بخشی از مقاله

خلاصه

انقلاب صنعتی،یکی از بزرگترین دگرگونی های تاریخ بشر است که در قرن هجدهم میلادی با تولید انبوه کالاها و افزایش بازده نیروی انسانی آغاز گردید.البته زمینه اصلی انقلاب صنعتی را تفکرات فلسفی،علمی سیاسی و دینی موجود در قرن 16 و 17 میلادی فراهم آورده بود.

واژه ی انقلاب به دگرگونی های ناگهانی اطلاق می شود، در حالی که این تحولات صنعتی به هیچ وجه ناگهانی نبودند. حتی بعضی از محققین تنها این تحولات را مختص به صنعت نمی دانند و معتقدند که این تحولات دارای جنبه های اجتماعی و فکری نیز بوده اند این انقلاب بر خلاف نامش و مانند هر تحول تاریخی طبعاً روندی بطی داشت.

در واقع انقلاب صنعتی نخست در انگلستان آغاز گردید و سپس به سایر کشورهای جهان گسترش یافت،یعنی انگلستان به عنوان الگویی برای سایر کشورها مطرح گردید.این دنیایی است بسیار متفاوت از زندگی عمدتا روستایی که پیش از صنعتی شدن چیرگی داشت و نیز دنیایی است که هنوز هم انقلاب صنعتی دارد به آن شکل می دهد.

انقلاب صنعتی با دگرگونی های اساسی که در وهله ی اول در اواسط قرن هجدهم در انگلستان و با کمی تاخیر در سایر ممالک اروپا درزمینه: افزایش جمعیت، افزایش تولیدات صنعتی و ماشینی شدن سیستم های تولیدی اتفاق افتاد مشخص می شود. شرط اصلی رشد آن نیز دگرگونی در اوضاع و احوال اقتصادی کشورهای اروپایی بود. صنعت انگلستان حالتی روستایی داشت و از اواسط قرن هجدهم آخرین دوره ی صنعت روستایی انگلستان نیز از میان رفت.انقلاب صنعتی،دوره ی تحولات بسیار مهمی در تاریخ انگلستان بود و آنچه انقلاب صنعتی را در اروپا شاخص کرد،شکل گیری تکنولوژی و به تبع آن فرآورده های صنعتی بود که پیکره شهرها را به کل دگرگون کرد.با توجه به ماهیت موضوع، هدف از این پژوهش بررسی تحلیلی-توصیفی تاثیر انقلاب صنعتی در عصر مدرنیته می باشد .

.1مقدمه:
بررسی معماری مدرن بدون توجه به زمینه های فکری و اجتماعی مدرنیته و تحولات متعاقب آن، همانند انسان گرایی، علم مداری، دین پیرایی، روشنگری و انقلاب صنعتی، امری ناقص و ابتر خواهد بود.هر یک از این تحولات در پیشبرد تفکر ذهنی مدرن و جهان مدرن نقش اساسی و تعیین کننده داشته است و معماری مدرن حاصل و نمود کالبدی چهار سده اخیر است.

مدرنیته نوعی وضعیت و نگرش به هستی و زندگی است که در تاریخ اتفاق افتاده، این لغت در فارسی مترادف تجدد و یا مدرنیت است. برای شرح مدرنیته ، نخست می باید سنت که دوران ما قبل مدرن است توضیح داده شود . سنت بنابر تعریف، شامل آداب، رسوم، اعتقادات و رفتارهایی است که از گذشتگان به میراث رسیده است. در مقابل، جهان مدرن در برابر دنیای کهن منظر متفاوتی از هستی عرضه می دارد که بر خاسته از باورهای عقلی و انسان مداری است.

در جهان مدرن، داوری های ارزشی بر اساس این باورهای جدید تعریف می شود.شروع چنین تفکری از زمانی است که انسان به عنوان محور سنجش تمام ارزش ها مطرح شد.از زمانی که ذهن و تفکر عقلی به عنوان مبنای ارزیابی پدیده های جهان مورد توجه قرار گرفت.باور به عقل - که در این دوره جانشین تفکرات ذهنی و روحانی دوران قرون وسطا گردید - ،انسان را به عنوان نماینده عقل و اندیشه، محور همه چیز قرار داد. انسان مداری، که بعدها مبنای شکل گیری جامعه مدرن شد،ریشه درهمین جایگزینی دارد. - چارچوب معنای مدرنیته به عصری گفته می شود که انسان در آن به عنوان فاعل شناسایی و اقتدار به گونه ای خود بنیاد همه عالم و آدم را تبدیل به ابژه ی معرفتی و اقتدار خود میکند.

به عبارت دیگر، مدرنیته به مثابه یک دوران تاریخی به عصری می گویند که اومانیسم - انسان گرایی - به معنای فلسفی کلمه، ظهور پیدا می کند... در این دوران بشر مبنای همه چیز می شود و طبیعت و جهان اخلاقی و روابط قدرت، علم و تکنولوژی خاستگاه بشری پیدا می کند و هم چنین در خدمت بشر قرار می گیرد. طبعاً مدرنیته به این معنی، نوعی گسست از دوران ما قبل مدرنB که عصر مسیحی اروپا است و در محور و مرکز خدای مسیحی قرار دارد و همه ارزش ها به خداوند مسیح و تجسد تاریخی و خارجی اروپا یعنی کلیسا ارجاع داده میشودBاست. مدرنیته به عنوان یک دوران تاریخی، عصر انسان محوری است و در مقابل نگاه سنتی مقابل خودش قرار دارد که عصر کلیسا محوری یا خدا محوری است

معماری مدرن در کشورها صنعتی پدید آمد؛ جایی که نگرش جهانی پیشرو به طور موقت گسترش یافت و گروههایی از پیشگامان هنری تلاش کردند سبک مدرن معتبری را متناسب با شرایط اجتماعی به سرعت در حال تحول پدید آورند

.2پیشینه تحقیق:
معماری پدیده ای منفرد نیست . هنر نقشی مهم در طبیعت دارد . اندیشه ناب بیان شدنی نیست اما سکونت گاههای انسان بیانگر سکونت او در جهان هستند ، پس منشا اثر معماری تنها اندیشه ناب نیست و راز معماری کردن نیز تنها کالبد بخشیدن به باورها نیست. برپاکردن دیوار و ساختن طاق برای تعریف مکان برای کار و سکونت و عبادت ، و دیگر امور زندگی ، نیازمند شناخت اصولی است که از راه آنها اندیشه ناب کالبد می یابد و بدین سان بیان می شود.بالکریشنا دشی - معمار هندی معاصر - . معماری از نظم . سازواره و ارایش و تناسبات و هماهنگی و تناسبات قرینگی پسندیدگی و ایستگی و اقتصاد ناشی و نتیجه میشود.

ویترو ویوس - معمار معروف رومی - . معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه میکند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمیتوانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند .

ویلیام موریس . زمانی که ما با یک تپه و توده خاک به طول شش فوت و عرض سه فوت در جنگل روبرو میشویم که با استفاده از بیل به شکل یک هرم روی هم انباشته شده است، به فکر فرو میرویم و چیزی در درون ما میگوید: اینجا کسی دفن شده است. آن توده خاک معماری است. آدولف لوس.اینکه معماری در لحظهای از خلاقیت بوجود میآید، یک حقیقت انکارناپذیر است، زمانی که ذهن درگیر چگونگی تضمین استحکام یک ساختمان و نیز تأمین خواستههایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدفی متعالیتراز تأمین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته میشود و آماده میگردد تا تواناییهای شاعرانهای رابه معرض نمایش گذاردکه ما را برمیانگیزانند و به ما لذت و سرور میبخشند.

لوکوربوزیه. معماری چیزی جز تمنای زمان برای فضایی زنده متغیر و جدید نیست. درست است که معماری بر روی حقایق مسلم بنا گردیده است اما زمینه کار اساسی آن تسلط معانی است. معماری، اراده زمان است که به فضا تبدیل شده است. زنده، شاداب و جدید.

.3روش تحقیق:
روش تحقیق انتخاب شده در این مقاله تحلیلی-توصیفی می باشد، از این رو انتظار می رود که نتیجه از این پژوهش بررسی تاثیر انقلاب صنعتی در عصر مدرن، بررسی میراث نهضت مدرن،بررسی آرمان شهرها و نظریات معماران مدرن می باشد.

.4سوالات تحقیق:
.1بررسی میراث پیشکسوتان نهضت مدرن ؟ .2رویکردهای جدید در معماری مدرن؟ .3بررسی آرمان شهرهای مدرن ؟

.5تاریخچه معماری مدرن در انقلاب صنعتی:

بسته به اینکه منظور از شروع چه باشد سه جواب مختلف برای این سوال وجود دارد:الف. معماری مدرن با تغییرات تکنیکی، اجتماعی و فرهنگی مربوط به انقلاب صنعتی متولد می شود و اگر بخواهیم از اجزا منفرد آن صحبت کنیم می توانیم بگوییم که معماری مدرن از همان بدو انقلابات صنعتی یعنی حدود 1760 شروع شده است.

در وحله ی اول، هر یک از این تغییرات در یک قسمت از زندگی اجتماعی بوجود آمد و درک ارتباط آنها در محدوده فرهنگ زمان با هم ممکن نبود و تنها با توجه به رویدادهای بعدی است که می توان گرایش آنها را به جانب وحدت احساس کرد.ب. پس از آنکه مولفه های جداگانه با وضوح کافی شکل گرفتند، تحقق پیوند متقابل بین آنها ضرورت یافت. معماری مدرن به منزله ی یم مشی فکری و عملی منسجم، هنگامی متولد شد که مبانی این ضرورت آشکارا تبیین و برنامه ای منظم برای تحقق آن فراهم شد. این گام بزرگ نخستین بار به همت ویلیام موریس در انگلستان برداشته شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید