بخشی از مقاله

چکیده

هدف این مطالعه تعیین تأثیر تمرین یوگا بر تعادل ایستا و پویا ی بیماران مبتلا به ام اس صورت گرفت. جامعه آماری این مطالعه نیمه تجربی را زنان مبتلا به ام اس شهرستان دزفول تشکیل دادند که داوطلب شرکت در پژوهش بودند. نمونه آماری این تحقیق را 21 نفر از زنان مبتلا به ام اس، با سن بین 19 تا 54 سال و سطح پایین و متوسط بیماری - - 66 4 - تشکیل دادند. بیماران به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند.11 بیمار در گروه تمرینات یوگا که در هر جلسه 60 تا 70 دقیقه به تمرین میپرداختند و 10 بیمار در گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنی ها سه جلسه در هفته برای 8 هفته به تمرین پرداختند

.مهارت تعادل ایستا با تست لک لک و تعادل پویا با تست ستاره سنجیده شد.تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t استیودنت وابسته، آزمون آنوای یک راهه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری .0/05انجام شد. بر اساس یافتههای پژوهش تعادل پویا در گروه تمرینات یوگا - - 0/009 افزایش معنیداری داشت و تعادل ایستا در گروه تمرینات یوگا - - 0/002افزایش معنیداری داشت همچنین در گروه کنترل در هیچ یک از شاخصهای اندازهگیری شده تغییری را نشان ندادند.طبق یافتههای پژوهش نتیجه گرفته می شود اطلاعات حاضربا توجه به اثر بخشی تمرینات یوگا میتواند در طراحی برنامه های تمرینی برای بیماران مبتلا به ام اس موثر و مفید واقع شود.
کلمات کلیدی: یوگا - تعادل ایستا - تعادل پویا بیماران ام اس

-1مقدمه:

بیماری مولتیپل اسکلروزیس ازجمله بیماری های شایع التهابی ودی میلین یزاسیون سیستم عصبی مرکزی می باشد ،آنچه توجه بیش ازپیش به این بیماری را دو چندان می کند شیوع رو به رشدآن درسال های اخیر است. متاسفانه تعدادزیادی ازمردم جهان به این بیماری مبتلا هستند و روز به روز بر تعداد مبتلایان افزوده می شود - موسوی، 2/5 . - 2006 میلیون نفر در سراسر دنیا و چهارصد هزار نفر در ایالات متحده آمریکا به آن مبتلا می باشند درایران نیزازهر100 هزارنفر 30-15 نفر به این بیماری مبتلا هستند. علت اصلی بیماری ناشناخته است. میزان شیوع در زنان دوبرابرمردان است. سن شروع بیماری عمدتابین 40 - 20 سالگی می باشد و ممکن است از 80-20 سالگی بروز کند. عواملی مانند ضربه وتنش ایمنولوژیکی، ژنتیکی وعوامل محیطی رادر بروز آن موثر دانسته اند. اختلالات تعادل یکی از مشکلات شایع بیماران مبتلا به ام اس می باشد.

ناتوانی درحفظ تعادل ساده ترین فعالیت های روزانه بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس را تحت تاثیر قرارداده تا جایی که اعمال ساده ای نظیر ایستادن و راه رفتن، نوعی چالش برای این بیماران محسوب می شود و موجب عدم استفاده از سیستم های حرکتی بدن شده و عوارض زودرس حاصل از آن، نظیر دیمیلیزاسیون و کاهش سرعت سیر اعصاب محیطی خواهدشد. - استفن و همگاران . - 2001 اختلال در بینایی، اشکال در راه رفتن، اختلال حسی، اشکال در تمرکز، عدم تعادل و اختلال درکنترل اتونومیک قلبی- عروقی از مهم ترین نشانه های آن است. ضعف عضلانی، خستگی، فلج خفیف و اسپاسم از علائم شایع این بیماری است. ضعف عضلانی وخستگی خود از عواملی اند که به راه رفتن غیرطبیعی و یا کاهش تحریک می انجامند.

با توجه به گسترش روزافزون میزان مرگ ومیربالا، صرف هزینه های کلان و مشکلات و عوارض زیاد ناشی از دارودرمانی، استفاده از روش های غیردارویی که بتواند باعث کاهش مشکلات و ارتقا سطح عملکرد بیماران ام اس شود منطقی به نظر می رسد. با توجه به عوارض و مشکلات ناشی از بیماران مبتلا به ام اس، آموزش مداخلات مناسب از جمله توانبخشی و تکالیف بازتوانی که به بهبود تحریک گیرنده ها د رمغز توجه خاص دارد باید برای این جمعیت مورد توجه قرار گیرد. پژوهش های زیادی نشان داد مداخلات متنوعی باعث بهبود تعادل قامتی در این بیماران می شودکه شامل تمرین با استفاده از صفحه تعادل، لرزش کل بدن، هیپنوتیزم درمانی، فیزیوتراپی برپایه مفهوم بوبات، تمرینات حرکتی، آب درمانی، تمرینات مقاومتی پیش رونده و تمرینات ایروبیک می باشد.

طی چند سال گذشته، توجه خاصی به ورزش و اهمیت توان هوازی، به ویژه ورزش هوازی شده است. مطالعاتی درباره تاثیر فعالیت های بدنی و ورزش هوازی دربیماران مبتلا به ام اس انجام شده است. عدادی از آن ها بیانگر آثار مثبت فعالیت بدنی درتوان هوازی و کیفیت زندگی در افراد بوده اند، درحالی که تعداد دیگری از مطالعات چنین نتایجی را نشان نداده اند - افتخاری، . - 2008ورزش یوگا واژه ای است سانسکریت به معنای وصل کردن . وصل کردن ذهن به جسم، احساسات به منطق و وصل کردن توجه به عمل. یوگا به معنای واقعی خودش یک ورزش است. یوگا ورزش کاملی برای جسم و ذهن است. تکنیک هایی در یوگا وجود دارد که هم بدن را ورزش می دهد و هم ذهن را به تکاپو و فعال بودن وادار می کند. یوگا از دو بعد جسمی و ذهنی تشکیل شده و هیچ وقت تمرین های بدنی از تمرین های ذهنی جدا نیست.

برای انجام تمرین های بدنی - آسانا - از تمام کفایت های ذهنی مثل توجه، دقت و تمرکز استفاده می شود، همین طور برای انجام تمرین های ذهنی مثل مراقبه کردن، درست به همان اندازه که از ذهن استفاده می کنیم بدن را هم به کار می گیریم، چون وضعیت بدن و حالت نشستن در ایجاد تمرکز فکر و جایگاه "حضور" نقش مهمی دارد. در هر تمرین یوگا این تاکید به وصل کردن وجود دارد تکنیک های یوگا اتصال بین بدن فیزیکی، ذهن و روان را برقرار کرده، راه حل مطمئنی برای آرامش فکر و درک حقیقت از طریق آگاه شدن بر خویشتن است - Giesser و همکاران. - 2008 یوگا امروزه به عنوان یک ورزش مخصوص برای بهسازی روح وجسم نه تنها مورد قبول مردم، بلکه پزشکان و روانشناسان قرار گرفته است از این رو در این مطالعه محقق به دنبال یافتن مقایسه اثر بخشی تمرینات یوگا بر تعادل زنان مبتلا به بیماری ام اس - مولتیپل اسکلروزیس - می باشد.

-2 بیماری مولتیپل اسکلروزیس - : - ms

-2-1تاریخچه بیماری مولتیپل اسکلروزیس - : - ms بحثهای زیادی در این زمینه وجود دارد که آیا این بیماری در تمام طول تاریخ، بشر را گرفتار میساخته است یا فقط از حدود 200 سال پیش برای انسانها مشکلساز شده است. اگر چه مدارکی از تاریخ باستان وجود دارد که نشانههایی از یک بیماری همانند ام اس را توصیف میکند، اما پزشکان مطمئن نیستند که آیا آن چیزی که توصیف شده است، همان بیماری ام اس بوده یا یک بیماری دیگر که در برخی از ویژگیها همانند ام اس می-باشد - آبرامووتیز، ترجمهی همتخواه، . - 1384 به عنوان مثال دیاسته آگوستوس1یکی از نوادگان جرج سوم، پادشاه انگلستان، در سال 1822 در یادداشتهای روزانهی خود، آغاز بیماریش را که با تاری دید همراه بوده است را شرح میدهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید