بخشی از مقاله

چکیده :

با گذشت سالها از تاسیس فضاهای آموزشی، همچنان جامعه ما شاهد تحولات چشمگیری در معماری بناهای آموزشی نبوده است، در حال حاضر اکثر مهد کودک ها و... در فضا های فاقد طراحی مناسب و یا در فضا هایی با کاربری غیر آموزشی - مثل خانه - تاسیس می گردند. ساخت و سازهای معماری فضای کودکان جامعه امروز ایران بسیار کمرنگ می باشد و نیازمند توجه بیشتر است. در اصل محلهای نگهداری کودکان فضاهای کوچک، شلوغ، بیرنگ، یکنواخت می باشند که فاقد طراحی مناسب هستند. واقعیت امر این است که فضاهای آموزشی کودکان ما بیشتر، باعث از بین رفتن خلاقیت آنها میشود، بی توجهی به تاثیر کیفیت فضای معماری در پرورش خلاقیت کودکان مانع ذوق وشوق کودک،برای ورود به آنها میشود.

اهمیت دادن به فضای کودکان در شناخت بهتر محیط برای افزایش خلاقیت است .طراحی فضای کودک که با توجه به ویژگی های ذهنی، رفتاری و شناختی کودک و با به کارگیری رنگ ها و فرم ها ی مناسب برای کودک طراحی شده باشد،می تواند مکان مناسبی را برای رشد کودک فراهم کند. این موضوع روش توصیفی -تحلیلی شامل - تحقیقات و مطالعات اسنادی و کتابخانه ای، میدانی، - را طلب میکند که در زمره ی تحقیقات کاربردی است . نتایج بدست آمده گویای این است که مناسب ترین رنگ، زیباترین و موثرترین آن ها از نظر کودکان است در نتیجه رنگ سبب پیدایش فضایی آرام و توام با فعال سازی ذهن کودکان می شود انگیزه بالا رفته و به طبع خلاقیت را افزایش میابد.

واژگان کلیدی : رنگ، ارتقا خلاقیت ،خانه کودک.

مقدمه:

ایران از نظر جمعیتی دارای ساختاری جوان است بدین معنا که بیش از 1/3 درصد را گروه سنی کودکان زیر 6 سال تشکیل میدهند. از آنجایی که کودک تعاملات محدودی تا سنین قبل از دبستان دارد علاوه بر توجه به کالبد خانه باید به محیط های دیگری که وقت خود را در آن سپری می کنند هم ضروری است. بنابراین توجه به حضور، نیازها و قابلیت های رشد جسمی ، شناختی و عطفی و روانی کودکان برای شکوفایی و توانایی خلاقانه آن ها در طراحی ضروری است. - ولی پور وهمکاران ،. - 1395 آغاز پرورش بسیاری از توانایی های انسان در دوران کودکی است؛ آغاز پرورش قدرت تخیل و خلاقیت نیز در دوره کودکی شکل میگیرد.

اریک فروم معتقد است که خلاقیت توانایی دیدن وپاسخ دادن است - جعفری و همکاران،. - 1393خلاقیت یک نیروی ذاتی است که در همه افراد وجود دارد و راههای بیشماری برای پرورش آن وجود دارد آنچه مسلم است اینکه فضا در کیفیت آموزش و پرورش و بروز خلاقیت نقش بسیار مهمیایفا میکند. از نظر فروید، منبع خلاقیت را باید در تجربیات دوره کودکی فرد یافت - نقره کار و همکاران،. - 1388پژوهش ها نشان می دهند در دوران کودکی قابلیت ها و خلاقیت کودکان پایه گذاری می شود و بهترین زمان پیشرفت برای خلاقیت و تخیل در فاصله سنی 2 تا 10 سال روی می دهد و کودکان طی این سالها از محیط تاثیر بیشتری می گیرد و در مورد محیط خود به طور طبیعی کنجکاو هستند - احتیاطی،. - 1393

بیان مسئله:

اهمیت این موضوع به معنای اهمیت کودکان در شکل دهی دنیای فردا می باشد. اعضای کوچک و جوان جامعه که قابلیت تاثیر گذاری بر شکل دهی محیطشان را با بیان نیازها و تمایلات خودشان دارند ولی در این مهم نیاز به کمک بزرگسالان دارند. این حقیقت انکار ناپذیر است که کودکان در سنین طفولیت تنها به مراقبت و تامین نیاز های جسمانی نیاز ندارند بلکه باید همه ابعاد وجودی آنها - جنبه های روانی، عاطفی، شخصیتی، هوش و شناختی و اخلاقی - مورد توجه قرار گیرد. از این رو لازم است تا در مرحله آغازین شد کودک، پرورش خلاقیت مورد توجه قرار گیرد در این میان طراحی فضاهای کودکان، یک مقوله معماری است . در حالی که ارتقا خلاقیت آن ها مقوله ی روانشناختی به شمار می آید . در طراحی مکانی برای کودک به دنبال مناسب سازی محیط کالبدی با اهداف تربیتی و روانشناسی رشد به ویژه ، با تاکید بر کارکرد فضا در رشد قوای خلاقانه ی کودکان می باشد، بنابراین این پژوهش به دنبال طراحی فضاهایی است که بتوانند در کنار سایر مولفه ها و انگیزش ها ، نقش موثری در ارتقا خلاقیت کودکان داشته باشند ،از جمله تلاش برای سازگاری فضاها ومبلمان آن ها،فرم ها ، رنگ ها و.....که این عوامل خود قادر است تاثیرات محسوسی بر خلاقیت کودکان داشته باشد.در این پژوهش هدف از طراحی خانه کودک با توجه به مولفه های ذکر شده دستیابی به فضایی متناسب با نیازها و خواسته های کودکان با هدف توسعه یادگیری وخلّاقیت میباشد از طریق شناسایی و تاثیر رنگ بر روی آنها .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید