براساس داده های مقاله پرداخته ایم .

مقدمه

یکی از نهادهای اجتماعی بسیار مهم که در رشد و پرورش همه ابعاد وجودی کودک موثر است ، خانواده می باشد. اهمیت خانواده به قدری در آیات و روایات و توسط روانشناسان و سایر اقشار جامعه بیان گردیده است که بر هیچ کس پوشیده نیست. خانواده در برابر کودک وظایف متعددی بر عهده دارد از جمله : نیازهای اولیه همچون نیاز به غذا ، پوشاک ، مراقبت و... یکی از مهم ترین این نیازها برقراری سلامت روانی کودک در خانواده می باشد و در صورتیکه بدان توجه نشود کودکان در سراسر زندگی خود ممکن است به پیامد این عدم توجه دچار شوند از این رو خانواده ها باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

یکی از مهم ترین اقداماتی که والدین در ان زمینه میتوانند داشته باشند انتخاب شغل مناسب می باشد زیرا اشتغال پدر و مادر بر سلامت روان کودکان بسیار تاثیر گذار می باشد . گرچه ممکن است به ظاهر این موضوع ساده به نظر برسد اما این زمینه ساز بسیاری از اختلالات روانی کودکان از جمله : خشونت ، پرخاشگری ، انزوا ، بد دهنی و ... خواهد شد. در این مقاله سعی گردیده است این موضوع روشن گردد و افراد با مطالعه آن به درک صحیحی از بهداشت روان فرزندان خود و تاثیر اشتغال بر آن برسند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید