بخشی از مقاله

چکیده

بازاریابی و ساماندهی اقتصاد جامعه محلی یکی از برنامه هایی است که کشور های مختلف جهان از این آن به عنوان محرک توسعه صنعت گردشگری یاد می کنند برنامه های بازاریابی در هر سطح - جهانی، ملی، استانی و محلی - می تواند نقش بسیار مهم و بسزایی را در جذب گردشگر و نهایتا توسعه صنعت توریسم به همراه داشته باشد. بازاریابی گردشگری دارای دو محصول نهایی می باشد اشتغال و کارآفرینی.

هدف این پژوهش تبیین تاثیر اقتصاد و بازاریابی گردشگری بر اشتغال و کارآفرینی منطقه چهاردانگه ساری می باشد. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع پیمایشی می باشد. که کلیه ساکنین منطقه چهاردانگه و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهند. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است.

همچنین با توجه به محدود بودن - مشخص بودن - حجم جامعه آماری از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده گردید. حجم نمونه 385 نفر تعیین گردید. . به منظور جمع آوری اطلاعات در بخش اصلی تحقیق و سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامه شامل دو بخش است. بخش اول درمورد ویژگی های جمعیت شناختی و بخش دوم پرسشنامه به بررسی متغیر های تحقیق پرداخته و مشتمل بر 27 سوال بسته با طیف پنجگانه لیکرت است.

روایی و پایایی معرفها و سازهها با استفاده از آزمونها مختلف همچون آزمون چن، متوسط واریانس استخراج شده، بارهای عرضی، ضریب ترکیبی و آلفای کرونباخ مشخص گردید برای تحلیل داده های پژوهش از روش های آمار توصیفی برای بررسی مشخصات پاسخ دهندگان که شامل شاخص های مرکزی - میانگین - و شاخص های پراکندگی - انحراف معیار - و برای آزمون فرضیه های پژوهش و بررسی مدل مفهومی پژوهش از روشهای آمار استنباطی که شامل روش روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است.

اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار SPSS و Smart-PLS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که آمیخته بازاریابی گردشگری در سطح اطمینان 95درصد تاثیر معناداری - آماره t خارج از بازده 1,96 قرار گرفته است - بر اشتغال و کارآفرینی منطقه چهاردانگه ساری دارد.. عامل مردم - - -0,010 و شواهد فیزیکی - آماره - -0,029t تاثیری بر اشتغال و کارآفرینی منطقه مورد مطالعه ندارد.

مقدمه

در سال های اخیر، صنعت گردشگری یکی از بخش های پر رونق اقتصادی دنیا گردیده و کشور های که توانسته اند با تجهیز خود به درجاتی از این صنعت بهره ببرند، به همان میزان نیز از رشد اقتصادی و افزایش درآمد شهروندان خود برخوردار شده اند. به طوری که امروزه، صنعت گردشگری حتی در میان کشورهای در حال توسعه نیز به عنوان نیرویی مولد برای ر شد اقتصادی و فرهنگی شناخته شده است .

به عبارتی، گردشگری، یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی عصر حاضر به شمار می رود که نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا می کند . گردشگری و کارآفرینی هر دو از جمله موضوعات نوپا در نوشتار علمی به شمار می آیند. در واقع گردشگری نقش بسیار مهمی را در رفاه اجتماعی کشور ها ایفا می کند و توسعه آن یکی از کم هزینه ترین روش های اشتغال زایی به شمار می آید، گردشگر نقدینگی را از مراکز ممالی و صنعتی به سوی سایر شهرها، روستا ها و مناطق طبیعی سوق داده و نقش مهمی در اشتغال زایی ایفا می کند.

بنابراین توسعه نظام مند گردشگری و استفاده از قابلیت های بسیار این بخش برای بهبود وضیعت کنونی گردشگری کشور مستلزم به کارگیری برنامه ریزی گردشگری است، تا با توجه به حساسیت های موجود و ظرفیت جامعه و نیازهای گردشگران بتوان از قابلیت های این صنعت در جهت پیشرفت و توسعه جامعه استفاده کرد - موحد، - 1387 یکی از این برنامه ریزی های که برای توسعه گردشگری و جلب بیشتر گردشگران به کارمی رود بحث بازاریابی و ساماندهی اقتصاد جامعه محلی می باشد که کشور های مختلف جهان از این رویکرد به عنوان محرک توسعه صنعت گردشگری یاد می کنند برنامه های بازاریابی در هر سطح - جهانی، ملی، استانی و محلی - می تواند نقش بسیار مهم و بسزایی را در جذب گردشگر و نهایتا توسعه صنعت توریسم به همراه داشته باشد.

بازاریابی گردشگری دارای دو محصول نهایی می باشد اشتغال و کارآفرینی - ابراهیم زاده،1393،. - 11 یعنی به طبع شناخت انگیزه گردشگران از مقاصد گردشگری و سوق دادن آنها به منطقه مورد نظر در نهایت ارائه خدمات که ثمره آن - اشتغالزایی - و ارائه خدمات خاص و اینورتر - کارآفرینی -

منطقه چهاردانگه با 1500 کیلومتر مربع وسعت با 99 روستا و آبادی و یک شهر و جمعیت ساکن 20000 نفر درمدارجغرافیایی 5352 طول شرقی و عرض شمالی واقع شده است در جنوب شهرستان ساری واقع شده و یکی از وسیع ترین بخش های استان مازندران می باشد.

منطقه چهاردانگه با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی مازندران ، سمنان ، مشهد و یزد - از طریق جاده جندق - و همچنین با توجه به تنوع آب هوایی - دارای آب هوای معتدل خزری در قسمت شمالی بخش، آب هوای کوهستانی در قسمت میان بند بخش و نیمه بیابانی در قسمت جنوبی بخش - ، جنگل های انبوه، چشمه های آب معدنی، آبندان ها، آبشار ها، اماکن تاریخی و زیارتی، گیاهان دارویی و فرهنگ بومی غنی پتانسیل بسیار مناسبی برای جذب گردشگر دارا می باشد

در این نوشتار سعی براین خواهد بود نقش بازاریابی گردشگری در اشتغال و کارآفرینی منطقه چهاردانگه مورد بررسی قرار گیرد و به دنبال آن به این سوال اصلی تحقیق پاسخ داده شود که آیا بازاریابی گردشگری در این منطقه تاثیر قابل توجهی بر کارآفرینی و اشتغال ساکنین منطقه دارد یا خیر؟ همچنین راهکار های توسعه کارآفرینی مبتنی بر گردشگری در این منطقه چه می باشد.

مبانی نظری

توریسم

لغت توریسم از دو بخش »تور« و »ایسم« تشکیل شده است. »تور« به معنای سفر یا گردش است و ریشه در لغت لاتین Turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبدأ و مقصد و چرخش دارد که از یونانی به اسپانیا، فرانسه و در نهایت به انگلیس راه یافته است. »ایسم« به معنی اندیشه یا مکتب تشکیل شده است. پس می توان کلمه »توریسم« را مکتبی دانست که پایه واساس آن سفر است.

از منظر اندیشمندان این حوزه، دو دیدگاه کلی برای گردشگری وجود دارد؛ از دیدگاه کسانی که به صورت زنجیره ی درآمدی به آن نگاه می کنند، صنعت است. و از دیدگاه کسانی که به صورت اجتماعی و از جنبه های علمی و علوم انسانی نگاه می کنند، فعالیت تلقی می شود. در زیر برخی از دیدگاه ها آمده است:

گردشگری به طور کلی به علت خصلت بین رشتهای خود قابلیت نگرشهای متفاوت را دارا میباشد، که خود سبب ارائه تعاریف بسیاری از آن گردیده است. در تعاریف اولیه بیشتر بر بعد فاصله تأکید گردیده و گردشگران بر مبنای فاصلهای که از محل مسکونی داشتند، طبقهبندی میشدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید