بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک های فرزندپروری والدین بر اعتیادبه اینترنت دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شده است. نمونه این مطالعه 821 نفراز دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تبریز در سال - تحصیلی 95-1394 به همراه والدین شان می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. . سپس پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ وسلامت عمومی گلدنبرک توسط 218 دانش آموز وپرسشنامه شیوه های فرزندپروری بامریند و توسط والدین این دانش آموزان تکمیل گردید.

پس از تکمیل پرسشنامه ها، یافته های آماری با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد بررسی قرارگرفت. درنتیجه فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینکه باکنترل متغیر سلامت روان بر اعتیاد به اینترنت سبک های های فرزندپروری والدین - مقتدرانه، مستبدانه، سهل گیرانه - براعتیاد به اینترنت دانش آموزان اثر متفاوت دارد.با اطمینان تایید می شود.

مقدمه

اعتیاد به اینترنت در ویرایش پنجم راهنمای ت شخی صی و آماری اختلات روانی - DSM-5 - به عنوان یک اختلال جدید معرفی شده است - بلاک، . - 2008تحقیقات نشان میدهد که استفاده از اینترنت در چهار حوزه زیر نوجوانان را تحت تاثیر قرار میدهد. سلامت جسمانی،رشد روانشناختی عملکرد تحصیلی و روابط در خانواده.

خانواده نقش مهم و موثری در اجتماعی شدن نوجوانان دارد - بارکر،. - 2004 ونیز خانواده به نوعی عمل حفاظتی نوجوان در برابر رفتارهای آ سیب زا و پر خطر می باشد - ایمری ،1999ومیلر، . - 2004 سبک های فرزند پروری والدین - سهل گیر ،مقتدرانه ،مستبد - با میزان استفاده نوجوانان از اینترنت رابطه معنادار دارد - دوغان وهمکاران،. - 2015 مطالعات نشان میدهد که سلامت عمومی کاربران معتاد به اینترنت درمقایسه با کاربران عادی در معرض خطر بیشتری است

براساس جستجودر ادبیات پژوهشی داخل کشور کمتر به تاثیر سبک های فرزند پروری والدین بر اعتیاد به اینترنت نوجوانان با کنترل عامل سلامت روان پرداخته شده است بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک های فرزند پروری والدین بر اعتیاد به اینترنت نوجوانان با کنترل عامل سلامت روان میباشد.

روش

شرکت کنندگان و طرح پژوهش :پژوهش حا ضر از نوع همب ستگی بوده و جامعه آماری نیز دانش آموزان پ سرمقطع متو سطه دوره اول شهر تبریزمی باشد. تعداد210 نفر از دانش آموزان پسر با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی در دو مرحله از نواحی پنج گانه آموزش پرورش انتخاب شدند. دامنه سنی شرکت کنندگان 15-13 سال بود.

پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ : - GHQ - شامل 18 سوال و 4 گویه که درسال توسط گلدبرکدرسال1979 ساخته شدهاست و از چهار زیر مقیاسکه با مقیاس لیکرت نمره گذاری می شود .چیونگ و اسپییرز - - 1994 ضریب پایایی آن را برابر ./88 گزارش کردند .پالاهنگ - 1375 - اعتبار آن را ./91 گزارش کرده است.

آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ: تو سط یانگ در سال 1998 ساخته شده ا ست ودارای 20 آیتم که در مقیاس لیکرت میبا شد. یانگ پایایی آن را 90,5 ذکر کرده است و علوی وهمکاران - - 1390 پایایی آنرا 88درصد گزارش کرده اند. جمع نمرات -20 49نشان دهنده عدم اعتیاد به اینترنت وجمع نمرات79-50 نشان دهنده در معرض اعتیاد به اینترنت وجمع نمرات100-80 نشان دهنده اعتیاد به اینترنت میباشد.

پرسشنامه سبک های فرند پروری: این پرسشنامه توسط بامرنددر سال 1972 متشکل از 30 سوال در مقیاس لیکرت ساخته شده ا ست.امیری نژاد و همکاران - - 1390 پایایی آن را به روش ذآلفای کرونباخ برای سبک سهل دگیر 0/93و سبک م ستبد 0/76 وسبک مقتدر 0/82 محاسبه کرده اند.

نتایج
جدول .1میانگین و انحراف معیار متغیر اعتیاد به اینترنت در سه گروه سبک فرزند پروری

مندرجات جدول یک نشان میدهدمیانگین نمرات اعتیاد به اینترنت دانش آموزان با والدین دارای سبک فرزند پروری مقتدر - 35,28 - ن شان دهنده عدم اعتیاد و میانگین نمرات اعتیاد به اینترنت دانش آموزان با والدین دارای سبک فرزند پروری سخت گیر - 35,28 - نشان دهنده قرارگیری در معرض اعتیاد به اینترنت می باشد. میانگین نمرات اعتیاد به اینترنت دانش آموزان با والدین دارای سبک فرزند پروری مستبد - 84,73 - نشان دهنده اعتیاد به اینترنت داشت.

جدول.2تحلیل کوواریانس تک متغیره اثرات سبک های فرزندپروری بر اعتیاد به اینترنت با کنترل سلامت روان
جدول.3 آزمون تعقیبی LSDجهت مقایسه میانگین نمرات اعتیاد به اینترنت سه گروه

مندرجات جدول 2 نشان میدهد که اعتیادبه اینترنت دانش آموزان با والدین دارای سبک فرزندپروری سهل گیر نسبت به دانش آموزان با والدین دارای سبک فرزند پروری مقتدر به طور معنادار بیشتر است ونیز اعتیادبه اینترنت دانش آموزان با والدین دارای سبک فرزندپروری مستبد نسبت به دانش آموزان با والدین دارای سبک فرزند پروری مقتدر به طور معنادار بیشتر است.

بحث و نتیجه گیری

نتایج پژوهش حا ضر ن شان می دهد که بی شترین میزان اعیتاد به اینترنت در میان دانش آموزان با والدین دارای سبک فرزند پروری سهل گیر و عدم اعتیاد به اینترنت در میان دانش آموزان والدین مقتدر مشاهده شدو دانش آموزان والدین مستبد در معرض اعتیاد به اینترنت بودند.محیط خانواده برتوانمندی نوجوانان در مهارت حل م ساله و نیز ر شد هویت او تاثیر به سزایی دارد

احتمالا والدین قاطع با پاسخگویی به موقع به نیاز های فرزندان خود و نیز به علت اعمال قوانین مشخص و پایا به رشد خود کنترلی نوجوان کمک کرده و به ارتقای مهارت مدیریت زمان در نوجوانان کمک کرده و به نوعی از ابتلا به اعیتاد به اینترنت جلوگیری کند. پژوهش حاضر به خانواده ها توصیه میکند که با فراگیری سبک های مطلوب فرزند پروری و فراهم سازی محیط گرم خانواده برای نوجوانان از اعتیاد به اینترنت نوجوانان پیشگیری کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید