بخشی از مقاله

چکیده

تنوع زیستی، تمام گونه های گیاهی و جانوری، ریز موجودات و بومسازگان و فرایندهای اکولوژیکی آنها را در بر میگیرد. هدف از آن رسیدن به کمیتی واحد برای سهولت مقادیر و ارزیابی جوامع و اکوسیستمهای جنگلی است. با نگرش به گوناگونی بسیار زیاد ماکروفون از یکسو و ناشناخته بودن برخی از این گروهها از سوی دیگر، بیشتر آنها در چارچوب گروههای شناخته شدهتری مانند؛ عنکبوتها، کرم خاکی، موریانه ها، سوسکها، صدپایان، حلزونها، لیسه، بررسی میشوند.

در اکوسیستمهای جنگلی، درختان بعد از رسیدن به سن کهولت و پایان زندگی یا در اثر رقابت و آسیب از عوامل جوی و بدون دخالت انسان مرده و به تدریج میپوسند، که خشکهدار نامیده شده و زیستگاهی برای جانوران و گیاهان است.

خشکهدارهای افتاده بسته به درجه و میزان پوسیدگی بیوتوپ جانوران مختلفی است که از خشکهدار به عنوان منبع موادغذایی، آشیانه یا مکانی برای تولیدمثل و پناهگاه استفاده میکنند. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر درجات مختلف پوسیدگی خشکدار راش در جنگلهای شصت کلاته گرگان بر فراوانی و تنوع-زیستی ماکروفون بود.

برای نیل به این هدف از خشکهدارهای افتاده با قطرهای مختلف و با درجات پوسیدگی مختلف در کلاسههای مختلف ارتفاع از سطح دریا نمونهبرداری برداشت شد. جداسازی ماکروفون از خشکهدارها در عرصه انجام گرفت. و با استفاده از کلیدهای شناسایی در سطح راسته شناسایی شدند. نتایج نشان داد فراوانترین راسته شناسایی شده ماکروفون روی انواع درجات پوسیدگی خشکهدار راش هزارپا بود. با افزایش درجه پوسیدگی خشکهدار فراوانی و تنوع ماکروفون افزایش یافت و بین درجات پوسیدگی خشکهدار اختلاف معنیدار آماری در سطح احتمال 95 درصد وجود داشت.

مقدمه

تنوع زیستی، یا گوناگونی زیست شناختی، ترکیبی از اشکال مختلف و متنوع جوامع گیاهی و جانوری را در کره زمین شامل میشود. تنوع زیستی به مطالعه گوناگونی، ساختارجمعیتی و الگوهای فراوانی و پراکنش گیاهان که مفهوم آن با آمیختگی و ترکیب گونهها قرین است پرداخته و به عنوان شاخصی برای مقایسه وضعیت اکولوژیک اکوسیستم های جنگلی به کار گرفته میشود .

هدف از آن رسیدن به کمیتی واحد برای سهولت مقایسه و ارزیابی جوامع و اکوسیستمهاست.

آنچه امروزه بر اهمیت روز افزون تنوع زیستی میافزاید نقش آن در حفظ ثبات اکوسیستم هاست. زیرا حضور گونههای بیشتر در یک منطقه، ساختار پیچیده تری به اکوسیستمهای طبیعی خواهد داد و در نتیجه این اکوسیستمها در پاسخ به تغییرات توانایی بیشتری داشته و با ثباتتر هستند. تنوع زیستی بالاتر اکوسیستمها نشان دهنده پایداری بیشتر آن اکوسیستمهاست 

تنوع گونهای بر مفاهیمی استوار است که یکی از مهمترین آنها غنای گونهای است. غنای گونهای1، بیانگر حضور انواع گونهها در محی مورد مطالعه است. دومین مؤلفه تنوع گونهای یکنواختی - 2وفور نسبی - است که به توزیع افراد گونهها مربوط میشود. در واقع این مؤلفه بیانگر نحوه توزیع افراد بین گونهها از لحاظ کیفی میباشد. سومین مؤلفه تنوع گونهای، ناهمگنی3 است که بیانگر ترکیب دو مفهوم غنا و یکنواختی میباشد.

شاخصهایی که با ارائه یک عدد به عنوان نتیجه، تنوع گونهای - غنا، یکنواختی و ناهمگنی - را در یک واحد نمونهبرداری یا یک جامعه نشان میدهند، شاخص-های غیرپارامتریک4 میگویند . - 5 - ماکروفونها ارگانیسمهایی هستند که اندازه آنها بیش از10 میلیمتراست و به راحتی با چشم غیر مسلح هم دیده میشوند . - 9 - جانوران درشت خاک - ماکروفون - متشکل از یک تعداد زیادی از موجودات مختلف که روی سطح، در فضاهای خاک و در ناحیه نزدیکی ریشهها زندگی میکنند.

در میان جانوران خاکی، جانوران درشت - ماکروفون - به عنوان دسته مهمی از جانوران خاکزی در چرخه مواد غذایی و انرژی از اهمیت بالایی برخوردارند و اهمیت مهمی بر پویایی مواد آلی و روند تجزیه خاک دارد . در جنگلهای طبیعی درختان بعد از رسیدن به سن کهولت و پایان دیرزیستی گیاهی با توجه به عمر فیزیولوژیکی، فشارهای محیطی، آفات وحشرات،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید