بخشی از مقاله

چکیده

رشد سریع تکنولوژی ساخت وسیلهنقلیه، باعث افزایش دائم سرعت و نیار بیش از پیش به ترمز و اصطکاک شده است. مطالعات بینالمللی نشان دادهاند که افزایش متوسط سرعت، باعث ایجاد خسارات بیشتر در تصادفات شده است. مقاومت در برابر لغزندگی از پارامترهای مهم ایمنی راه است که در پیشگیری از تصادفات ناشی از لغزندگی نقش موثری دارد.

اصطکاک و شرایط رویه روسازی از معمولترین شاخصهای مسائل ایمنی است، به نحوی که در صورت نداشتن ضریب اصطکاک کافی، بروز تصادفات ناشی از لغزندگی تقریباً اجتنابناپذیر خواهد بود. بافت درشت به عنوان بخشی از مجموعه روسازی به بهبود وضعیت اصطکاک سطح کمک میکند. در این مقاله، دستیابی به متوسط عمق بافت درشت روسازی جهت بالابردن سطح تماس لاستیک با روسازی در شرایط مرطوب بودن جاده و همچنین زهکشی بهتر سطح روسازی جهت افزایش ایمنی راههای کشور در تحقیقات صورت گرفته مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از تحقیقات صورت گرفته در گذشته، با استفاده از روش پخش ماسه بر طبق استاندارد ASTM E965-96، اثر بافت درشت بین دانهبندیهای مختلف در رویههای آسفالتی و مناسبترین دانهبندی از نظر مقاومت در برابر لغزندگی در افزایش ایمنی راهها بررسی شود.

.1 مقدمه

مقاومت در برابر لغزندگی از خصوصیات مهم رویه راه است که در ارتباط با تامین ایمنی و پیشگیری از تصادفات ناشی از لغزندگی نقش موثری را دارا میباشد. این خصوصیت به صورت نیرویی که به هنگام ترمزگیری، در برابر سرخوردن لاستیکهای وسیلهنقلیه بر روی سطح خیس روسازی عمل میکند، تعریف شده و با پارامتری موسوم به ضریب اصطکاک بیان میگردد 

در صورت فقدان مقدار مناسبی از اصطکاک در شرایط آب و هوایی بارانی، احتمال وقوع تصادف ناشی از سرخوردن وسیلهنقلیه بر سطح روسازی زیاد است. میتوان گفت تلفات انسانی، بدترین پیامد هر تصادف است. متاسفانه آمار متوفیان ناشی از تصادف در ایران بسیار زیاد است که بخشی از این تصادفات، ناشی از کمبود مقاومت لغزندگی سطح راه میباشد. این در حالی است که در کشورهای اروپای غربی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه که حتی پارامتر وسیلهنقلیه- کیلومتر طی شده در آن کشورها بیش از 10 برابر ایران می-باشد، تعداد کشتهها بسیار کمتر میباشد 

در کشورهای صنعتی به مساله مقاومت در برابر لغزندگی اهمیت ویژهای داده میشود و بودجه زیادی برای مهار لغزندگی در سطح روسازی در نظر گرفته میشود. این مطالعات کمک میکنند که در سه بخش طراحی، اجرا و نگهداری روسازی، مساله لغزندگی به نحوی مناسب مورد نظر قرار گیرند. در فاز طراحی می-توان با طرح مخلوطهایی که دارای خصوصیات مناسبتری از نظر اصطکاک باشند به مقاومت روسازی در برابر لغزندگی کمک کرد.

این کار با استفاده از سنگدانههای مقاوم در برابر سایش، خردشدگی، عوامل جوی، انتخاب دانهبندی مناسب و همچنین دارای سطح زبر و خشن میتواند انجام شود، به طوری که بافت درشت با ایجاد کانالهای باریکی امکان زهکشی آبهای سطحی را هنگام بارندگی فراهم میکند. به همین دلیل رعایت اصول ایمنی جادهای به منظور ایجاد امنیت خاطر استفادهکنندگان از جادهها، کاهش تصادفات و به دنبال آن کاهش مرگ و میر و جراحت افراد و همچنین کاهش خسارت مالی را به همراه خواهد داشت.

آمار سوانح رانندگی کشور نشان میدهد که تعداد تصادفات، تعداد مجروحان و متوفیات حوادث رانندگی هرساله روند رو به رشدی دارد و آشکار است با ادامه روند کنونی، در آیندهای نه چندان دور، فاجعهای ملی اتفاق خواهد افتاد. شکل 1 تعداد متوفیات سوانح رانندگی در خلال سالهای 1375 تا 1392 را در 18 سال اخیر نشان میدهد 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید