بخشی از مقاله

چکیده
هدف از این مطالعه بررسی و تحلیل تأثیر شیوه های مدیریت منابع انسانی بر تعهد سازمانی کارکنان در بخش های مختلف استان گیلان است . در عصر حاضر، سازمان ها سخت تلاش می کنند کارکنان با استعداد را جذب و حفظ کنند تا به مزیت رقابتی دست یابند و در این بازار جهانی چالش برانگیز دوام بیاورند. این بررسی شامل 70 نفر از کارکنان این استان می باشد.

از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای جمعآوری اطلاعات این مطالعه استفاده شده است. ابزار آماری رگرسیون پیرسون برای بررسی رابطهی بین شیوه های مدیریت منابع انسانی و تعهد سازمانی کارکنان مورد استفاده قرار گرفته است.

نتیجه ی این مطالعه نشان می دهد که شیوه های مدیریت منابع انسانی تأثیر مثبتی بر تعهد سازمانی کارکنان دارد. نتایج کلی نشان می دهد کارمندانی که از شیوه های مدیریت منابع انسانی راضی هستند به سازمان متعهد هستند . همچنین، راهبردهای آموزشی رسمی و غیررسمی که توسط سازمان ها اتخاذ می شوند در توسعهی کارکنان متعهد و حرفه ای، مفید واقع می شوند.

-1 مقدمه
در عصر حاضر سازمان ها به دلایلی از قبیل جهانی شدن، فناوری های پیشرفته، تغییر سریع خواسته های مشتریان، نیروی کار متنوع و ... با محیط های چالش برانگیز و رقابتی مواجه هستند که به سرعت در حال تغییر اند. نیاز است سازمان ها کارکنان بااستعداد را جذب و حفظ کنند تا در بازار جهانی به موفقیت دست یابند. هاسلید - Huselid, 1995 - بر این باور است که سازمان ها می توانند از شیوه های مدیریت منابع انسانی برای شکلدهی به نگرش و رفتار کارکنان استفاده کنند. به این ترتیب، مدیران می توانند به منظور تحقق اهداف سازمانی از شیوه های مدیریت منابع انسانی برای ایجاد انگیزه در کارکنان استفاده نمایند.

مروری بر مطالعات پیشین نشان می دهد که بسیاری از محققان پژوهش هایی به منظور تعیین تأثیر شیوه های مدیریت منابع انسانی بر عملکرد کارکنان و عملکرد سازمانی انجام داده اند. معمولااهمیّت تحقیقاتی که به بررسی ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و تعهد سازمانی کارکنان می پردازد نادیده گرفته می شود - Meyer & Smith, 2000 - اخیراً. منابع انسانی برای هر سازمان به یک عامل مهم در به دست آوردن مزیت رقابتی و به خصوص برای زنده ماندن در این عصر جهانی شدن تبدیل شده است. در گذشته کارمندان به دنبال کار در شرکت های برتر بودند اما امروزه، شرکت ها سخت تلاش می کنند کارکنان با استعداد را جذب و حفظ کنند.

شیوه های مدیریت منابع انسانی در گذشته نقش مهمی در افزایش تعهد سازمانی کارکنان ایفا می کردند. مدیریت منابع انسانی نیازمند پیادهسازی مؤثر شیوه های منابع انسانی است تا اهداف کارکنان را با اهداف سازمانی هم تراز کند.

دلایلی مانند تنوع، جهانی شدن و نارضایتی شغلی سبب گشته میزان گردش مالی کارکنان روز به روز بیشتر شود. سازمان ها باید توجه بیشتری به شیوه های منابع انسانی داشته باشند تا بتوانند به رقابت در این بازار جهانی بپردازند. این مطالعه به منظور تحلیل و بررسی تأثیر شیوه های مدیریت منابع انسانی بر تعهد سازمانی کارکنان صورت گرفته است. بعلاوه این پژوهش به سازمان ها کمک می کند منابع انسانی خود را به طور مؤثر مدیریت کنند تا با به دست آوردن مزیت رقابتی در بازار جهانی به موفقیت دست یابند.

سازمان ها می توانند با افزایش تعهد سازمانی کارکنان به این مهم دست یابند. این پژوهش در درکاهمیّت شیوه های مدیریت منابع انسانی و اجرای آن در افزایش تعهد سازمانی کارکناناهمیّت دارد. همچنین، این مطالعه با حفظ بهترین نیروی کار به دستیابی به اهداف سازمانی کمک میکند. لذا اهداف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش و توسعه بر تعهد سازمانی کارکنان، مشاهدهی تأثیر پرداخت حقوق و مزایا بر تعهد سازمانی کارکنان و دستیابی به چشماندازی از رابطهی بین ارزیابی عملکرد و تعهد سازمانی کارکنان می باشد.

-2 نقد و بررسی مطالعات پیشین
-1-2 شیوه های مدیریت منابع انسانی

یک شرکت باید بهترین شیوه را برای افزایش قابلیت های منابع انسانی که برای بقای سازمان مهم هستند اجرا کند. شیوه های مدیریت منابع انسانی عاملی مهم در کسب مزیت رقابتی به شمار می روند مدیریت مناسب منابع انسانی نقش مهمی در توسعهی تعهد کارکنان بازی می کند که در دستیابی به اهداف سازمانی کمک می کند 

مطالعه ای که توسط سواتی - Swathi, 2014 - انجام شده، نشان می دهد که مدیریت منابع انسانی بسیار دشوارتر از مدیریت تکنولوژی است. سیال و همکارانش

پژوهشی در دانشگاه ها انجام داده اند که نشان می دهد مدیریت مؤثر شیوه های مدیریت منابع انسانی منجر به توسعهی تعهد سازمانی می گردد. تحقیق دیگری که بر روی شرکت های خدمات حرفه ای ساخت و ساز انجام شده نشان میدهد که مدیریت استراتژیک منابع انسانی سبب ارتقای تعهد سازمانی کارکنان می گردد 

شیوه های مدیریت منابع انسانی می تواند منبع قابل توجهی برای رضایت کارکنان باشد که منجر به کاهش غیبت، کاهش حجم معاملات و افزایش وفاداری کارکنان به سازمان ها شود .

-2-2 حقوق و مزایا

حقوق و مزایایی که به کارمندان تعلق می گیرد بستگی به عملکرد، دانش، مهارت و... آن ها دارد . - Lim & Ling, 2012 - حقوق و مزایا در قالب بسته ای شامل خسارات پزشکی، اقامت، مزایای سفر، دستمزد و پاداش های دیگر تعریف شده است

مطالعه ای توسط سیال و همکارانش به منظور ارزیابی تأثیر شیوه های مدیریت منابع انسانی بر تعهد سازمانی در دانشگاه های پاکستان صورت گرفته که نشان می دهد حقوق و مزایا رابطهی معناداری با تعهد کارکنان داشته و منجر به عملکرد بالاتر میگردد.

-3-2 آموزش و توسعه
در عصر حاضر، سازمان ها به دلیل جهانی شدن با چالش های بزرگی مواجه هستند. سازمان ها باید برای مقابله با این چالش ها به سرمایه گذاری در سرمایهی انسانی بپردازند تا مهارت ها و دانش خود را افزایش دهند. امروزه منابع انسانی به یک دارایی مهم برای سازمانها تبدیل شده است. سازمان ها می توانند عملکرد کارکنان را با ارائهی آموزش مؤثر به آن ها بالا ببرند که به نوبهی خود افزایش بهرهوری را در پی دارد . - Vlachos, 2009 - آموزشدهنده می تواند داخلی یا خارجی باشد اما آموزشدهندهی خارجی می تواند مؤثرتر از آموزشدهندهی داخلی باشد .

-4-2 ارزیابی عملکرد
می توان از ارزیابی عملکرد به همراه مدیریت و در جهت سنجش عملکرد کارکنان استفاده کرد و میزان پیشرفت آن ها را تعیین کرد. پاداش و ارزیابی به یکی از موارد ضروری برای هر سازمان تبدیل شده است . - Lim & Ling, 2012 - سازمان ها بیشتر بر ارزیابی عملکرد تمرکز دارند تا نتایج سازمانی را افزایش دهند. مطالعه ای که توسط نسورالدین - Nasurdin, 2008 - در مورد 214 نفر از کارکنان بخش تولید مالزی انجام شده نشان می دهد که ارزیابی عملکرد رابطه ای مثبت با تعهد سازمانی دارد.

-5-2 تعهد سازمانی
به میزان تعهد افراد به سازمان ها تعهد سازمانی می گویند . - Porter el al., 1974 - تعهد سازمانی سبب افزایش وفاداری کارکنان می شود تا بتوانند برای دستیابی به اهداف سازمانی سخت تلاش کنند. ارزش های سازمانی و کارمندی همتراز، نشانگر تعهد بالا است - Mowday . - et al., 1982 تعهد سازمانی ارتباطی قوی است که بین سازمان و کارکنان توسعه یافته است. تعهد بالای کارمندان سبب کاهش میزان غیبت و گردش مالی و افزایش عملکرد کارکنان می گردد .

تعهد سازمانی پتانسیل کاری کارمندان را افزایش می دهد. یک کارمند بسیار متعهد دارای ویژگی های زیر است: - 1 - باوری قوی به ارزش های سازمان و اهداف آن دارد؛ - 2 - تمایل به تلاش برای بهبود سازمان دارد و - 3 - تمایلی قوی برای کار طولانی مدت در سازمان دارد . - Mowday et al., 1982 - عواقب تعهد در نگرش ها و رفتارهایی انعکاس می یابد که منجر به اشتغال بلند مدت - Horn et al., 1979; Rusbult & Farrell, 1983; Werbel & - Gould, 1984، مثبت نگری و وفاداری - O'Reilly & Caldwell, 1981 - ، مشارکت - Mowday et al., 1982; Scholl, 1981 - و کارایی بالا - Angle and Perry, 1981 - می گردد.

-6-2 اثر شیوه های مدیریت منابع انسانی بر تعهد سازمانی کارکنان
تمایل کارکنان برای تلاش در رسیدن به اهداف سازمانی از طریق هماهنگی کارکنان و اهداف سازمانی، تعهد سازمانی نام دارد - Mowday . - et al., 1979 در مطالعه ای که توسط وایتنر - Whitener, 2001 - انجام شده، ارزیابی عملکرد، حقوق و مزایا و توسعهی آموزش به عنوان عوامل مهم در افزایش تعهد سازمانی کارکنان ذکر شده اند. مطالعه ای که توسط رایت و همکاران - Wright et al., 1994 - انجام شده نشان می دهد که مدیریت مؤثر شیوه های مدیریت منابع انسانی سبب ایجاد تغییری مثبت در نگرش کارکنان می گردد که به نوبهی خود موجب افزایش تعهد آن ها در قبال سازمان می شود.

-7-2 چارچوب تحقیق

با توجه به مطالب اشاره شده، چارچوب تحقیق حاضر در شکل 1 نمایش داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید