بخشی از مقاله

چکیده

هدف: رابطه بین سبک های فرزندپروری والدین با سبک های هویت و تعهد هویت فرزندان می باشد. همه نوجوانان از لحاظ شناختی، آمادگی ا ستفاده از هر سه سبک پردازش هویت و ر سیدن به تعهد هویت را دارند و تفاوت های موجود در ا ستفاده از راهبرد های مختلف و میزان شکل گیری تعهد هویت را می توان به تقا ضاهای محیطی،پیامدهای محیطی پیشین یا پیش بینی شده، میزان علاقه مندی و درگیری شخصی، انتظارات فرهنگی و اجتماعی، ترجیحات سبک شناختی، خود پنداره و خود کار آمدی افراد نسبت داد.

سبک های فرزندپروری: والدین با سبک فرزند پروری اقتدار منطقی،خطوط راهنمای م ستدل و رو شنی را برای فرزندان فراهم می آورند و کنترل با ثباتی را در حالتی منطقی و محبت آمیز اعمال می نمایند.تعهد هویت: حسی از هدف و جهت را برای افراد می آورد و به عنوان یک چ هار چوب ار جاعی که بر اساس آن رف تار ها و بازخورد ها کنترل و ارز یابی می شود و مورد ا ستفاده قرار می گیرد.

روش پژوهش: برر سی هویت نوجوان به عنوان یک چارچوب مفهومی به تفسیر تجارب شخصی او، و نحوه مقابله با الزامات زندگی و مسائل روزه مره و جهت دهی آن. یافته های پژوهش: بافت خانواده و کیفیت تعامل میان والدین و فرزندان تأثیر مهمی بر کوشش و موفقیت نوجوان برای ک شف هویت خویش دارد. یکی از اهداف مهم تحولی در دوره نوجوانی، شکل گیری هویت شخصی است.

-1 مقدمه

اریکسون1،1968 ؛ معتقد است که در گستره زندگی،احساس محکم و یکپارچه از هویت خود- احساسی نسبت به تمامییت و تداوم شخ صی در طول زمان – ضروری به نظر می ر سد. از نظر اریک سون، تحول ان سان با برهان های مختلفی رو به رو است که در بافتی از روابط اجتماعی مطرح است.این بحران ها به لحاظ ماهیت، روانی- اجتماعی هست ند و عبور موفق یت آمیز از این بحران ها بر تحول شخصی اثر فرز ندان اثر می گذارد.

در دوره ی نوجوانی،دستیابی به هویت خود، محور این طرح واره تحولی است. مارسیا2،1966 ؛ رویکرد - پایگاه هویت - را مطرح کرد. او معتقد است بسته به میزانی که یک نوجوان دامنه ای از انتخاب ها و گزینه های هویت را آزموده و به مجموعه ای از ارزش ها و اهداف متعهد شده است،در این پایگاه هویت قرار می گیرد. ماریسا، افراد را از نظر وضعیت هویتی به چهار پایگاه هویت موفق1، هویت مهلت خواه2، هویت زودرس3، و هویت مغشوش4 تقسیم بندی می کند.

-2 نظریه ی سبک های پردازش هویت برزونسکی

نظریه ی سبک های پردازش هویت برزونسکی5، 1989،دیدگاه شناختی تری از رشد هویت را مطرح کرده است.از نظر او سبک های پردازش هویت راهبرد های شناختی اجتماعی هستند که افرار به کار می برند تا اطلاعات مربوط به هویت خود را پردازش کنند و به احساسی از هویت شخصی دست پیدا کنند. برزونسکی، 1989، سه جهت گیری پردازش هویت را مطرح می کند :

الف - سبک پردازش هویت اطلاعاتی.6

ب - سبک پرداز هویت هنجاری.7

ج - سبک پردازش هویت مغشوش/ اجتنابی.8 الف - سبک هویت اطلاعاتی

تمایل به بررسی راه حل های چندگانه های حل مسائل هویتی قبل از متعهد شدن به یکی از آن ها را در بر می گیرد. - برزو نسکی، - 1993 فرزندانی که از سبک هویت اطلاعاتی استفاده می کنند، ضمن جستجو و ارزیابی اطلاعات مربوط به هویت،فعالانه در شکل گیری حسی از هویت خود فعال می شوند. این گروه، نسبت به اطلاعات موجود نگرشی انتقادی دارند و نسبت به اطلاعاتی جدید، باز و گشوده هستند.

این گروه از فرزندان، هنگامی که با اطلاعات ناهمگنی درباره هویت خود روبه رو می شوند به باز بینی جنبه هایی از هویت خود می پردازند تا به احساس منسجم تری نسبت به هویت خویش دست یابند - برزو نسکی - 2003 نوجوانان به سبک هویت اطلاعاتی، سطوح بالایی از پیچیدگی شناختی، هوشیاری در تصمیم گیری، نیاز به شناخت، خود مختاری و ثبات شناختی را نشان می دهد. - برزو نسکی و کوک9، - 2000 ب - سبک پرداز هویت هنجاری فرزندان با سبک هویت هنجاری، ن سبت به پذیرش انفعالی و همنوایی با اهداف، معیار ها و انتظارات تو صیه شده تو سط افراد مهم زندگی یا گروه های مرجع تمایل ن شان می دهند.

این گروه، ه سته سختی از ارزش ها، باورها و تعهدات هویتی را بدون ارزیابی آگاهانه می پذیرند و درونی می کنند در نتیجه، تحمل کمی برای مواجه شدن با موقیعت های جدید و ابهام آمیز دارند و نیاز بالایی را برای حفظ ساختار خود نشان می دهند. - برزو نسکی، - 1990 افراد با سبک هویت هنجاری تعهدات محکمی را شکل می دهند و اهداف آموزشی مشخصی دارند. - برزو نسکی و کوک، - 2000، - برزو نسکی، - 2003،سطوح بالایی از وجدان را شکل می دهند - دولینگر10، - 1995، - دوریز و همکاران، - 2004،نیاز بالایی به محیط های ساختار یافته و بسته بودن شناختی نشان می دهد. - برزو نسکی، و گرایش پایینی به گشودگی نسبت به ارزش ها ،اعمال و افکار دارند - برزو نسکی و کوک، - 2000 و انگیزش خودمختارانه و درونی تری را برای شکل دادن به تعهدان هویتی از خود نشان می دهند.

ج - سبک پردازش هویت مغشوش/ اجتنابی فرزندان با سبک مغشوش/ اجتنابی کوشش می کنند تا از تعارض های شخصی و مسائل مربوط به هویت اجتناب کنند. آن ها باتعلل،ت صمیم گیری را به تأخیر می اندازند و به صورت مداوم، رفتار و دیدگاه های خود را با الزامات موقعیتی سازگار می کنند و به اصلاح درازمدت ساختار هویتی خود نمی پردازند. - برزو نسکی، - 1990 چنین راهبردهایی به یک ساختار هویت بدون انسجام و از هم گسیخته و چندتیکه منتهی می شود. - برزو نسکی و فراری،. - 1996این فرزندان، از تصمیم گیری هراس دارند و هنگام روبرو شدن با مسائل زندگی، ازمقابله های غیرسازگارانه استفاده می کنند و مستعد احساس شرم هستند. - لوتواک1 و همکاران،. - 1998ناتوانی های اجرایی و مشکلات پیش فعالی از خود نشان می دهند. 

-3تعهد هویت

تعهد هویت،یک چهارچوب ارجاعی از ارزش ها و باورها ا ست که ممکن ا ست خود ساخته یا تجویز شده از جانب دیگران باشد. تعهد،درجاتی از سرمایه گذاری شخصی است که فرد نسبت به شغل یا اعتقادات خود ابراز می کند. - مارسیا، - 1996 افرادی که دیدگاه های روشن و پایداری درباره خود و جهانی که درآن زندگی می کنند ندارند، ممکن است جهان را آشفته، غیرقابل پیش بینی و غیر قابل کنترل ببینند. درحالی که،تعهدات روشن می تواند در نحوه سازگار شدن افراد و تنظیم رفتارهای شخصی مؤثر باشد. نیرومندی تعهد به صورت مثبتی با تصمیم گیری هوشیارانه و روش های مقابله مسئله مدار، ارتباط دارد و به صورت منفی یا تعلل، توجیه و تجربه کردن ترس، هنگام تصمیم گیری رابطه دارند.

-4 سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری

فرزندانی که از سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری ا ستفاده می کنند،تعهدات رو شن تر و قوی تر ن سبت به افراد با سبک هویت مغشوش/ اجتنابی دارند. سبک هویت اطلاعاتی توسط فرزندانی به کار می رود که تعهدات هویت شخصی آن ها شکل گرفته و یا در حال شکل گیری است. سبک هویت هنجاری تا تعهدات هویت زودرس و شکل گیری تعهد، بدون فرایند فعال اکت شاف خود، همب ستگی دارد.

افراد با سبک هویت مغ شوش/ اجتنابی به تعهداتی در زمینه ی هویت خود نائل شده اند و کمبود تعهدات استوار، آن ها را در موقعیت آسیب پذیری قرار می دهد. - برزونسکی، - 2004 در این راستا باید رابطه میان فرآیند های خانوادگی و تجارب اولیه افراد و سبک هویت آن ها مطالعه بیشتری صورت گیرد. در این میان بافت خانواده و تعاملات والدین با فرزندان، به عنوان یک عامل مؤثر در ترجیح یک سبک هویت و چگونگی شکل گیری تعهد مورد توجه قرار گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید